S
förstår att ni gillar den sånksågen och det får ni.
glöm mitt och åter gå till tråden!!

( åter gå?? eller återgå?? har ju min dyxlexi)
 
Återgå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har en gammal golvcirkelsåg i förrådet. (Attika?) faktum är att den används otroligt sällan. En bra handklinga och skena har löst uppgiften med bravur i de flesta fallen.
 
Det var jag som skrev att man måste se vad man gör tidigare, och det blev kanske lite kortare och ofullständigare än jag tänkt. Jag utvecklar:

1. Svårt att se med klingskyddet: Jag har oftast ett streck på brädan som jag ställer in anhållet efter, snarareän att jag ställer in annhållet på rätt bredd och sedan sågar på det. Rätt eller fel är det så jag jobbar och då är klingskyddet på Boschen ivägen

2. Det jag också hade problem med (och nu minns jag inte exakt hur det fungerade för det var så länge sedan jag tog bort skyddet), hade jag problem med att skyddet åkte ner från något högre läge och dunsade i träbiten som det då blev ett jack i.

Klyvkniven sitter kvar.
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
Även jag kör utan klingskydd, i princip mest för att jag inte fick med något till den såg jag köpte för ett tag sedan.

Dock har det blivit mycket halvt-i-halvt fogar och sedan har jag mest kört med släde och då känns det svårt att använda klingskyddet. När man klyver reglar och annat kan det gott sitta där - det håller jag med om. För egen del funderar jag på att skaffa ett med utsug i också för då känns det ändå mer motiverat att ha det där - säkert och mindre skräpigt.
 
MathiasS skrev:
Det var jag som skrev att man måste se vad man gör tidigare, och det blev kanske lite kortare och ofullständigare än jag tänkt. Jag utvecklar:

1. Svårt att se med klingskyddet: Jag har oftast ett streck på brädan som jag ställer in anhållet efter, snarareän att jag ställer in annhållet på rätt bredd och sedan sågar på det. Rätt eller fel är det så jag jobbar och då är klingskyddet på Boschen ivägen

2. Det jag också hade problem med (och nu minns jag inte exakt hur det fungerade för det var så länge sedan jag tog bort skyddet), hade jag problem med att skyddet åkte ner från något högre läge och dunsade i träbiten som det då blev ett jack i.

Klyvkniven sitter kvar.
1) Kanske kan du kalibrera skalan så att den stämmer och sen använda den? Det är snabbt att arbeta med inställd skala....speciellt om man senare ska göra en likadan bit när den första sitter uppspikad på väggen....

Och dessutom, du måste ju i vilket fall som helst ställa klyvanhållet innan du sågar (dvs efter strecket i ditt fall) - lyft klingskyddet lite, sätt anhållet, sänk klingskyddet, såga.

2) Reparera/ställ in klingskyddet ordentligt är tipset. Verkar kanske onödigt nu, men det är en stor risk att ha klingan snurrandes fritt.
 
badtastex skrev:
Även jag kör utan klingskydd, i princip mest för att jag inte fick med något till den såg jag köpte för ett tag sedan.

Dock har det blivit mycket halvt-i-halvt fogar och sedan har jag mest kört med släde och då känns det svårt att använda klingskyddet. När man klyver reglar och annat kan det gott sitta där - det håller jag med om. För egen del funderar jag på att skaffa ett med utsug i också för då känns det ändå mer motiverat att ha det där - säkert och mindre skräpigt.
Sorry för mer OT, men detta är en viktig fråga. Varför är det svårt med klingskydd med släde? Har du inget klingskydd idag kanske du kan bygga ett eget av suva-typ, de är suveräna. Här är en utmärkt: http://www.swedishwoodworking.com/articles/table-saw-blade-guard/
 
1. Det är nog inget fel på skalan, jag har bara ingen vana av att använda den så.
2. Givetvis är det säkrare att ha skyddet på plats, jag borde väl ge det en chans till antar jag, men jag ska väl också erkännat att jag inte riktigt ser den stora risken med nuvarande situation. Är alltid ensam när jag sågar och håller fingrarna på behörigt avstånd mha av påskjutare etc. Är generellt "överförsiktig" med bordssågen eftersom den jämfört med andra sågar är ett sällanverktyg för mig så kapen planeras noga och inget görs på slentrian.
 
Jämför ni inte äpplen och päron nu? i min värd är det skillnad på en större bordssåg med fungerande suvaskydd och en liten typ som har ett dåligt konstruerat plastjox som sitter monterat på klyvkniven. Anledningen att man kringgår skydden är väl för att dessa många gånger är så dåligt konstruerade att man är tvingad att göra så för att utföra vissa moment. Skyddet som Daniel_N refererar till och PHL byggt är något som jag vill göra när jag löst alla mina funderingar runt konstruktionen;)

Bifogar en bild med problemet med en av mina slädar och skyddet.
1390034001118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det tror jag inte. Skydd etc på en GTS10 kan man förvänta sig att det ska fungera. Funkar det inte på en herkules såg från Bauhaus må det vara hänt....
 
Jepp Mathias. Instämmer helt. Har haft GST10 i drygt fem år och retar mig på klingskyddet fortfarande. Helt ok med skivor och klyvning men för spårning och släde är det inte roligt. Man får då ta bort skyddet och fila till en ny klyvkniv och förhoppningsvis ett löst skydd. Däremot superenkelt att fixa utsug till vilket är bra.
 
Är det någon som testat den amerikanska varianten av klingskydd som även borde passa GTS 10 J/XC? Deras Boschsåg heter väl 4100 eller något liknande...
 
badtastex skrev:
Är det någon som testat den amerikanska varianten av klingskydd som även borde passa GTS 10 J/XC? Deras Boschsåg heter väl 4100 eller något liknande...
Jag var inne på att försöka få tag på den lösningen med klyvkniv och klingskydd eftersom det skyddet verkar bättre konstruerat och har kickbackskydd inbyggt men tänkte om eftersom det inte har möjlighet för dammutsug som jag förstått det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.