Man kan ju kalla vissa delar förråd. Finns ju en del som byggt in i gräskullar istället. Energimässigt blir det rätt bra när marken håller närmare årsmedeltemperatur
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det beror nog på kommunen och som någon skrivit så bör det inte vara detaljplanerat område.
Googla Earthship Hällekil. Där finns ett godkänt hus (enligt bygglovet) byggt av jordfyllda bildäck, täckta av någon ler/jordblandning. Stor fönstervägg/veranda mot söder men utan fönster i övriga väderstreck. Jag tror att det finns ett par stycken Earthships till i Sverige men vet inte om något har blivit godkänt. De flesta ger upp innan de har byggt klart.
Man kan också bygga av jordsäckar (earth bags) och mycket annat ekologiskt.
Naturmaterial reglerar fuktigheten. Absorberar resp avger fukt efter vad som behövs.
Värmen hålls inte kvar genom isolering utan genom väggarnas tunga massa som värms upp och absorberar värme under sommaren och med eldning i kamin under vintern. De behåller och avger värmen långsamt.
Om jag minns rätt är medeltemperaturen en meter ner i marken ungefär 5 plusgrader i området Stockholm till Karlstad.
 
A aries skrev:
Det beror nog på kommunen och som någon skrivit så bör det inte vara detaljplanerat område.
Googla Earthship Hällekil. Där finns ett godkänt hus (enligt bygglovet) byggt av jordfyllda bildäck, täckta av någon ler/jordblandning. Stor fönstervägg/veranda mot söder men utan fönster i övriga väderstreck. Jag tror att det finns ett par stycken Earthships till i Sverige men vet inte om något har blivit godkänt. De flesta ger upp innan de har byggt klart.
Man kan också bygga av jordsäckar (earth bags) och mycket annat ekologiskt.
Naturmaterial reglerar fuktigheten. Absorberar resp avger fukt efter vad som behövs.
Värmen hålls inte kvar genom isolering utan genom väggarnas tunga massa som värms upp och absorberar värme under sommaren och med eldning i kamin under vintern. De behåller och avger värmen långsamt.
Om jag minns rätt är medeltemperaturen en meter ner i marken ungefär 5 plusgrader i området Stockholm till Karlstad.
Njae, det där med värmelagring, fukt och isolering får du ta och tänka till på en vända till. Utan isolering läcker all värmen du lagrar på sommaren ut direkt i den kalla marken, så du måste ha någon sorts isolerande lager för att det inte ska bli för kallt.

Samma sak med fukten, marken är generellt väldigt fuktig i Sverige. Och om du har kalla oisolerade väggar kommer du få kondens av rumsluften på väggarna med mögelpåväxt som följd.

Material som trä och vass kan lagra en del fukt, men det är ändå begränsade mängder så inget man bör förlita sig på.

Ute i en öken där erathships är mer populära är just fuktnivåer i marken under helt andra förutsättningar
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Njae, det där med värmelagring, fukt och isolering får du ta och tänka till på en vända till. Utan isolering läcker all värmen du lagrar på sommaren ut direkt i den kalla marken, så du måste ha någon sorts isolerande lager för att det inte ska bli för kallt.

Samma sak med fukten, marken är generellt väldigt fuktig i Sverige. Och om du har kalla oisolerade väggar kommer du få kondens av rumsluften på väggarna med mögelpåväxt som följd.

Material som trä och vass kan lagra en del fukt, men det är ändå begränsade mängder så inget man bör förlita sig på.

Ute i en öken där erathships är mer populära är just fuktnivåer i marken under helt andra förutsättningar
Jag pratar inte om konventionella svenska byggmaterial.
Värmen absorberas och lagras i det tjocka jordlagret/väggen. Om jag minns rätt tar det några månader för sommarvärmen att spridas några meter ut i jorden. När det blir kallare återgår den värmen till huset, med hjälp av extra uppvärmning emellanåt. En "rocket stove mass heater" kan vara till nytta.
Med rätt material behövs ingen fuktspärr mot inomhusfukt men däremot något som skyddar mot att regnet tränger igenom. Det finns material som hindrar fukten från att tränga upp ur golvet.
Varis Bokalders har skrivit några böcker om energisnåla hus.
Ett exempel på egenskaper hos ekologiska byggmaterial: https://www.jonathan-rhind.co.uk/bl...s-why-cob-is-an-incredible-building-material/
Vad jag minns så har inte det earthship jag besökte i Hällekil någon fuktspärr i väggarna.
 
