Wow! Tack för alla svar, uppskattar det verkligen!

En ny fråga till er som har goda materialkunskaper: Vad tror ni om att göra skåpsluckorna och lådfronterna i MDF-board? De borde väll vara raka och fina samt vara enkla att hantera?

/Johan
 
MDF är lätt och stabilt att jobba i.
Själv tycker jag dock att känslan i MDF är lika med noll, då köper jag hellre färdigt. Gillar dessutom inte ytan som blir om man fräser i MDF.

Jag har gjort lite luckor liknande Teanders (inte till köken än dock, men det kommer) och de har blivit bra med något undantag... Viktigt att välja bra virke, samt att jobba i lugn och ro i bra miljö och ljus så att man har förutsättningar att göra ett bra jobb.
Köp hem några meter planhyvlat resp. MDF och gör några prototyper, kostar inga stora pengar men ger kanske en indikation om det är något du vill ge dig in på.

/T
 
MDF funkar bra... Även efter fräsning. Slipa och måla med grundfärg, sedan slipa igen och ev grunda igen och slipa... Sedan lägga första lager med slutfärg, osv. Med lackpensel av hög kvalitet får man en finish som inte är att leka med.

Kan hålla med om att känslan i MDF inte är i närheten av massivt trä. Övervägde själv MDF till köksluckorna men tyckte inte det kändes bra, jag ville ha det liv som synligt trä ger om än lackat.
 
  • Gilla
Tin Aaa
  • Laddar…
Tack för alla svar! Troligen blir det lackerade luckor i MDF..

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.