Riktigt snygga galler, blir kul att se monterat
 
Kul att du gillar dom.

Här är färska bilder från igår.
Nu är kamininstallationen i princip klar. Jag har experimenterat lite med fläktar men det har visat sig att det blir ett fantastiskt bra luftflöde enbart av självkonvektionen inne i muren så extra fläktar verkar vara onödiga.

003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
005 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt inspirerande projekt

Lite fusk med laserskurna galler, då det blir alldeles för snyggt ;-)

Bra jobbat
 
Kul att du gillar det.
Ja, hade inte prisskillnaden (gav några hundralappar för de laserskurna) vart bortåt 6000kr så hade jag köpt färdiga galler av kamintillverkaren. Men när man har lite kontakter på området så kändes det som att de pengarna gjorde mer nytta på andra ställen i bygget.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
En betydligt snyggare lösning än farfars under 70-talet...
I öppna spisen monterades ett plåtrör som ett C, vid den nedre öppningen sattes en liten bordsfläkt och voilá, mer värme i rummet!
Men så här snyggt var det inte...
 
Blev ju kanon alltihop!! (y)
 
Väldigt snyggt!
 
Roligt att se "billyft" på ritningen. Sätter man inte dit den på en gång så får man aldrig igenom det i rådet...
lite väl snygg fotölj mitt i byggdammet.
:)
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Haha, anledningen till att lyften fanns med redan på planlösningen är att det är en saxlyft som är nerfälld i betongplattan och därför var vi tvungna att bestämma positionen när vi gjorde grunden.

Fåtöljen är en billig Ikea men den var guld värd eftersom vår grabb kunde sitta där och spela på Ipad:en medan jag och frugan kunde bygga ostört ett par timmar.
 
Snyggt!
Tar kaminen bara luft från röret, eller även från rummet? Något spjäll i tilluften?
 
Kaminen tar all förbränningsluft utifrån genom röret, det är praktiskt när FTX aggregatet skapar en hel del undertryck, speciellt på bottenvåningen.

Kaminen har ett inbyggt spjäll som reglerar tilluften, jag har inte installerat några extra spjäll, varken på tilluft eller rökgas.
 
  • Gilla
Fixelix
  • Laddar…
Nu under hösten har ett par m2 regelvirke (spill från bygget) eldats och slutsatsen är att det hela funkar precis som vi hoppades.
Vi eldar oftast från 17-21 varje kväll och höjer då tempen i nästan hela huset (även övervåning) från 20 till 23º. Efter avslutad eldning är muren 30-60º och det tar ca 10 timmar innan den svalnat av helt.
 
Hur har kombon med inmurad kamin funkat för er?
Är det frånluftsvärmepump ni har?
 
Även om jag inte bor i huset längre så var jag att det funkar fint. Det är fjärrvärme i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.