Andreas_Hansson skrev:
Ett öppet system är ju helt underhålsfritt.
Jag skulle inte vilja  byta ut mitt öppna.

ett slutet system är ju helt underhållsfritt.
ett öppet system måste ju fylas vart efter vattnet dunstar = till sätta syre i systemet.

hur många har fått vatten skador när deras öppna expantionskärl rostat sönder
 
I ett slutet system använder man oftast en säkerhetsventil och den bör underhållas.
Ett slutet kärl brukar ha en gummiblåsa som kan kräva underhåll.

Ett öppet kärl byggs med fördel av rostfritt material.
Då rostar det inte.
Man kan koppla kärlet så att det ”alltid” är kallt. Då minskar avdunstningen.
Man kan hälla olja i kärlet och då förhindras syresättning och avdunstning.
Man kan bygga ett eget öppet kärl själv (det har jag gjort).

Läs mer:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59476/12#12
 
Hur fick du i oljan i kärlet roke?
 
Jag har skurit av toppen på mitt öppna rörformade rostfria expansionskärl, så nu är det ”jätteöppet”. Från botten av acc till botten av kärlet går en 22mm cu expansionsledning. Från toppen av panna och acc till sidan på toppen av kärlet, går ångblås/kok/avluft/säkerhetsledningen. På kärlet, ca 15 cm under ångblåsledningen sitter skvallerröret. Jag har hällt i en liter paraffinolja i kärlet. För att oljan inte i misstag ska skvallras bort, så har jag, på insidan av kärlet, försett skvallerröret med ett t-rör. Ena änden på t-röret sticker ner ca 5 cm(det är bara oljan som ryms i rörmynningen som skvallras bort) andra änden sticker upp ca 5-10 cm (hävertpunktering). Olja och vatten kollas genom att helt enkelt titta ner i kärlet. Ett kastrullock med tyngd på kärltoppen, hindrar att flugor och dylikt förorenar.
 
Tryckkärl måste väl luftas som vilken hydrofortank som helst. Skulle aldrig installera tryckkärl, det går alltid att lösa med öppet kärl.
 
CarMan skrev:
hur många har fått vatten skador när deras öppna expantionskärl rostat sönder
Nej jag har faktiskt ingen aning hur många det kan vara?
Har du koll på det?

 
carman skrev:
ett slutet system är ju helt underhållsfritt.
ett öppet system måste ju fylas vart efter vattnet dunstar = till sätta syre i systemet.

hur många har fått vatten skador när deras öppna expantionskärl rostat sönder
Om slutna system är underhållsfria så undrar jag varför jag släpat runt på tryckluftskompr. för att fylla dylika kärl.
Och jag undrar varför jag blev fundersam när min bekant ständigt luftade elementen på övervåningen. Tillslut trötnade jag och gick ner i källaren och drog bort skyddskåpan och skruvade av ventilhatten. När jag tryckte in ventilnålen pös det i flera hundradelssekunder med intensiteten av en myra som lägger en rökare. Det kärlet var inte tio år gammalt och det stod uttryckligen att det var för fyllt.

Vad gäller rost så rostar även slutna tryckkärl sönder. De ska inte göra det, men de gör det i alla fall.

P.S.
Man ska vara lite försiktig med rostfria exp. kärl och järnrör. Det ska sitta bussningar emellan.
 
kanske man kunde bygga ett tryckkärl själv?
en öppningsbar ståltank med några bildäckslangar inuti, med ventilerna ihopkoppplade till en påfyllning på utsidan av tanken?
när man får punktering så öppnar man bara tanken och byter slangarna ;)
blir nog billigare både från början jämfört med att köpa "dyra" tryckkärl och att byta ut dom när dom fått punka...
 
pellefant skrev:
kanske man kunde bygga ett tryckkärl själv?
en öppningsbar ståltank med några bildäckslangar inuti, med ventilerna ihopkoppplade till en påfyllning på utsidan av tanken?
när man får punktering så öppnar man bara tanken och byter slangarna ;)
blir nog billigare både från början jämfört med att köpa "dyra" tryckkärl och att byta ut dom när dom fått punka...
vist kan man bygga en själv, men är det värt besväret.
jag köppte ern i sommras för 500:- & då inging tryck klocka & säkerhetsventil
 
ja för 500:- är det inte värt besväret, men för mej med ca 600 liter tryckkärl och en kostnad på 10.000:- så kanske det är värt besväret ;)
 
Kan inte få dit ett öppet kärl?
 
kanske... men det blir väldigt högt upp på garagevinden i så fall, alldeles under nocken :(. detta eftersom överkant på radiatorerna i huset ligger ca 0,5meter över innertaket i garaget, sen är väl takstolshöjden drygt 1 meter...
fast det kanske räcker bara expkärlets yta är lite över rad?
men då blir väl inte systemtrycket mer än någon tiondels bar?
räcker det till?
 
Mitt öppna sitter ca 40cm över elementen på övervåningen.
Det funkar bra. Har 0.6 på pannan
 
får ta och göra en ordentlig mätning då av höjderna..
ska jag isåfall låta stigarn till öppet expkärl gå från tex mitten eller toppen av tanken för att få lite värme så det inte fryser när tempen kryper neråt minus 40°?
 
Går det inte att använda en gammal hydrofor som expansionskärl det finns ju dom som är plastbelagda på insidan?

jag menar om man nu behöver modell större expkärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.