A aries skrev:
Jag pratar inte om konventionella svenska byggmaterial.
Värmen absorberas och lagras i det tjocka jordlagret/väggen. Om jag minns rätt tar det några månader för sommarvärmen att spridas några meter ut i jorden. När det blir kallare återgår den värmen till huset, med hjälp av extra uppvärmning emellanåt. En "rocket stove mass heater" kan vara till nytta.
Med rätt material behövs ingen fuktspärr mot inomhusfukt men däremot något som skyddar mot att regnet tränger igenom. Det finns material som hindrar fukten från att tränga upp ur golvet.
Varis Bokalders har skrivit några böcker om energisnåla hus.
Ett exempel på egenskaper hos ekologiska byggmaterial: [länk]
Vad jag minns så har inte det earthship jag besökte i Hällekil någon fuktspärr i väggarna.
Ja absolut går det. Man måste inte ha fuktspärr och så men man bör ha kontroll på fysiken. Det är inget magiskt med något, bara olika egenskaper att balansera.

Stor lagrad massa är ofta bra, utanför den närmaste massan är det alltid klokt med ett isolerande skikt, som kan bestå av lite vad som.

Och rocket stove.. det är ju bara en braskamin in i kakelugn typ. Allt konventionellt och klassiskt.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja absolut går det. Man måste inte ha fuktspärr och så men man bör ha kontroll på fysiken. Det är inget magiskt med något, bara olika egenskaper att balansera.

Stor lagrad massa är ofta bra, utanför den närmaste massan är det alltid klokt med ett isolerande skikt, som kan bestå av lite vad som.

Och rocket stove.. det är ju bara en braskamin in i kakelugn typ. Allt konventionellt och klassiskt.
Rocket stove är inte en vanlig braskamin. Den blir betydligt varmare med mindre rök och dessutom kan man bygga in rören till skorstenen på olika sätt så att värmen tas upp av omgivningen. Mera likt en riktig finsk kakelugn än en braskamin. Värmen går inte rakt ut genom skorstenen utan den leds om på olika sätt. Nedan en länk till ett exempel på en inbyggd sådan kamin.

Jag har en bok hemma om att bygga naturhus "off the grid", även på kallare ställen en Sverige, men nu är jag inte hemma den närmaste månaden och minns inte titeln.

Ventilationen brukar ordnas genom att gräva ner minst 30 m långa rör i marken. På vintern värms den inkommande kalla uteluften upp en del och på sommaren tvärtom.

Rocket Stove Massheater:
http://naturalhomes.org/permahome/rocket-mass-heater-basics.htm
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det måste vara en gigantisk lada? Hur kommer man in med alla maskiner?
Det behövs inga maskiner för att bygga ett hus. Det handlar bara om hur mycket arbete man är villig att lägga ner.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A aries skrev:
Rocket stove är inte en vanlig braskamin. Den blir betydligt varmare med mindre rök och dessutom kan man bygga in rören till skorstenen på olika sätt så att värmen tas upp av omgivningen. Mera likt en riktig finsk kakelugn än en braskamin. Värmen går inte rakt ut genom skorstenen utan den leds om på olika sätt. Nedan en länk till ett exempel på en inbyggd sådan kamin.

Jag har en bok hemma om att bygga naturhus "off the grid", även på kallare ställen en Sverige, men nu är jag inte hemma den närmaste månaden och minns inte titeln.

Ventilationen brukar ordnas genom att gräva ner minst 30 m långa rör i marken. På vintern värms den inkommande kalla uteluften upp en del och på sommaren tvärtom.

Rocket Stove Massheater:
[länk]
Som jag skrev typ. Jag har kollat en del på denna typen av bostäder också. Mycket kreativa och härliga byggen även om en del av dessa tenderar att vara lite "shitty hippie hus"

INGET av det som är är något speciellt konstigt och det är inga magiska eller supersmarta material och så. Det går att göra på den metoden och det går att göra med trä/betong/plast etc. Det blir ungefär samma resultat.
Att förvärma ventilationsluften genom rör i marken så den blir 5 grader in istället för -10 är smart, man kan även ha en värmeväxlare efter detta så får du nästan ingen energiförlust i ventilationsluften. Kör du och kyler luft på sommaren får man ha en liten attention så det inte blir fukt och mögel på grund av kondens.

Vi bör sära på begreppen Funktion, Lösning och Material.
 
A August.E skrev:
Högst hypotetiskt scenario.

Någon bygger en fullt funktionsduglig villa i ett stort bergrum, komplett med allt man kan tänka sig att ett normalt boende ska ha. Givetvis är det inte möjligt att få bygglov med en sådan placering, men oavsett byggs det i smyg. Över 10 år efter färdigställandet gör man sitt topphemliga projekt offentligt, vad händer i det läget? Får huset användas? Är krav avseende ventilation och ljusinsläpp applicerbara för att inte få myttjandeförbud? Ventilation går att lösa, men inte ljusinsläpp p.g.a. grotta...

Samma scenario kan även appliceras på ett hus som byggs inuti en lada på en jordbruksfastighet, mer än 10 år efter slutfört bygge rivs lada, där står en villa. Allt ok?

