Hager-kapslingar är passé. Nu är det Eldon som gäller för att dom har förstått det här med att bygga på bredden i stället för på höjden.
T.ex. Volta 1-4x13mod, vad i hel**** är det för idioti?!

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
xdigger skrev:
Jag skulle inte välja art ha värmen utanför JFB, lite rädd för att det ska kittlas i hårbotten när man duschar.. ;)
I mitt fall var detta en 100% ickefråga. Då min VP löste en 30mA JFB med ojämna mellanrum, det gick en dag eller tre mellan gångerna, så den låg nog precis på gränsen.

Efter att konsulterat installationsanvisningen så fick jag veta att IVT förordar 100mA eller 300mA JFB eller utan JFB, så det fick bli utan, då allt personskydd redan är adjöss.
 
Jag hade nog valt det ändå, bättre med 100 än ingen. :)
 
Byt mätartavlan samtidigt!
 
När vi bytte central så föreslog min elektriker en rätt klok lösning rörande sektioneringen. Vi delade upp det mesta på två JFB, ungefär 50/50 av de tunga förbrukarna på respektive, däribland pelletspannan på ena och den separata elpatronen på den andra för att minska risk för frysskador om något löser ut.
Elektrikerns smarta lösning var att lägga all belysning i källaren, där central och mätare numera sitter, på en egen PSA så att det i huvudsak alltid finns belysning i det våningsplanet även om JFB slår i från i resten av huset.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
...

Och ang din BergVP, du behöver väl inte sätta den på JFB alls?

Jag har satt all utomhusel på en JFB, all inomhusel på den andra JFB. Och värmepumpen helt utanför JFB.
Vad är felet med den uppdelningen?
Där ligger du vad jag tycker nära det perfekta i såna här fall, kanske tex TM/TT, häll, ugn under utedelen också om man vill hålla potentiella läckare tillsammans. Och att sätta udda typer 100-300 mA för VP ger ju heller inte så mycket, bättre att se till att den är riktigt ansluten istället. Borde inte heller vara motiverat för brandskydd i de fallen, ta hellre den tredje platsen till mer spridning av innedelarna i så fall om det är stor anläggning.
 
xdigger skrev:
Jag skulle inte välja art ha värmen utanför JFB, lite rädd för att det ska kittlas i hårbotten när man duschar.. ;)
Jo JFB är bra, det finns sällan anledning att inte installera en JFB.

Du behöver dock inte vara överdrivet orolig för att värmesystemet saknar JFB. Vi får anta att det är jordat. Det inskränker felsituationen till det ögonblick då det blir kortslutning i en apparat i huset, som spänningssätter alla skyddsjordade delar gentemot den jord vi står på. Elinstallationsreglerna garanterar inget 100%-igt skydd mot alla fel som kan inträffa, utan det bygger mycket på en riskbedömning - hur stor är risken att det blir kortslutning någonstans medan du duschar, och hur stor är risken att golvbrunnen har kontakt med jord men inte skyddsjord.

En JFB är enligt reglerna främst till för skydd mot skador på handburna apparater och dess anslutningssladd. Det är fel som innefattar att en fas blir berörbar. Det är dels ett fel som kan finnas länge, och som alltså ingen säkring kommer att lösa för. Där är JFB räddningen. En ordentligt skyddsjordad apparat ska inte behöva en JFB, men den begränsar effekten av fel en aning.

Å andra sidan är värmesystemet en stor och utbredd utsatt del, om det handlar om vattenburen värme, som kommer att spänningssättas med kanske 90-115 V om det blir kortslutning i någon apparat i huset, vilken som helst. Säkringen ska lösa inom 0.4 s vid kortslutning mot jord i en apparat, vilket är så länge som de flesta kommer att utstå (överleva). En JFB skyndar på frånkopplingen vilket inte alls är fel.

Vidare, utsatta (skyddsjordade) delar får en spänning gentemot jord, så för att det ska blir farligt ska man alltså samtidigt ha kontakt med något som har kontakt med den jord vi står på, utan att vara skyddsjordad. Det är inte så många ställen det kan ske på, men duschen (golvbrunnen) är en kandidat. Numera finns därför krav på skyddsutjämning som tar bort denna risk genom att koppla samman golvbrunnen men skyddsjord så att det inte kan uppstå en farlig potential däremellan.

Detta för oss osökt in på fallet med en bergvärmeanläggning som tråden handlar om. Visserligen är slangarna i plast, men det finns en chans att det per automatik finns en skyddsutjämning här.

