Som sagt i rubriken, jag hade tänkt mig att bygga ett enkelt skrivbord, det gamla är fult som stryk. Det jag skall ha är egentligen bara en skiva kapad till rätt längd och hörnen kapade i 45 grader och sedan ett par ben (fyra för att vara exakt) till det.

Ekskivan som jag tänkt köpa:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40123674/#/80123672

Djupet på skivan skall vara lagom, har det samma på mitt nuvarande skrivbord.

Dom ben jag hade tänkt använda (men som finns på Bauhaus):
http://www.smarthem.se/5024/p/bords...vart/?osCsid=339aae3a4277f8341e16322341dfe162

Till det har jag en en en cirkelsåg, SkilSaw med en nyinförskaffad klinga. Tog den som enligt beskrivningen i varuhuset skulle ge finast och rakast snitt, 184 mm i diameter 48 tänder och med "raka tänder". Dessutom har jag tillgång till en slipmaskin, excenterslip och en mindre handöverfräs (som jag aldrig använt).

Hur får man snyggast snitt när man kapar skivan utan att det flisar?

Min erfarenhet av att kapa skivor är att vålda en handklinga genom en byggskiva, skit i snittet bara det blir rakt. Att använda rätskiva, låta maskinen göra jobbet och inte tvinga genom den känns som rätt självklart men är det ovan eller undersidan som blir snyggast, skall man ställa in klingan så att den precis skär igenom skivan?

Ytbehandling, bänskiveolja, bivax balsam eller någon annan ytbehandling, vad blir bäst?
http://flugger.se/Faerg/XSaleRengoeringrej/XSalePapirhaandk/Baenkskiveolja(BORD OLJA).aspx

Hur fint behöver man gå ned i sandpapper för att få en yta som upplevs som behaglig?
 
Om du vill vara säker på att få splitterfri sågning kan du sandwicha skivan mellan två andra skivor som du inte bryr dig om. Förmodligen behöver du bara på ovansidan eftersom det är den som blir fulast.

Hur/varför tänkte du dig dina 45 grader i hörnen?
 
Dom exakta måtten på skrivbordet har jag inte bestämt än, men det lutar åt 1700 mm långt och ytterhörnen (dom som inte ligger an mot väggen) mäter jag in 100 mm från hörnet åt vardera hållet och enligt pythagoras sats blir då snittet 141 mm långt.

Anledningen till att jag gör det är för att jag går förbi just dom hörnen och jag har en känsla av att om jag inte gör det kommer jag att slå i dessa hörn ofta. Det kanske jag gör ändå, men ett spetsigt hörn (rätvinkligt) gör nog ondare att slå i. Men som sagt jag har inte bestämt måtten än, innan jag sågar till skivan så tänkte jag ta en bit kartong, skära till det som jag tänkt mig och lägga ute det över det gamla skrivbordet och se hur det ser ut.

Jag har funderat på en bredare/djupare skiva, får se kanske, jag har inte direkt plats i massor. För den som undrar, förvaring kommer att lösas med en lös lådhurts.
 
Det som oftast händer när det flisar sig är att klingan river med sig flisor på vägen upp. Så att såga från baksidan är steg ett. Om man börjar med att bara ta lite lite grann på djupet har tänderna inte heller särskilt mycket uppåtgående rörelse när de biter i träet. Efter att du har dragit ett spår över baksidan är det bara att sänka sågen så mycket det går. Då blir sågsnittet så kort som möjligt och ger så lite motstånd som möjligt för klingan. Det förutsätter dock att sågen skär rent och rakt. Annars kan det i princip hända att du river med dig trä på vägen ner. Att ta bara lite grann i taget på djupet ger även det ett kortare snitt och mindre motstånd, men någon stans däremellan finns ett maximum =) En vass klinga och bra såg är helt avgörande. Ek är hårt, som fan... och lätt att bränna om man står och gnider.
 
hmm, bränt trä ja. Svårt att slipa bort har jag läst, jag är dock inte beroende av att kapytan skall vara den slutgiltiga längden, kapytan skall inte ligga an mot något annat, kan ju bli lite ojämn yta iofs. när man slipar.
 
