Jag tackar här för all information och även Michael_Ls fantastiska instruktion. Jag vill dock säga att jag tänkte inte vara bättre än påven utan jag gör mina egna riskbedömningar där man annars kan tolka standarden olika i det oändliga.
I detta konkreta fallet kan jag skilja åt lågspänning och klenspänning i kopplingsdosorna genom mekaniska åtgärder. Skulle lågspänning kommer i kontakt med klenspänning så begränsas felet till klenspänningsnätet som består av rördragna klenspänningsledningar samt takarmarturer. Att man kan komma i kontakt med takarmaturer när ledningarna har fått ett dubbelfel håller jag vara tämligen osannolikt och kan försvara även mot mina barnbarns föräldrar.
Regelverket är trots allt inte helt klart. Förstärkt isolering kan även bestå av luft som varje konstruktör av mellanspänningsanläggningar vet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tackar här för all information och även Michael_Ls fantastiska instruktion. Jag vill dock säga att jag tänkte inte vara bättre än påven utan jag gör mina egna riskbedömningar där man annars kan tolka standarden olika i det oändliga.
I detta konkreta fallet kan jag skilja åt lågspänning och klenspänning i kopplingsdosorna genom mekaniska åtgärder. Skulle lågspänning kommer i kontakt med klenspänning så begränsas felet till klenspänningsnätet som består av rördragna klenspänningsledningar samt takarmarturer. Att man kan komma i kontakt med takarmaturer när ledningarna har fått ett dubbelfel håller jag vara tämligen osannolikt och kan försvara även mot mina barnbarns föräldrar.
Regelverket är trots allt inte helt klart. Förstärkt isolering kan även bestå av luft som varje konstruktör av mellanspänningsanläggningar vet.
Lite off topic men i samband med förstärkt isolering och mella spänning så hörde jag en sak på jobbet en gång.

Det var en diskussion om avstånd från ett 10kV avslut och någon närliggande grej i en trafobur, kommer inte exakt ihåg vad för grej dock.
Då var det en kille som sa linda fyra lager eltejp per tusen volt så är det lugnt.

Kan tillägga att vi såg till att öka avståndet till slut i alla fall även att det var bökigt.
 
N Nicke-85 skrev:
Då var det en kille som sa linda fyra lager eltejp per tusen volt så är det lugnt.
Jag skulle ta kanske lite mer. Men i högspänningssammanhang vet man att överslagshållfasthet i gasfyllda utrymmen ökar om blankledare är lackade.
Isolerförmågan av luft vid atmosfärstryck är 1000-3000 V per millimeter. Så rent tekniskt kan luft fungera som förstärkt isolering rund kablar.
 
Ja, luft är en godkänd isolering. Du kan dra blanktråd i lådan om du vill, bara de hålls isär fysiskt. Det finns många sätt att uppnå de två skyddsbarriärerna. Inuti en kopplingsdosa handlar det i praktiken nog uteslutande om dubbel isolering. Skyddsjordnign av lådan kan förekomma för skydd av just denna. Men mellan olika kretsar i lådan handlar det nog endast om dubbel isolering, som också kan bestå av luft.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.