Mitt garage på 50m2 (isolerad platta samt 220mm i väggarna) tar runt 1000kwh per år att värma upp (som lägst 8-12grader) med en luftvärmepump från jula
 
M marvin123 skrev:
Jag tycker att 2000 kWh per år är mycket. Om man räknar med ett elpris på 1.7 kr / kWh inklusive allt skatt etc. blir det 170 tkr under 50 år. Men elpriset kommer att öka förmodligen.
Jag skrev 2000:-... Skjutet från höften eftersom du inte har skrivit vart nånstans i landet byggnaden kommer att stå.
Som sagt var får man väga nyttan med ett varmt och torrt garage utan fuktproblem mot kostnaden att hålla det varmt.
 
M marvin123 skrev:
Jag tycker att 2000 kWh per år är mycket. Om man räknar med ett elpris på 1.7 kr / kWh inklusive allt skatt etc. blir det 170 tkr under 50 år. Men elpriset kommer att öka förmodligen.
Resonerar man på det där sättet tycker jag inte man ska ha något garage!
Hur mycket ska du spendera på själva byggnaden? Vad hade alternativavkastningen varit på de pengarna på 50år? Antagligen betydligt mer än 170tkr!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
M marvin123 skrev:
Jag vill hålla möjligheten kvar att värma upp garaget på sällsynta tillfällen. Även om jag håller den helt ouppvärmt och bestämmer mig senare att sätta till värme, måste jag isolera nu, eftersom det ska finnas innerväggar som jag inte vill riva.

Kan någon förklara varför det skulle bli fuktig i väggarna om garaget inte är uppvärmt?
Problemet är att utan uppvärmning så kommer du få tillfällen då väggen är varmare på utsidan än på insidan. Varm fuktig luft går in i väggen, träffar den kallare inre delen av väggen och vattnet kondenserar i isoleringen. Ångspärren gör sitt jobb och hindrar fukten från att passera, fast i fel riktning än det är tänkt. Mineralull klarar inte av att transportera ut fukt, och du får problem med röta/mögel i anliggande organiska material.

Jämför med en uppvärmd byggnad (med plast och mineralull i väggarna) vintertid. Fuktig varm luft inifrån hindras av ångspärren från att vandra ut i väggen och kondesera I de kalla yttre partierna av väggen. Det är så det är tänkt att funka, men utan uppvärmning så får du, speciellt när vårsolen ligger på, omvända värme/fuktförhållanden i väggen, och den är inte byggd för att fungera så.

Ett alternativ, om du vill isolera för framtiden, är att använda en isolering som kan transportera fukt (sk hygroskopisk isolering). Lin, fårull och olika varianter av cellulosabaserad isolering finns. Med en sådan konstruktion har du ingen ångspärr på insidan av isoleringen, utan låter fukten vandra relativt fritt. Då får du en vägg som kan torka ut oavsett vilket håll fukten kommer ifrån, iom att alla material i väggen har liknande förmåga att transportera fukt.

Oavsett hur du väljer att gå vidare så är det ingen bra idé att bygga med mineralull och ångspärr I en byggnad som ska kallställas. Det kan gå bra, men det är en klar risk för fuktproblem.
 
Tack för den utförliga och goda beskrivningen!

Jag tänker på fallet där man sätter en värmekälla till garaget som begränsar innertemperaturen till >= 5 °C. Under sommaren kan det vara 10 °C under natten och när solen kommer ut nästa dag, kan utetemperaturen stiger till 20 °C. I så fall kan man också ha kondensvatten på fel sidan av plastfolien om garaget pga sin isolering inte blir varmt så snabbt. Dessutom växer mögel bättre när det är värmare.

Frågan är därför om det verkligen hjälper att värma till bara 5 °C eller om man i så fall är tvungen att värma garaget ännu stärkare.

Jag funderar om en energetisk billigare variant: Varför inte se till att garagets inre utrymme är reellt ventilerat, så att det inte kan uppstå en större temperaturskillnad mellan ut- och insidan. Om man nu vill ha värme på sällsynta tillfällen (hellre under vintertider), kan man ju värma garaget och samtidigt stänga ventilation under denna perioden.

En stark ventilation skulle dessutom hjälper att bilen inte rosta och innerväggarna inte bli fuktiga när man kör in med en blöt bil.

Hur ser ni på detta?
 
Tomture61
M marvin123 skrev:
Tack för den utförliga och goda beskrivningen!

Jag tänker på fallet där man sätter en värmekälla till garaget som begränsar innertemperaturen till >= 5 °C. Under sommaren kan det vara 10 °C under natten och när solen kommer ut nästa dag, kan utetemperaturen stiger till 20 °C. I så fall kan man också ha kondensvatten på fel sidan av plastfolien om garaget pga sin isolering inte blir varmt så snabbt. Dessutom växer mögel bättre när det är värmare.

Frågan är därför om det verkligen hjälper att värma till bara 5 °C eller om man i så fall är tvungen att värma garaget ännu stärkare.

Jag funderar om en energetisk billigare variant: Varför inte se till att garagets inre utrymme är reellt ventilerat, så att det inte kan uppstå en större temperaturskillnad mellan ut- och insidan. Om man nu vill ha värme på sällsynta tillfällen (hellre under vintertider), kan man ju värma garaget och samtidigt stänga ventilation under denna perioden.

En stark ventilation skulle dessutom hjälper att bilen inte rosta och innerväggarna inte bli fuktiga när man kör in med en blöt bil.