Ett jordtag är inte fel heller, om det går att motivera.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
tommib
Hmmm... lång och intressant tråd blev det. Vi får se hur jag gör, jag känner mig dock fortsatt lite orolig att ha värmepumpen på samma JFB som annat då det kan ta tid att få ut en elektriker för felsökning om något skiter sig. Samtidigt känns det olustigt att inte ha JFB alls, även om den måste ha 300 mA utlösningsström.

Bo, menar du att du antar att värmesystemet är jordat, eller huset? BVPn är sannolikt kopplad till jord då den är installerad i fjol (eller ja, PEN då). Resten av huset är i stort sett ojordat förutom installationerna i garage och tvättstuga. Det är en bidragande orsak till att jag vill byta central nu för att få in en JFB eller flera och senare tråda om till jordat överallt när vi bygger om köket.
Ett jordtag..... Ja, det har jag faktiskt tänkt på med tanke på all skrämselpropaganda som tidningarna kört med på sistone om elavbrott varje vinter.... Måste ha det för reservaggregatet..... Jag har faktiskt någon slags tanke om det men det kommer väldigt långt ner på priolistan just nu :)

Patrik_hed: Jo, som sagt har jag tittat på Eldons kapslingar (och jag har sett tråden där bl.a. du figurerar på Fluxio). Tyvärr går inte DBQ252 in och då återstår DBQ240 vilket ger för lite modulplatser.

Jag vill gärna byta mätartavlan samtidigt men det beror lite på vad jag får igenom hemma. Om servisledningen måste bytas (vilket fortum hävdar då de säger att det är en papperskabel som inte går att skarva inomhus) kostar det massor och det är inte så poppis hos den andra hälften i förhållandet. Nu tror jag visserligen att det inte behöver bli så jävligt då jag har sett ett tjockt plaströr i krypgrunden som går upp mot elskåpet som jag antar innehåller servisledningen, men det går ju inte att veta säkert... Anledningen till att jag skulle behöva dra om den är att jag vill ta bort kapslingen för huvudsäkringarna också, det sitter ju ändå i mätartavlan som jag vill ha (Garo MTS 233-1).

Huvudproblemet just nu är att hitta en elfirma i Stockholm som vill göra jobbet. Man skulle ju kunna tro att ett centralbyte inte är ett litet skitjobb men det verkar så eftersom ingen hör av sig med offert. Är alla elektriker i Stockholm så upptagna?
 
Om det är något du kan hoppa över vid din elupprustning så är det som sagts i flera poster JFB för VP och särskilt om du tänker dig de mer ovanliga 100-300 mA typerna. Lägg lika gärna den insatsen på att utjämna i systemet beroende på hur det ser ut VVS-mässigt dvs vilka rörtyper (plast,metall) som förekommer och om du senare kommer byta mot tex PEX. Om det är lämpligt är det enkelt och billigt gjort och tillför betydligt mer än en exotisk JFB bara för VP. Grunden är alltid ett robust och välgjort grundarbete när det gäller elinstallationer. Sen kommer JFB perfekt som komplement och då inte så mycket för de fast anslutna delarna som för sladdar, bruksföremål och framförallt utomhus även brandskydd i allmänhet inte att förglömma.

Hur ligger det till med att flytta mätningen till skåp ute? Borde frigöra plats och då borde nätägaren även stå för sin del och skarvning mm.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib skrev:
..., jag känner mig dock fortsatt lite orolig att ha värmepumpen på samma JFB som annat då det kan ta tid att få ut en elektriker för felsökning om något skiter sig. Samtidigt känns det olustigt att inte ha JFB alls, även om den måste ha 300 mA utlösningsström.
Du kan fundera på olustkänslan lite. (Det blir kanske inte mindre olustigt att inse att det blir otrevligt hur man än gör ... ;))

Vi har väl redan konstaterat att 30mA JFB är för personskydd, de med högre felström skyddar inte människor från att dö.
Vad kan då en 300mA JFB skydda mot?
Betänk att den löser mellan 0,15 och 0,3 A, dvs en effektutveckling på 35W-70W i ett felställe mot jord.
30W är rätt mycket, det är ungefärliga effekten på små lödkolvar och glödritningspennor.

