Liten uppdatering. Får bli 2,7 x 2,7 portar
Ska dit fönster, dörr osv.
Fick även korta garaget då jag glömt räkna med fasaden. så innermått blir ca 6m x 8,2m
 
  • Ritning i SketchUp av garagefasad med dubbla portar, indikation för planerade fönster och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital ritning av garage med två sektionsportar, utan fönster och dörr, i ett ritprogram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bossespecial skrev:
En HEA180 skulle du kunna krympa balken till. Du skulle även kunna fälla in balken i bjälklaget för att spara lite höjd. Blir bara lite krångligare att ”dela” underramen på takstolen och koppla ihop den med balken.
Okej, lite lättare. Höjden är inte så känsligt just där.
 
B bossespecial skrev:
En HEA180 skulle du kunna krympa balken till. Du skulle även kunna fälla in balken i bjälklaget för att spara lite höjd. Blir bara lite krångligare att ”dela” underramen på takstolen och koppla ihop den med balken.

Kan ev komma över en I balk dim 200 har inte tjockleken på godset dock. Den är 11M lång. Är det stor skillnad på denna mot H balk ?
 
B bossespecial skrev:
Du kan jämföra värdena här, då ska du jämföra värdena på ”Iy”. Byter du balk bör detta värde vara lika eller större än för den balk jag föreslog.

[länk]

Okej. Då gick det inte. Tack igen
 
Vad tror ni om detta? ser det bra ut? kanske ta bort spikreglar på insidan?
 
  • Sektionsritning av grund i CAD-program, visar lager av isolering och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av väggsektion med spikreglar i SketchUp, grågrunden och gul isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I garage är det bra att ha en förhöjd sockel som väggen står på, exempelvis denna https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-kantelement/garageelement/
Vad har du tänkt dig för funktion på garaget och vilka krav ställs på U-värden? 300mm under plattan kanske inte är nödvändigt i ditt fall, kanske inte heller det inre lagret ”spikreglar”? Under plattan lägger du ett jämnt lager på 150mm makadam.
 
B bossespecial skrev:
I garage är det bra att ha en förhöjd sockel som väggen står på, exempelvis denna [länk]
Vad har du tänkt dig för funktion på garaget och vilka krav ställs på U-värden? 300mm under plattan kanske inte är nödvändigt i ditt fall, kanske inte heller det inre lagret ”spikreglar”? Under plattan lägger du ett jämnt lager på 150mm makadam.

En uppdatering på grunden.
Spikreglarna på innervägg blev onödig. Räcker med isolering i väggen
 
  • Ritning av grundkonstruktion med beteckningar för dränering, isolering och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en väggkonstruktion med isolering, utan spikreglar på innerväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
är det onödigt att ha 45x220 reglar i väggarna?
 
B bossespecial skrev:
I garage är det bra att ha en förhöjd sockel som väggen står på, exempelvis denna [länk]
Sådana här funkar bra också. Och är lätta att gjuta dit efter att plattan är gjuten med "vanliga" L-element:
thumb.php
http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=14&product=326#product
Så gjorde vi i vårat stallbygge, när jag förstod att spolspiltan skulle få mycket vatten på golvet.

Danniboyx10 Danniboyx10 skrev:
är det onödigt att ha 45x220 reglar i väggarna?
Ja, det verkar överdrivet i ett garage, om man inte skall ha bostadsvärme där.
120 mm reglar/isolering borde räcka för ett normalt garage i Sydsverige. (Vårt förra garage i Gbg hade 70 mm reglar och ingen isolering)
 
Ska du ha lika varmt som i ett hus så isolera som ett hus. Ska du ha hälften så varmt kan du ha halva isoleringen. Ska du ha golvvärme så kör på 300 i plattan.
 
Man vill ju ha lite isolering i väggarna om man nu vill värma upp garaget. Frågan är då om man ska köra med 45x145 eller 45x95 och slå på en 45x45. Eller räcker 45x120 tillräckligt? Någon som isolerat sitt garage ordentligt som har tips?
 
Vet någon vad BBR säger om uppvärmda byggnader som typ garage?
 
Hur planerar du ha det uppvärmt?
 
Rickard.
Man bör nog kolla upp vad som ställs för krav på bygget. Vet inte alls vad det hamnar under när det är garage med boyta ovanför.

Jag bor i Västerbotten och mitt garage har motsvarande ~200 frigg i plattan, 145 i vägg och 290 i taket och även fast porten är under all kritik så är det inte så dyrt att hålla ca 10 grader med direktverkande el. Vill du ha golvvärme så bör du ha 300 i plattan, själv bryr jag mig inte om golvkallt i garaget har ändå skor på mig.
 
  • Gilla
Danniboyx10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.