Hur ser ni på detta?
När mitt eget garagebygge närmade sig hösten , var ej isolerat ännu .
Fick imma på insidan av fönster + blött på golvet vid garagdörrar (fukt från utsidan)
Garaget var mycket välventilerat , mellan tak / åvansidan ytterväggar .
 
M marvin123 skrev:
Tack för den utförliga och goda beskrivningen!

Jag tänker på fallet där man sätter en värmekälla till garaget som begränsar innertemperaturen till >= 5 °C. Under sommaren kan det vara 10 °C under natten och när solen kommer ut nästa dag, kan utetemperaturen stiger till 20 °C. I så fall kan man också ha kondensvatten på fel sidan av plastfolien om garaget pga sin isolering inte blir varmt så snabbt. Dessutom växer mögel bättre när det är värmare.

Frågan är därför om det verkligen hjälper att värma till bara 5 °C eller om man i så fall är tvungen att värma garaget ännu stärkare.

Jag funderar om en energetisk billigare variant: Varför inte se till att garagets inre utrymme är reellt ventilerat, så att det inte kan uppstå en större temperaturskillnad mellan ut- och insidan. Om man nu vill ha värme på sällsynta tillfällen (hellre under vintertider), kan man ju värma garaget och samtidigt stänga ventilation under denna perioden.

En stark ventilation skulle dessutom hjälper att bilen inte rosta och innerväggarna inte bli fuktiga när man kör in med en blöt bil.

Hur ser ni på detta?
Det du vill uppnå rent teoretiskt är att aldrig inonhustemperaturen understiger daggpunkten utomhus. På så sätt kan du aldrig få kondens på fel sida ångspärren.

Enklast görs detta genom att värma upp byggnaden så den alltid är minst 3 grader över utomhustemperaturen. I praktiken bör du nog välja 5 grader då snabba omväxlingar utomhus kan göra att din värmekälla inte riktigt hänger med.

Att ventilera bort problemet tror jag är dömt att misslyckas tyvärr. Luft är en otroligt dålig värmebärare och en kall betongplatta tar mycket energi för att värmas upp.

Att det torkar upp bättre stämmer inte heller, ja kanske dagtid under vår och sommarmånaderna, men inte annars.
 
M marvin123 skrev:
Tack för den utförliga och goda beskrivningen!

Jag tänker på fallet där man sätter en värmekälla till garaget som begränsar innertemperaturen till >= 5 °C. Under sommaren kan det vara 10 °C under natten och när solen kommer ut nästa dag, kan utetemperaturen stiger till 20 °C. I så fall kan man också ha kondensvatten på fel sidan av plastfolien om garaget pga sin isolering inte blir varmt så snabbt. Dessutom växer mögel bättre när det är värmare.

Frågan är därför om det verkligen hjälper att värma till bara 5 °C eller om man i så fall är tvungen att värma garaget ännu stärkare.

Jag funderar om en energetisk billigare variant: Varför inte se till att garagets inre utrymme är reellt ventilerat, så att det inte kan uppstå en större temperaturskillnad mellan ut- och insidan. Om man nu vill ha värme på sällsynta tillfällen (hellre under vintertider), kan man ju värma garaget och samtidigt stänga ventilation under denna perioden.

En stark ventilation skulle dessutom hjälper att bilen inte rosta och innerväggarna inte bli fuktiga när man kör in med en blöt bil.

Hur ser ni på detta?
Håller med vectrex, jag tror inte ventilationen klarar av att jämna ut temperaturen oavsett vad du gör.

Som jag ser det är dina alternativ:

1. Hygroskopisk isolering utan tätskikt, du kan då vänta med uppvärmning tills du tycker det behövs, eller till när du känner att du har råd. Fördelen där är att du kan välja att kallställa i perioder.

2. Mineralull och plast, med uppvärmning från början och hålla det varmt året om.

3. Helt oisolerat (och därmed inte heller någon plast). Klart billigaste, men krångligt om du i framtiden vill ha värme. Det ska inte vara något problem att värma upp garaget för nåt enstaka tillfälle under vintern med en rejäl värmekälla, det kostar bara lite mer utan isolering. Detta förutsatt att det inte blåser rakt genom byggnaden, men det är ju ingen höjdare oavsett.

Nån får gärna komplettera eller rätta mig.
 
Kör på som tänkt, men skippa plastfolien/ångspärren. Ångspärr är till för permanent uppvärmda byggnader.
Med endast 95 mm isolering så fungerar det fint utan ångspärr. Behövs heller ingen hygroskopisk isolering, även om det är trevligare på alla sätt än glas-/stenull. Med en väl genomsläpplig vindspärr så kan ev fukt torka ut åt båda hållen, men primärt utåt.

Har själv ett semiisolerat garage/verkstad. Oisolerad platta, 95 mm stenull i väggarna, oisolerat tak + loft, asfaboard på utsidan och enkla omålade gipsskivor på insidan (ingen ångspärr/plast). Luftspalt och träpanel ytterst. Har stått sedan 80-t. Inga problem så här långt.
Ingen golvbrunn, men välventilerat. Trots att en blöt bil körs in varje dag (Skånsk vinter) så har det bara varit lite kondensfukt i nederkant på fönstren vid enstaka tillfällen. Helt betydelselöst då fönsterbågarna är helt opåverkade. Takbjälkar och råspont (loftgolv/garagetak) är helt fria från mögel.

Skaffa en temperatur- och luftfuktighetslogger och sätt upp i garaget, samt var observant på miljön (fukt) och ev mögelbildning på tak och väggar. Skulle det behövas är det lätt att i efterhand sätta in luftavfuktare eller LLVP eller elradiatorer.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.