27 504 läst · 113 svar
28k läst
113 svar
Bygga elcentral för 12 volt
Men då räknar vi lite med en gång.
Säg att du har 2x10m 1,5 mm² (dvs 10 meter upp till masttoppen och sen tillbaka).
Då har 1,5 ca 13mohm/meter = 260mohm
Sen har bilbatteriet något i häraden 10mohm.
Så en kortis i kablarna genererar minst 12V/0,27ohm = 44A
Så med den kabeln och längden (1,5mm2 samt 10 meter tvåledare) så löser en C10 på något runt 6 sekunder. Det känns ju relativt säkert. Men personligen skulle jag hellre sett en B10, eller en C6, eller varför inte en B6.
(B6 är nog absolut bästa valet av någorlunda tillgängliga säkringar som inte kostar multum (4A och 2A är ovanliga fåglar och kostar därefter), om nu 6A räcker till förbrukarna i kretsen)
C-karaktäristik är nog förövrigt ganska poänglöst i en 12V bilbatterianläggning.
Har du längre eller klenare kabel så är det ju inte så bra, blir helt klart lite på gränsen.
Säg att du har 2x10m 1,5 mm² (dvs 10 meter upp till masttoppen och sen tillbaka).
Då har 1,5 ca 13mohm/meter = 260mohm
Sen har bilbatteriet något i häraden 10mohm.
Så en kortis i kablarna genererar minst 12V/0,27ohm = 44A
Så med den kabeln och längden (1,5mm2 samt 10 meter tvåledare) så löser en C10 på något runt 6 sekunder. Det känns ju relativt säkert. Men personligen skulle jag hellre sett en B10, eller en C6, eller varför inte en B6.
(B6 är nog absolut bästa valet av någorlunda tillgängliga säkringar som inte kostar multum (4A och 2A är ovanliga fåglar och kostar därefter), om nu 6A räcker till förbrukarna i kretsen)
C-karaktäristik är nog förövrigt ganska poänglöst i en 12V bilbatterianläggning.
Har du längre eller klenare kabel så är det ju inte så bra, blir helt klart lite på gränsen.
Det behöver inte räknas på det. En 1,5mm^2 ledare blir inte farligt varm om strömen är sp låg att säkringe inte löser. Det kvittar hur lång ledningen är. (Jag förutsätter rimmliga förläggningar)
Jag har dragit 2,5 kvadrat rakt av utom kablaget mellan solpanelen, regulatorn, batteri och säkringslåda. Där är det 6 kvadrat. Det borde väl vara safe, särskilt med tanke på de låga lasterna (ledlampor och nån iphoneladdare)?
Det beror snarare på viljen säkring du har än vilken last du har.
Varför det? Jag jobbar visserligen inte med fastighets installationer, men jag har aldrig sett tvåpolig avsäkring på 12 eller 24V installationer.
Kul, jag körde installationstester idag på en restaurang vi installerat.R rävlyan skrev:
Där hade vi Zför på 22mohm, ger alltså en kortslutningsström på 10450 A.
Nu har vi bara enpoliga säkringar i centralen, är det fel tro?
(Ja iom att matningen "kan avge flera hundra amper vid ett fel")
edit:
Jag tänkte på att ditt svar på frågan om varför krav på tvåpoligt beror på att kortslutningsströmmen är flera hundra ampere och att det finns brandrisk.
Då borde det väl gälla alla anläggningar ...?
Fel eller inte montagemässigt är upp till dig att avgöra
Jag vet inte vad det är du kollat och vilken sorts anläggning du har , men i anläggningar
som är för nödljus 12 eller 24 VDC och batteridrift ska det vara 2 polig avsäkring
Och en anläggning med 12, 24V i ett hus så är det detsamma
Jag vet inte vad det är du kollat och vilken sorts anläggning du har , men i anläggningar
som är för nödljus 12 eller 24 VDC och batteridrift ska det vara 2 polig avsäkring
Och en anläggning med 12, 24V i ett hus så är det detsamma
Och hur? Om jag har låt säga fyra grupper, ska jag montera 8 säkringar då eller 5? (En var till varje plus och en var till varje jord? Eller en till varje plus och alla jord genom en säkring? Nån annan som har ideer kring detta? Man har ju inte tvåpolig avsäkring i bilar och båtar?R rävlyan skrev:
Det ska avsäkras 2 poligt plus och minus för varje grupp , det finns 2 poliga säkringar .L larshede skrev:
Vid dom effekter som är vid batteridrift ska även plus och minus vid batteriet avsäkras som matar
centralen , och allt från batteri till central ska vara förlagt brandsäkert
Det med bilar är en annan bestämmelse för , men tänk på all elektronik som finns , det brinner många
bilar i dag , kortis till chassi
I fritidsbåtar för att det ska vara bra ska det avsäkras vid batterierna samt ut till objekt
inte fel att ha 2 poligt , i andra fartyg så är all 12 VDC , 24 VDC och 230v dubbelt avsäkrat , för att det
är katastrof om ett jordfel blir och får ligga kvar , det finns larm om ett jordfel blir , med jordfel på fartyg så menas att plus eller minus , fas eller noll kommer i kontakt med skrovet , det är alltid 2 ledare till all
EL eller annan särskiljning vid 3 fas
Så ska du vara säker på att få en anläggning för 12VDC som inte kan tända eld på ditt hus vid fel
så tänk på vad som framkommit i tråden