Har fått ett gäng plyfaskivor över och tänkte sätta upp dessa i min verkstad så att jag äntligen kan hänga upp mina verktyg.
Men då kommer frågan – Vilka krokar ska man ha?

- Det går ju inte köpa krokar för verktygstavlor eftersom de sätts upp i den befntliga tavlans hål – Man vill ha krokar som man fäster med skruv eller annat.
- Man vill ha stabila krokar och av olika längd. Vissa verktyg, t ex cirkelsågen, väger betydligt mer än andra och därför måste ju både fäste och skruv vara anpassad till detta.

Någon som har några tips? Eller är en "riktig" verktygstavla bättre?

🤔
 
Rickard.
Biltema och vissa andra billivaruhus har "verktygshållarsystem" som fäst bara med skruvar som funkar utmärkt på plyfa.
Personligen brukar jag för det mesta bygga egna hållare eller använda spik/skruv men har någon enstaka just från biltema.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Kombinera köpta hållare med hembyggen. Alla hållare som görs för "french clet" kan skruvas direkt I en skiva och skillnaden i flexibilitet är att flytta några skruvar.

Som en utökning så kan de flesta hållorna av den typen också skruvas på en metalltavla från biltemfujula, man fäster bara en skruvplåt på baksidan som sticker upp så det går att skruva.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Spik funkar finfint till att hänga upp verktyg på
 
M
Grundfrågan är väl hur ofta du köper nya verktyg?

Köper du aldrig något nytt duger det ju med spik men om man ständigt råkar komma hem med nya saker så behöver man något som är enkelt att möblera om @stigen hade ju ett fiffigt system med magneter mot biltema-plåtar i sin verktygstråd som jag tänker kopiera, vilket årtionde som helst...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Själv använder jag vanlig hålad board med krokar och clips. Clipsen håller fast kroken så att den inte hoppar ur och allt går att flytta vid behov. Jag hade nog sparat plywooden till något annat.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tretumsspik. Inslagna i överblivna bänkskivor från rivningar och golvspånskivor.
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Tack för all input! 👍

Jag skulle kanske nämnt att jag är mån om att det ska se proffsigt ut också. Därav faller till exempel spik bort. Har växt upp med detta alternativ och även om det är billigt och praktiskt, så finns det en gräns – Luktar färgstänk, halvmesyr och ingen kärlek inför upplevelsen. 😝

Anledningen till att jag (nog) inte väljer ett färdigt system är kostnaden. Blir helt enkelt onödigt dyrt känns det som. Men det börjar falla på plats, hittade ett gäng stabila krokar på AJprodukter. https://www.ajprodukter.se/lager-verkstad/verktyg/verktygstavlor-krokar/verktygskrokar
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för all input! 👍

Jag skulle kanske nämnt att jag är mån om att det ska se proffsigt ut också. Därav faller till exempel spik bort. Har växt upp med detta alternativ och även om det är billigt och praktiskt, så finns det en gräns – Luktar färgstänk, halvmesyr och ingen kärlek inför upplevelsen. 😝

Anledningen till att jag (nog) inte väljer ett färdigt system är kostnaden. Blir helt enkelt onödigt dyrt känns det som. Men det börjar falla på plats, hittade ett gäng stabila krokar på AJprodukter. [länk]
Proffsigt....hm...min verkstad är synnerligen proffsig om man ser på produktionen och där är det tretumsspik i återanvända spånskivor som gäller. Och gamla köksbänkar i helträ i olika färger från rivningar och Sovella hyllsystem i blandade färger med varierande mängd rost.

Fast om du har tid och råd kan du absolut satsa litet mer på utseendet.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Är det inte proffsigt med spik och ritade konturer av verktygen så att man ser vad som ska hänga var? 😉

Själva kör vi Elfa kompletterat med en tavla med hålad masonit och passande krokar eftersom små Elfa-krokar är snordyra och vi råkade ha en massa krokar till hålpanel. Elfa är stadigt och bra för större grejer, plus att man kan sätta upp hyllor också.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för all input! 👍

Jag skulle kanske nämnt att jag är mån om att det ska se proffsigt ut också. Därav faller till exempel spik bort. Har växt upp med detta alternativ och även om det är billigt och praktiskt, så finns det en gräns – Luktar färgstänk, halvmesyr och ingen kärlek inför upplevelsen. 😝

Anledningen till att jag (nog) inte väljer ett färdigt system är kostnaden. Blir helt enkelt onödigt dyrt känns det som. Men det börjar falla på plats, hittade ett gäng stabila krokar på AJprodukter. [länk]
Har full förståelse för om du vill att det ska se snyggt ut, eller proffsigt som du skriver; så är det för mig också. Men när det är lämpligt eller bästa alternativet drar jag också i en spik eller skruv för att hänga det som ska hängas… och för tillfället är det i sketna OSB-skivor som blivit över.

Blir lite märkligt för mig när man har anspråk men inte är beredd att ta kostnaden — finns ju massor med system som gör det möjligt att hänga verktyg på ett proffsigt vis utan att man är proffs. Så att man inte går miste om möjliheten att känna kärlek inför upplevelsen…

Bra dock att du hittat en lösning nu, då behöver ju inte den här tråden fortsätta.

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Men det börjar falla på plats, hittade ett gäng stabila krokar på AJprodukter. [länk]
Hur skall du fästa dem på plyfan?
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
- Det går ju inte köpa krokar för verktygstavlor eftersom de sätts upp i den befntliga tavlans hål – Man vill ha krokar som man fäster med skruv eller annat.
Vad jag vet har nästan alla moderna verktygstavlor i metall skruvinfästning av krokar o annat. Med det sagt kan du köpa nästan precis vilka tillbehör för verktygstavlor du vill, o fästa dom med skruv. Biltema har mycket på detta området, clas ohlson en del, jula o byggvaruhusen har säkert också. Enda du inte kan ha är magnetupphängning.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Maskinerna t.ex. cirkelsåg som du nämner förvarar jag i bänkskåp med lådor.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.