Jag har gjort allt själv, och är uppe i ~250000:- för 7,2x10,8m förberett för övervåning.
Det springer iväg.
 
Kolla in på Lundqvist trävaror, dom verkar ha billiga garage!
 
Jimpa N skrev:
Kolla in på Lundqvist trävaror, dom verkar ha billiga garage!
Billiga och bra, eller mest billiga? :)
 
Billiga och bra! Jag köpte min verkstad därifrån. Mycket bra att ha att göra med!
 
Injonil. Kul. Jag ska beställa ett garage från lundqvist, har du några råd? mvh Jimpa N
 
Det enda jag kan komma på är att jag beställde gavlarna opanelade, panelen vid sidan om, för att två man utan lyftkranar eller dylikt skulle kunna montera upp dom utan problem.

Jo, beroende på vad du har för mått så kan det vara bra att diskutera längderna på syll och hammarband. Jag hade ca 5m bredd och därmed kunde jag använda hela längder eftersom 5.20 är längsta längden på brädgår'n, men längderna i byggsatsen var bara 4.80.
 
Ehhh vad är det för en skum brädgård eg? Svensk sågverksstandard är iaf 5100 eller 5400 men 5200 har jag aldrig ens hört talas om faktiskt :S



injonil skrev:
Det enda jag kan komma på är att jag beställde gavlarna opanelade, panelen vid sidan om, för att två man utan lyftkranar eller dylikt skulle kunna montera upp dom utan problem.

Jo, beroende på vad du har för mått så kan det vara bra att diskutera längderna på syll och hammarband. Jag hade ca 5m bredd och därmed kunde jag använda hela längder eftersom 5.20 är längsta längden på brädgår'n, men längderna i byggsatsen var bara 4.80.
 
Sry, 5.40 menade jag, inte 5.20!
 
mandg skrev:
skall där också byggas garage :)

trots alla ovanstående inlägg så skulle det vara roligt att se vad det hela slutar på...för pris.
Hej
Både ja och nej, "garage" finns i en av ladorna dock är det ett kallgarage nu,ska väl fixas ny panel och isolering senare,men det funkar just nu.
Men det är helt andra förutsättningar för detta bygge.
Huset kommer ta "år" att få ordning på så det kommer i första hand:p,sen tar jag tag i alla uthusen o ladorna.
/Danne
 
För 3-4 år sedan byggde jag ett garage i lösvirke på 85 kvm.

Isolerad kantbalk, 10 cm isolering i platta, isolerat 60 cm utanför plattan, dränerat, markarbete med egen traktor, fördraget för vatten men ej kopplat, hemsågat resvirke (5tum), 3 st 3-glasfönster från SP, gångdörr (begagnad), 2st välisolerade portar, köpte takstolar från lokal firma, plåttak, luftvärmepump på 5,6 kW, innertak i plåt TRP20, gips på väggar, oxanolja på betongen, målade väggar, 12 armaturer i taket, jordfelsbrytare, massa uttag. Panelen kom från egen skog som sågades gratis av bysågen, köpte ribb till panelen och virke till vindskivor i dylikt. Lösull i taket ca 35 cm, 120 + 45 mm isolering i väggar.

Fick riktigt bra priser på material och i vissa fall saknas kvitto men i slutändan så hamnade totalkostnaden på 133500:-. Men... då har jag gjort ALLT själv med lite hjälp av farsan, svärfar och några kompisar.

Ska man vara efterklok så skulle jag byggt det ännu större på en gång. 4 bilar och lite småjox..vips så är det fullt.
 
Idas_pappa skrev:
För 3-4 år sedan byggde jag ett garage i lösvirke på 85 kvm.

Isolerad kantbalk, 10 cm isolering i platta, isolerat 60 cm utanför plattan, dränerat, markarbete med egen traktor, fördraget för vatten men ej kopplat, hemsågat resvirke (5tum), 3 st 3-glasfönster från SP, gångdörr (begagnad), 2st välisolerade portar, köpte takstolar från lokal firma, plåttak, luftvärmepump på 5,6 kW, innertak i plåt TRP20, gips på väggar, oxanolja på betongen, målade väggar, 12 armaturer i taket, jordfelsbrytare, massa uttag. Panelen kom från egen skog som sågades gratis av bysågen, köpte ribb till panelen och virke till vindskivor i dylikt. Lösull i taket ca 35 cm, 120 + 45 mm isolering i väggar.

Fick riktigt bra priser på material och i vissa fall saknas kvitto men i slutändan så hamnade totalkostnaden på 133500:-. Men... då har jag gjort ALLT själv med lite hjälp av farsan, svärfar och några kompisar.

Ska man vara efterklok så skulle jag byggt det ännu större på en gång. 4 bilar och lite småjox..vips så är det fullt.

Man skulle inte kunna få lite bilder på detta bygget?
 
Jag ska beställa ett som är 10,9*6,1.
 
Peter Sternersson skrev:
Man skulle inte kunna få lite bilder på detta bygget?
Det kan vi nog ordna, bara du talar om för mig hur jag lägger upp bilder :)
 
Ska se om bilderna funkar då... Lite blandade bilder blev det.
 
  • garage juli 06 (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagebygge (6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AZ 63 (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.