Ett annat sätt att få snyggt snitt om man inte har riktigt rätt såg för ändamålet är att såga någon mm från måttlinjen och sen fräsa kanten. Fräsmaskinen guidas mot något rakt (typ rak skiva eller planka) som sitter tvingad fast på skivan. Så gjorde jag ofta innan jag köpte en riktig såg, speciellt om jag ville få fina snitt som var 90 grader mot toppytan. Du kan även fräsa av hela skivan utan att såga innan, bara ta det i omgångar vad gäller tjockleken så går det bra. Kan dock ge lite "stegmärken" i tjockleken om fräsen inte är 100 glappfri.
 
Nu har jag iaf. varit iväg och köpt olja/vax, valet föll på Osmo hårdvaxolja, ofärgad, sidenmatt. Till slippapper hade jag tänkt använda 40, 150 och 240 (efter lite Googlande).
 
Jag delade sån där ek-skiva med cirkelsåg med en vanlig klinga och inga speciella åthävor. Fast jag tejpade nog där snittet kom. Det blev skapligt snyggt snitt. Körde lite med slipmaskinen på bara så blev det helt slätt.

Jag hade finare papper än 240 till sista slipningen. 400 kanske.
 
Tejp, vad körde du med för tejp? Maskeringstejp har jag i drivor om det funkar.
 
40 papper låter grovt tycker jag, men skivan har kanske en taskig yta så det behövs. Jag hade nog bytt det mot 80 istället, det har funkat på dom Ikea skivor jag har slipat.
 
40-papper kan man behöva ta till om det är frågan om en sliten skiva som i artikeln, men om det är en ny skiva av någorlunda kvalitet räcker det gott med 120 och 180 korn (och möjligtvis 240 om du vill "lyxa till det").

Du har i min mening gjort klokt i att köpa en burk Osmo, den ger en fin och hållbar yta. Om du inte har använt en liknande produkt innan så tänk på att den uppför sig lite annorlunda än en "vanlig" olja. Första gången jag själv använde den blev resultatet inte helt lysande (tyckte att det var fegt att läsa instruktioner och fick lära mig den hårda vägen istället...), så testa gärna på en spillbit innan du kör skarpt.

Det gäller att lägga på riktigt tunna lager, annars kan det lätt bli randigt (syns iofs främst på ytor som är livlösare än en stavlimmad ekskiva). Se till att skivan är dammfri, lägg på ett första lager och massera in det ordentligt i skivan. Byt sedan till en torr trasa och torka bort all överflödig olja så att du får en jämn yta som bara ser lite "jämnfuktig" ut när du tittar på den i släpljus. När första lagret har torkat bör man mellanslipa LÄTT med ett riktigt fint sandpapper (i instruktionerna som jag så småningom läste rekommenderas Abralon 500, vilket är en utmärkt produkt). Bort med dammet och lägg på ett andra lager utan att massera så frenetiskt, och även denna gången gäller ett tunt och jämnt lager. Sen är det bara att spilla ut kaffet efter ett par veckor ;)
 
Så när som på torka av med en torr trasa var det exakt den instruktionen jag fick av säljaren. Fick med mig en vit scotch brite svamp/trasa för att applicera det med och en, precis som du säger en Abralon Mirka 500 för mellanslipningen.
Burken är stor som en fingerborg för övrigt :D 0,125l, men det ska räcka till och bli över.

Angående att jag fastnade för 40 var att det står i guiden "Det gäller att komma ner under den ytliga oljan och resterna av tidigare ytbehandlingar" och vad jag kan läsa mig till verkar det som Ikea skivan är behandlad med någon olja.
 
Bra - kom bara ihåg "tunna lager" så ordnar det sig. En torr trasa är inte helt nödvändigt, men det är lättare att få det jämnt om man bemödar sig med det. Den man har använt till att stryka ut oljan med har en tendens att bli ganska klibbig... (det kommer du även märka på fingrarna om du inte använder handskar).

Rent funktionellt behöver du inte fundera så mycket på att skivan redan är oljad - det går bra att smeta Osmon på en redan oljad yta. Det beror snarare vad du vill ha för look på den. Osmon gör inte träet mörkare i samma utsträckning som en traditionell olja, så applicerar du den på en obehandlad skiva blir resultatet förhållandevist ljust. I de flesta fall brukar jag själv behandla ek med vanlig olja innan jag drar på Osmon, men det beror som sagt på vad man är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.