Allt under förutsättning att strandskydd inte är appicerbart, då 10 årsregeln inte är applicerbar då 🤓
Bygglov och rättelseföreläggande

Bygglov för fastigheter regleras i plan- och bygglagen, PBL. När det krävs bygglov regleras i 9:2 PBL och ansökan om bygglov görs till byggnadsnämnden i kommunen enligt 9:20 PBL. Vad ansökan om bygglov ska innehålla regleras i 9:21 PBL.

Enligt 11:20 1 st. PBL kan byggnadsnämnden i kommunen förelägga om ett rättelseföreläggande om en byggnad upprättats utan nödvändigt bygglov. Detta kan bland annat innebära att en byggnad som upprättats utan nödvändigt bygglov måste rivas.

Preskription

Gällande preskriptionstid på 10 år så regleras även det i 11:20 PBL. Du har rätt i det du säger gällande att det är en 10-års gräns för preskriptionstiden av byggnader som upprättats utan bygglov, detta regleras i 11:20 2 st. PBL. Denna preskriptionstid innebär att efter 10 år från det att byggnaden upprättades får inte byggnadsnämnden förelägga något rättelseföreläggande. Denna preskriptionstid gäller dock inte om fastigheten är en bostadsfastighet som används för väsentligt andra ändamål än bostad enligt 11:20 3 st. PBL.

Hur blir byggnaden laglig?

När preskriptionstiden har löpt ut innebär det dock inte att byggnaden fortsättningsvis är laglig. För att byggnaden ska bli laglig kräver det fortfarande ett bygglov. Alltså måste man skicka in ett bygglov i efterhand för att byggnaden i sig ska bli laglig.
 
L Ledicko skrev:
Denna preskriptionstid gäller dock inte om fastigheten är en bostadsfastighet som används för väsentligt andra ändamål än bostad enligt 11:20 3 st. PBL.
Intressant! Att gå från lada till bostad är däremot möjligt!
 
K karlmb skrev:
Intressant! Att gå från lada till bostad är däremot möjligt!
Nej, det är det inte utan bygglov.

Ekonomibyggnader i lantbruket är bygglovsbefriade enligt ett särskilt undantag.Det krävs bl.a. att de behövs för att kunna bedriva lantbruk.

Om man ändrar användningen till något annat än "djurstall", "torkanläggning för spannmål", Maskinhall", eller vad det nu var byggnaden byggdes för, så slår kravet på bygglov till.
 
S skogaliten skrev:
Nej, det är det inte utan bygglov.

Ekonomibyggnader i lantbruket är bygglovsbefriade enligt ett särskilt undantag.Det krävs bl.a. att de behövs för att kunna bedriva lantbruk.

Om man ändrar användningen till något annat än "djurstall", "torkanläggning för spannmål", Maskinhall", eller vad det nu var byggnaden byggdes för, så slår kravet på bygglov till.
Jag citerade delen om ifall preskription sker efter 10 år eller ej.
Och det preskriberas aldrig om man byter användningsområde från bostad. Däremot tvärtom, till bostad.
 
K karlmb skrev:
Jag citerade delen om ifall preskription sker efter 10 år eller ej.
Och det preskriberas aldrig om man byter användningsområde från bostad. Däremot tvärtom, till bostad.
Jag har varit involverad i flertalet fall, där någon börjat använda/bygga om en ekonomibyggnad i lantbruket till annat ändamål (än ekonomibyggnad i lantbruket).

Det går inte bra alls. Kommunen kräver bygglov, med all rätt. Sanktionsavgifter krävs in och bygglov får sökas i efterhand.

Det gäller fall där man byggt eller startat ombyggnation till gårdsslakteri, till bageri, till bostad bl.a.

Ett exempel:

https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2017/76402/

Så varför inte söka bygglov med en gång, när det ändå kan gå hela vägen upp i rättssystemet, och bara dra besvär och kostnader med sig?

Hur många fall känner du till, där en ombyggnad från ekonomibyggnad till t.ex. bostad ansetts inte kräva bygglov hos kommun eller högre upp i rättssystemet?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag har varit involverad i flertalet fall, där någon börjat använda/bygga om en ekonomibyggnad i lantbruket till annat ändamål (än ekonomibyggnad i lantbruket).

Det går inte bra alls. Kommunen kräver bygglov, med all rätt. Sanktionsavgifter krävs in och bygglov får sökas i efterhand.

Det gäller fall där man byggt eller startat ombyggnation till gårdsslakteri, till bageri, till bostad bl.a.

Ett exempel:

[länk]

Så varför inte söka bygglov med en gång, när det ändå kan gå hela vägen upp i rättssystemet, och bara dra besvär och kostnader med sig?

Hur många fall känner du till, där en ombyggnad från ekonomibyggnad till t.ex. bostad ansetts inte kräva bygglov hos kommun eller högre upp i rättssystemet?
Det enda jag konstaterade var att det finns en möjlighet till preskription.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.