Lite 'dumma' frågor (den här tråden skapar ett behov av att skapa lite 'nöjessnickar-tid.. :cool: )

Är det standardmått på fästanordning som använder t-tracks?
Är det Axminster som är att föredra, eller finns det andra 'guldgruvor' för smått och gott om man tänker meka ihop ett fräsbord?
Fortsätt gärna bilduppdatera så länge bordet byggs/ändras. :)
 
FredrikR skrev:
Lite 'dumma' frågor (den här tråden skapar ett behov av att skapa lite 'nöjessnickar-tid.. :cool: )

Är det standardmått på fästanordning som använder t-tracks?
Är det Axminster som är att föredra, eller finns det andra 'guldgruvor' för smått och gott om man tänker meka ihop ett fräsbord?
Fortsätt gärna bilduppdatera så länge bordet byggs/ändras. :)
Finns många standarder på detta, och många trådar om "billiga T-Track" ...

Jag valde att gå för UJK's skenor och tog i samma beställning med en låda med jigg-godis (mistänkte att frågan skulle komma så jag hade en bild i förebyggande syfte :),

photo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Engelskt så allt är i 1/4" men innehållet i lådan bör räcka för mina närmaste behov ...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Underbart! :)
Bommade att Axminster hade en 'godislåda'.
Ska ta och läsa på om t-tracks och dess tillbehör.
Tack! :)
 
Den lådan hade de gömt väl! Tack för tipset... Jag funderade på UJK men det finns inte längre än 915mm och jag hade behövt ~1200mm man kan väl iofs skarva.

Om man kikar på måtten så verkar skenorna vara kompatibla med Festools tvingar, har du testat?
 
badtastex skrev:
Den lådan hade de gömt väl! Tack för tipset... Jag funderade på UJK men det finns inte längre än 915mm och jag hade behövt ~1200mm man kan väl iofs skarva.

Om man kikar på måtten så verkar skenorna vara kompatibla med Festools tvingar, har du testat?
Testade med den Festool tvingen jag har till sänksågsskenorna, vet inte om de har flera modeller, den passar inte, för tjock och för hög.
 
badtastex skrev:
Den lådan hade de gömt väl! Tack för tipset... Jag funderade på UJK men det finns inte längre än 915mm och jag hade behövt ~1200mm man kan väl iofs skarva.

Om man kikar på måtten så verkar skenorna vara kompatibla med Festools tvingar, har du testat?
Var fanns den? Letar ...
 
Tack! 😋
 
TeroM skrev:
Testade med den Festool tvingen jag har till sänksågsskenorna, vet inte om de har flera modeller, den passar inte, för tjock och för hög.
Nog är det väl bara en modell, eller iaf storlek på deras tvingar, tror jag. :)
 
Incras t-tracks passar festool tvingarna som handen i handsken. Woodworking.se har bra priser men frakten kostar en del så passa på att köpa ett par meter.
 
  • Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
Dags för lite uppdatering då jag fick lite tid till detta igen.

Först, en nollspänningsbrytare från bra att ha lådan,
ImageUploadedByTapatalk HD1375119425.920619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par muttrar att gänga i skivan,
ImageUploadedByTapatalk HD1375119459.127256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen satt den på plats, vita kanterna kommer, var slut på vitt band sist jag komihåg att titta efter det.
ImageUploadedByTapatalk HD1375119492.117218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag 'valde' att använda skruvar för att fästa plattan fällde jag in islagsmuttrar/T-muttrar eller vad de nu kallas. Fällde in för att inte ha ngt som sticker ut under skivan som skulle fastna i allt ...
ImageUploadedByTapatalk HD1375119613.282861.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk HD1375119632.005943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu går det bra att skruva fast plattan och använda insexskruvarna i hörnen för att finjustera plattans läge.
ImageUploadedByTapatalk HD1375119715.378905.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att gänga ena pinnen på stödet till Julas våtslip som de hade för en 600:- för klubb medlemmar häromveckan, enklare att finjustera vinkeln, som på tormek.
ImageUploadedByTapatalk HD1375119820.320716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kexade och limmade delarna till anhållet,
ImageUploadedByTapatalk HD1375119922.054199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad mycket lättare det är att fräsa med ett bord
ImageUploadedByTapatalk HD1375119976.766110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som dessa stopp som nu användes för att hålla ner arbetesstycket, featherboard'sen skickades från Axminster idag då de fått hem dessa igen.
ImageUploadedByTapatalk HD1375120069.385114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspiration och idéer är hämtade från detta forum och från dessa böcker som finns tillgängliga i kinder version.
ImageUploadedByTapatalk HD1375120129.430882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk HD1375120159.332468.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och kinder skall så klart vara Kindle, autocorrect ...
 
Igår kom fjäderskivorna, ngt större än den jag hade sen tidigare.

Satte dit en till skena för att öka bredden som får plats med fjäderskivorna. Skippade vax och olja för glidet då jag hittade 'hala' remsor hos Axminster, 1mm tjocka självhäftande.
http://www.axminster.co.uk/axminster-slick-low-friction-material-prod21305/

ImageUploadedByTapatalk HD1375457479.538440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täckte även gluggen för utsuget, borrning av hål kvarstår.

ImageUploadedByTapatalk HD1375457526.836959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Fick du dom där plastremsorna att sitta bra? Köpte likadana för nåt år sen men tyckte dom levde sitt eget skevande sneda liv, dom hamnade i inte bra att ha lådan ganska omgående. Bordet har för övrigt blivit riktigt snyggt:)
 
Ola C skrev:
Fick du dom där plastremsorna att sitta bra? Köpte likadana för nåt år sen men tyckte dom levde sitt eget skevande sneda liv, dom hamnade i inte bra att ha lådan ganska omgående. Bordet har för övrigt blivit riktigt snyggt:)
Lät dom ligga i solen ett par timmar, mjuka och följsamma efter det. Sitter kvar än i alla fall ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.