Skivan är kapad och första lagret olja är pålagt. Ett litet problem, det visade sig att skivan hade ett par små sprickor i ändträet (kanten på skivan) 1-2 cm långa vardera och ca 2-3 mm breda och några mm djupa. Dom visade sig där jag kapade skivan. Jag vet att det finns sådant spackel att köpa, eller trälim blandat med spånet/dammet.

Nu till frågan, går det fylla i med spackel efter att man oljat och sedan dutta på lite olja ovanpå spacklet eller måste man slipa ned den ytan igen, spackla och sedan olja in det igen?

Går det inte att göra snyggt får det bli ett "rustikt" utseende på skivan. Jag skulle förstås väntat och oljat in skivan, dom är inte så fruktansvärt uppenbara, men det har redan blivit ett par extra vändor fram och tillbaka eftersom jag inte håller på hemma i lägenheten. Jag återkommer med en förklaring om dom "extra vändorna" senare.
 
Glad i hågen satte jag igång, lade upp paketet med skivan på bockarna, sprättade bort tejpen med en kniv, trots att det utryckligen står på paketet att man inte skall använda kniv. Tar bort pappen och....hmm....skivan ser lite ljus ut, nästan vit. Står ett tag och funderar innan jag bestämmer mig för att kolla upp artikelnummret på nätet, mycket riktig det är ingen ekskiva utan en i bok, aaarrrggghhh.

Försöker mig först på att ringa Ikeas kundtjänst för att dubbelkolla med dom, innan jag häver mig iväg för att byta den. Kommer inte fram, det bara tutar upptaget efter man gjort några val som man får uppläst för sig, skit i det då, jag åker ändå. Problemet var att när jag hämtade skivan första gången hade jag en bil som var bättre för det ändamålet, nu var jag tvungen att hålla på fälla baksätet och flytta fram och vinkla fram ryggstödet på passagerarsätet där fram för att få in paketet.

Bytet gick utan problem, det visade sig att dom på varuutlämningen gjort fel. Tillbaka hemma igen, samma procedur som förra gången, upp med paketet på bockarna och sprätta upp det med en kniv. Ahh sådärja mycket bättre.

Klingan var jag tvungen att byta på sågen innan jag började, ett mindre problem. Det som visade sig bli lite krångligare var att sätta dit rätskivan, hålla på och böka med tvingar. Trots att jag tyckte jag satt tvingen så långt ut på kanten på rätskivan jag bara kunde tog sågen emot tvingen i alla fall. Jag kunde förstås sågat från andra hållet men då hade jag haft mindre stöd för sågen och därmed svårare att såga rakt. Jag hade dock garderat mig för sådana problem och tagit till en extra centimeter på längden redan från första början. Så det var bara att byta tving, flytta in rätskivan lite och börja om.

Nu visade sig att det som jag var mest rädd för först, att det skulle flisa sig inte var några problem alls. Däremot så brände det i snittytan och sågen sågade inte vinkelrätt mot toppytan. Att det inte är sågat vinkelrätt är inte så iögonfallande, det är mestt när man tittar precis i linje med kanten som man ser det. Som tur är är det bara det som är problemet, ytan är inte gropig eller ojämn på något annat sätt. Tog en jäkla tid att slipa bort brännmärkena med sandpapper och en slipkloss.

Slipa skivan med excenterslipen var hur enkelt som helst, speciellt som man hade en festool excenterslip att jobba med. Själva inoljningen av skivan var hur enkelt som helst, största problemet var att man vart så trött i armen. Det enda jag ångrar lite så här i efterhand är att jag inte ängnade undersidan någon uppmärksamhet med slipmaskinen och olja.
 
Three-Gringos skrev:
... Det enda jag ångrar lite så här i efterhand är att jag inte ängnade undersidan någon uppmärksamhet med slipmaskinen och olja.
Båda sidorna bör oljas, annars finns det en risk att skivan slår sig.
 
Skivan är behandlad med någon olja (eller något) på båda sidorna utav Ikea, tog en vända med olja på undersidan när jag oljade ovansidan sista gången.
 
Redigerat:
Ok, i så fall bör det inte vara några problem.
 
Det är inte ovanligt att det bränner när man sågar. Oftast är det tre faktorer som spelar in det första är slö klinga. Det andra är fel typ av klinga. Det tredje som är vanligast är att man matar sågen (idet här fallet) för långsamt. Om du har kvar någon spillbit prova att mata sågen mycket fortare.

Mvh pär
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.