johan5588 skrev:
Utmärkt! :) finns ju 12 eller 230v, en 12V magnetventil är väl smartast kanske? funderar även på om en 25 liters vattendunk en halvmeter ovanför ventilen är bäst om vattentrycket (självtryck) räcker för att blöta ner flis snabbt?
Bättre ansluta vanliga färskvattnet med en liten trycktank och backventil. Det händer att det packar i muffen och då krävs lite tryck för att få fram vatten. Sätter man även dit en manometer är det enkelt att hålla koll på att det finns tryck.
 
Hej!

Kan börja med att ursäkta mig att min fråga är OT,

Hur upplever ni att det fungerar med Swebos ugn? Jag funderar på att köpa en men är lite fundersam på vår och höst drift. På sommaren stänger jag ned och kör VVB så där blir det inget bekymmer

Med vänlig hälsning,
Jonas
 
Den är inte alls lika sofistikerad som t ex ETA eller GotFire vad gäller vår- och hösteldning, men med det sagt fungerar Swebos bra. Den är mycket driftsäker. Jag har haft min i ca sex år och den har gått som en klocka. Det jag skulle önska är trots det något mer styrning (t ex automatisk matningshastighet vid fyrhållning (när solvärmen går hela dagar på våren blir matningen lite långsam)) och automatisk askurmatning skulle jag också uppskatta. Sedan kan man ju önska automatisk tänd/släck på vår och höst, men de anläggningar som har den funktionen sägs inte vara lika förlåtande vad gäller flisens kvalitet och torrhalt. Swebos eldar det mesta man stoppar i. Jag har vid ett par tillfällen med akut flisbrist tuggat upp otorkat material vilket inte skapat problem (även om jag naturligtvis inte fått riktigt samma verkningsgrad). Jag stänger av i april/maj beroende på väder och kör sol och VVB över sommaren. Vår och höst är det just matningshastigheten vid fyrhållning som är det största problemet och där eltändning skulle vara perfekt. Jag löser det genom att gå ut varje kväll och mata fram lite extra flis så det inte glöder i matarröret. Allt handlar väl om pris också. Vet inte vad Swebo och konkurrenterna tar för sina utrustningar i dagsläget, men misstänker att priset i kombination med utrustningsgrad och den fliskvalitet man har tillgång till får styra valet...
 
Köper man en Swebo idag så har den en helt annan styrning än den menhir har. Där kan man köra modulerande drift i fyra effektsteg plus fritt inställbar fyrhållning. Styrningen jobbar mot tempgivare och inte termostat. Ev bakglöd/brand elimineras med BBS14 som nämns högre upp i tråden. Den nya styrningen finns även för drift av upp till 3 motordrifter, två fläktar, eltändning, rosterrengöring, lambdastyrning gsm-larm mm. Och frågar du kan du nog även få den med askutmatning.
 
Det var värst - produktutvecklingen har gått framåt på Swebo också. :)

Måste tyvärr rätta mina tidigare inlägg: jag har BBS12, inte BBS14. Ser likadana ut även om något säkert har ändrats i den med högre nummer. Vad skillnaden är vet jag inte, men jensaro verkar insatt i Swebos grejer och kanske kan skriva skillnaderna om de är av större art?
 
Är osäker på skillnaden, vet att man ett tag körde med dubbla magnetventiler, men tror inte man gör det längre. Visst har du två larmnivåer, en som sprinklar en gång och en högre som intervall-sprinklar?
 
Är det någon som vet prisnivån på enbart den nya styrningen? Man kan ju hitta ugnar som man kan gjuta om för vettigt pris.
 
jensaro skrev:
Visst har du två larmnivåer, en som sprinklar en gång och en högre som intervall-sprinklar?
Ehm... Jag har bara en magnetventil och jag tror att jag bara har en larmnivå. Jag kan ställa in aktiveringstemperatur, bevattningstid och paustid för intervallsprinkling men tror inte det finns engångssprinkling. Min ser exakt likadan ut som den i Swebos produktbladspdf för SA2.
 
Aha, då är det det som är skillnad 12/14.

Ingen aning om pris på styr. Ring och kolla. Sällan man ser ugnar med nya styret. Första "nya" styrningen heter SA1, sen kom SA2 efter det. Minns ej skillnaden.
 
På de nya ugnarna så har jag sett att de har spjäll på sidan och locket. Är det till sekundärluften?
 
davvethepirate skrev:
På de nya ugnarna så har jag sett att de har spjäll på sidan och locket. Är det till sekundärluften?
Osäker på vilket spjäll du menar. De enda spjäll som finns är vid fläktanslutningen för primär och sekundär, men dom har väll alltid funnits. På sidan av locket ska det inte finnas nått spjäll.

Har du nån bild på vad du menar?
 
Ja, det är bara större. Ugnen på bilden är en 130kW:are och spjällen på luckorna har ingen funktion, alltid stängda.
 
Hur funkar ugnarna när det är mindre effektuttag? Känns inte smidigt att blanda i blötflis som jag läst att andra gjort.
 
Verkar som om diskussionen hamnat lite OT, men mig gör det inget och snart kanske den är tillbaka på den röda tråden igen...

Min anläggning kan gå på fyrhållning i mer än halva dygn utan andra problem än att jag mot slutet manuellt får mata fram lite flis så glöden inte går för långt in i skruven, men det verkar man slippa med nya styrningen enligt jensaro. Om fyrhållningen går mer än ca 12 timmar i sträck stänger jag av flisanläggningen för säsongen. Vet inte vad du menar med "blöt" flis (det finns de som häller vatten i flisen vilket jag inte tror är någon bra idé) men jag undviker snickeritorr flis då den brinner alldeles för snabbt på fyrhållningen för att vara ekonomisk. Om man har automatisk tänd/släck funkar sådan flis nog bättre. Oftast eldar jag grot som legat över en sommar innan den flisas och eldas. Då tycker jag den är lagom torr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.