Tobzter
Trallbrädor och reglar i en stomme för byggprojekt, kläder vilar på en bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja slog en trallbräda under regeln som fibercementskivan vilar på. Sedan skruva ja fibercementskivan i trallbrädan
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Fredde1337 Fredde1337 skrev:
Jo men med bra stöd för masoniten så håller den sig på plats!
Det är ditt bygge så det är du som bestämmer :)
Om du håller en 55 cm bred masonitskiva i luften så böjer den sig , lägger du isolering på detta så böjer den sig ännu mer .
Resulterar i att du får en luftficka mellan ditt brädgolv / isolering .
En luftficka får luften att röra på sig = sämre isolering + mössen får en färdig motorväg :rofl:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du håller en 55 cm bred masonitskiva i luften så böjer den sig , lägger du isolering på detta så böjer den sig ännu mer .
Jag testade att palla upp en 6 mm oljehärdad trossbottenskiva på långsidorna och dessutom belasta den med en trave böcker. Jag ser ingen nämnvärd nedböjning? Du kanske blandar ihop den sortens skivor med tunnare masonit man har på väggarna?

6 mm tjock oljehärdad trossbotten som stöds på långsidorna utan nämnvärd nedböjning under en trave böcker.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Jag testade att palla upp en 6 mm oljehärdad trossbottenskiva på långsidorna och dessutom belasta den med en trave böcker. Jag ser ingen nämnvärd nedböjning? Du kanske blandar ihop den sortens skivor med tunnare masonit man har på väggarna?

[bild]
Körde med 6mm ojlehärdad masonit när jag byggde takkupor på mitt hus (på takstolarna)
Nu är det 1200 mm mellan takstolar så nedböjningen blev större + önskvärd .

Är inte så stor prisskillnad på cementskivor kontra masonit . Cementskivorna är också neutrala mot fuktpåverkan + bättre mot möss .

Edit : Ser nu att mina skivor är 3 mm :thinking:
 
Redigerat:
Tomture61
Hurvida plast skall användas eller icke i golvet råder det delade meningar om .

Byggnaden bör ventileras , är den uppvärmd så skapas en motor där varm luft vill ut och träffa den kalla .
Vid golvnivå är det svalare (lufttrycket lägre) Oftast har luften utomhus , på vintern , mindre fukt i sig än på vår / höst .
Samtidigt om ventilationen är underdimensionerad så kan luft tränga igenom golvet .
Lägger man plastmatta på hela golvet ska man absolut ej använda diffplast mellan isolering / trägolv .
Monterar man plast mellan trägolv / isolering kan kall / fuktig luft kondensera på plastens undersida och skapa problem för isolering / trä .
I torpargrunder läggs plasten på marken . Ej i bjälklaget .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.