harry73 skrev:
Mina är 60 cm bred
Men den "innersta" dörren måste du fästa i golv eller tak? Blir ju lite krångligare o ta sig in då. Öppnar man bara en dörr blir 50 cm lite smalt (iaf med min kroppsbyggnad :))
 
harry73
Med 60 får jag precis in gräsklipparen, men jag öppnar gärna båda i alla fall. Och är vi ute i trädgården, står dörren ofta på glänt i alla fall
 
harry73
Man kan också göra den asymmetrisk. Ena dörren 65 cm och den andra 35
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
harry73 skrev:
[bild]
Hur långa gångjärn har du på dina dörrar?

Tänkte fästa gångjärnen på själva ramen och panel utan på, kommer det gå eller panelen på dörren kommer ta i panelen på förrådet i öppet läge?
Blir ju även svårt o fästa gångjärnen på själva panelen då den lutar.
 
Redigerat:
harry73
Dom är 30cm, enligt monteringsanvisningar är de för korta (ska vara minst halva dörbredden) men jag tyckte det var snyggare så
det är inga problem att ha panel på gångjärnen.
på vänster pardörrar ser du att jag har lockläkt på dörrkanten, över glipan. Den stitter fast på dörren,, och det är inga problem att öppna dörren
 
Nä just lockläkten kommer ju en bit in på dörren så den är ju inte i vägen, och i övrigt ligger ju dina gångjärn utanpå panelen, men om man har all panel utanpå gångjärnen kommer det inte ta i varandra enligt bild då när dörrarna öppnas?

panel.png

Får kanske gera dom delarna 45 grader?

Edit:
Tar ett tag att sjunka in, men nu fattar jag vad du menar, då ska det nog inte va något problem :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ankieya
  • Laddar…
harry73
Jag har inte satt ditt lockläkt överallt än, för då skulle förrådet vara färdigt, men du ser att det är 4 dörrar totallt?
pardörrarna till vänster har lockläkt över dörrglipan och det funkar alldeles utmärkt
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
När polletten trillade ner förstod jag vad du menade :)
 
harry73
Man kan välja var man skruvar fast fästet i dörrkarmen. Det blir rotationspunkten, och hur längre den är ifrån dörren desto mindre kommer kanterna att nudda varandra.

Men ditt problem blir snarare att montera fäster på karmen så att panel på dörren ligger i nivå med panel på väggarna. För fästet ska ju också monteras under panelen, men då blir det svårt att hänga in dörren
 
Jag tänkte att jag bygger ramen till dörren, fäster gångjärnen och hänger på dörren, sen panelar förråd och dörr. Det borde funka och då blir det i våg!
 
Såhär blev det tillslut
Dörr:
IMG_0686.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och klädd:
IMG_0705.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stepside88 och 5 till
  • Laddar…
Så där ja!

Och allt fungerar till belåtenhet?
 
Fungerar lysande :)
Men jag fotade på långt håll för säkerhets skull!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Pardörrar? Då blir belastningen mindre
[bild][bild]
Jag stjäler en gammal tråd -flåt
Detta ser bra ut. Vi har ett gammalt hus på vår tomt 4x4 m och jag vill göra pardörrar så man öppnar upp till solen - ska ha det som ett sorts uterum. Vill ha en ganska stor öppning. Vad tror ni om att göra dessa 1 m var? Kan man göra någon sorts isolering så man kanske kan ha övernattande gäster?
 
Det går, men ska dörrarna vara isolerade så blir det helt andra krav. Mkt svårare att få till bra dörrar som inte slår sig t ex. Och ju större dörrar desto svårare rent principiellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.