Hade tänkt bygga en mycket enkel förrådsdörr (ca 1000x1800 mm).
Ramen byggs av 45x45 med ett kryss i mitten (enligt bild).
Utanpå kommer fästas liggande fjällpanel.

Min fråga är, hur ska jag sätta krysset för att få bäst stabilitet?
Enligt alternativ 1, kortsida-kortsida,
alternativ 2 långsida-långsida,
eller alternativ 3 i hörnan?

Eller kanske kortsida-långsida?

Förrådsdörr.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och kommer det räcka med att fästa med liknande gångjärn?

Gångjärn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Tror inte det spelar så stor roll vilken du fäster emot i hörnen även om alternativ 3 är det snyggaste rent konstruktionsmässigt. Dock så får du en del moment i regeln som du fäster gångjärnen i. Kan vara ide att kolla så att den inte buktar för mycket. Se också till att spika panelen i krysset
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
slacker skrev:
Min uppfattning är att den kommer att slå sig över tid då trät väljer att vrida på sig. Byggaren postande en superb instruktion för ett tag sedan som du enkelt finner här:

[länk]
Jo tack, det inlägget var suveränt!
Dock har jag redan virket hemma och med Byggarens metod blir det ingen enkel förrådsdörr längre :)
 
ERJ skrev:
Tror inte det spelar så stor roll vilken du fäster emot i hörnen även om alternativ 3 är det snyggaste rent konstruktionsmässigt. Dock så får du en del moment i regeln som du fäster gångjärnen i. Kan vara ide att kolla så att den inte buktar för mycket. Se också till att spika panelen i krysset
Jo, alt 3 blir snyggast, och mest jobb. Dessutom syns ju bara konstruktionen när man är inne i förrådet o hämtar en spade eller kratta, så det spelar ingen roll.
Men ju mer jag funderar borde inte alternativ 2 bli stabilast? Med den lösningen borde jag nästa kunna flytta ner dom korta reglarna så jag kan fästa sådana här gångjärn istället?
gångjärn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ
Dörr.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen ska det inte spikas något alls, däremot skruvas :) Men bra tips o skruva i krysset!
 
Redigerat:
Dörren kommer sitta i detta utrymme, ingen som har några andra åsikter om mitt tänk? :)

Förråd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla uthusdörrars urmoder, den med Z på baksidan?

Inte kompatibelt med liggande brädor dock.
Antar tanken är att panelen ska vara samma som väggarna. Ett alternativ att sätta den utanpå i efterhand?
 
Precis, fast istället för Z blir det ett N (plus en extra diagonal bräda).
Tänkte bygga ramen till dörren först o sätta panel på allt efteråt!
 
Redigerat:
Om du gör enl inlägg #5 så flytta krysset så att det hamnar inom "ramen", dvs från tvärregel till tvärregel. Som du skissat får du böjande krafter i de lodräta reglarna från krysstagen. Dessutom får du antingen jacka ur halvt i halvt på 4 ställen och försvaga konstruktionen el lägga krysstagen utanpå/innanför "ramen".

Hade det varit jag så hade jag nöjt mig med en diagonalsträva, och då låtit den gå från tvärregel till tvärregel på klassiskt maner. Då kan man jacka in den lite i reglarna så att spik/skruv endast håller den i läge utan att ta upp några krafter. (Det är den konstruktionsmässigt elegantaste lösningen, men gör förmodligen ingen skillnad i praktiken i detta fallet med en så liten och lätt dörr.)
 
Tack för svaren!
Får se om det finns tid o knåpa ihop något i helgen, men har fått lite bra idéer!
Följer nog ditt råd Oldboy!
En fråga bara, varför hade du bara valt en diagonal? Bara för att det inte spelar någon roll eller för att man försvagar när man kör halft i halft?
 
För att ett diagonalstag räcker.
(Sparar också material och arbetstid.)

Ett diagonalstag gör att dörren fungerar som en hyllkonsol med de två infästningspunkterna i väggen via gångjärnen.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
harry73
Pardörrar? Då blir belastningen mindre
20150708_204040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150708_204059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pardörrar är en bra idé, dock blir varje dörr bara 50 cm då, känns som en dörr räcker.
 
Kanon!
Materialet har jag redan så får se om jag nöjer mig med en eller drar dit en andra också!
Ska försöka komma ihåg en bild när allt är klart!
 
harry73
Mina är 60 cm bred
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.