Och sätter du öht JFB på BVP så finns det ju ytterligare en sak som kan hända så att ni kommer hem till ett djupfryst hus i Januari efter en utlandsresa.
 
tommib
GK100 skrev:
Om det är något du kan hoppa över vid din elupprustning så är det som sagts i flera poster JFB för VP och särskilt om du tänker dig de mer ovanliga 100-300 mA typerna. Lägg lika gärna den insatsen på att utjämna i systemet beroende på hur det ser ut VVS-mässigt dvs vilka rörtyper (plast,metall) som förekommer och om du senare kommer byta mot tex PEX. Om det är lämpligt är det enkelt och billigt gjort och tillför betydligt mer än en exotisk JFB bara för VP. Grunden är alltid ett robust och välgjort grundarbete när det gäller elinstallationer. Sen kommer JFB perfekt som komplement och då inte så mycket för de fast anslutna delarna som för sladdar, bruksföremål och framförallt utomhus även brandskydd i allmänhet inte att förglömma.

Hur ligger det till med att flytta mätningen till skåp ute? Borde frigöra plats och då borde nätägaren även stå för sin del och skarvning mm.
Fortum föreslog det men det är tyvärr i stort sett ogörligt att flytta ut skåpet. Huset är ett kedjehus med väldigt speciellt utseende och det finns inte plats på fasaden för ett mätarskåp. Rent estetiskt skulle jag sannolikt bli hudflängd av sambon om jag försökte göra ett sådant ingrepp....

Tack för det utmärkta tipset om potentialutjämning i rören. Ca 2m till höger om elcentralen är utrymmet för den gamla pannan. Där kommer både värme (djävulens påfund enrörssystem, tror det är mest sk blårör men jag är inte helt säker, kan vara koppar också) och vatten (koppar). Ska snacka med elfirman (när jag får tag på någon) om detta, det borde gå väldigt enkelt att sätta upp en skena i det utrymmet och koppla till jord. Det känns spontant som en bra idé. Måste kolla det där med galvaniska strömmar och korrosion bara....
 
tommib
Mikael_L skrev:
Du kan fundera på olustkänslan lite. (Det blir kanske inte mindre olustigt att inse att det blir otrevligt hur man än gör ... ;))

Vi har väl redan konstaterat att 30mA JFB är för personskydd, de med högre felström skyddar inte människor från att dö.
Vad kan då en 300mA JFB skydda mot?
Betänk att den löser mellan 0,15 och 0,3 A, dvs en effektutveckling på 35W-70W i ett felställe mot jord.
30W är rätt mycket, det är ungefärliga effekten på små lödkolvar och glödritningspennor.

Och sätter du öht JFB på BVP så finns det ju ytterligare en sak som kan hända så att ni kommer hem till ett djupfryst hus i Januari efter en utlandsresa.
Jo, det har du ju rätt i.... Den är väl troligen det enda som är korrekt inkopplat i huset. Har hittat och rensat ut en hel del spexiga kopplingar som den tidigare ägaren gjort eller låtit göra.... Lampsladd i rör är bara början....

I och för sig håller jag på och installerar larm och när jag får det klart kommer larmet faktiskt meddela mig om BVPn står. Det fanns en potentialfri reläutgång i den (Nibe F1245) och jag råkade ha några zoner lediga.... Då kan grannen gå in och återställa.
 
Redigerat:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
tommib skrev:
Bo, menar du att du antar att värmesystemet är jordat, eller huset? BVPn är sannolikt kopplad till jord då den är installerad i fjol (eller ja, PEN då). Resten av huset är i stort sett ojordat förutom installationerna i garage och tvättstuga.
Värmesystemet. När du säger ojordade uttag så undrar man ju om det finns vattenradiatorer i dessa rum? Det innebär ju att rummet inte alls är så isolerat som det ska vara enligt de gamla reglerna. Det gäller att du har riktigt med målarfärg på elementen ;) Jordning av uttagen är i så fall på sin plats. Men det där med isolerade rum är en historia för sig som tarvar ett par A4-sidor.

En JFB skyddar mot "jordfel", men vad är egentligen det? Det kan också omfatta ett par A4-sidor. Först o främst skyddar en JFB efterföljande ledningar. Blir det ett jordfel tidigare har man inget skydd av denna JFB.

Till sist, som jag sa, alla element spänningssätts vid kortslutning mot jord i någon apparat. En JFB skyddar mot fel, dvs först när ett fel inträffar, men det innebär inte att vi kan tillåta fel. Fel vill vi inte ha, så det bästa och första sättet att skydda sig mot faror är att undvika fel genom att underhålla sin anläggning, byta kablar med sprucken isolering, byta uttag som är brända, byta anslutningsledning till cirkelsågen etc.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.