tommib
Hej!

Är i startgroparna för att byta ut centralen hemma. Detta ska givetvis göras av elektriker men jag vill vara med och planera innehållet då jag har lite speciella krav. Efter att ha läst och funderat mycket har jag kommit fram till att jag vill ha separat JFB för bergvärmepumpen (och cirkulationspumpen för golvvärme). Dessutom vill jag ha separata personskyddsautomater för kyl, frys och krypgrundsavfuktare, ev också för ventilationen (FTX-aggregat, sitter med stickpropp). Förutom detta vill jag ha en JFB för inomhus och en JFB för utomhusuttag. Dessutom vill jag ha ett antal arbetsströmsreläer för att styra uttag på husets utsida (avsedda för julbelysning).
Så, totalt 3 st JFB och 4 st personskyddsautomater. Overkill? Ja kanske, men då slipper jag att flera grejer ryker för att det är fel på en. Kostnaden för en extra JFB/PSA är inte så stor i sammanhanget.

Så till frågorna:
Hur är kvaliteten på grejer från Hager jämfört med Garo. Anledningen till att jag undrar är att Garo har dels fyrpoliga PSAer (tänkte sätta en sån på bergvärmepumpen) och dels vanliga tvåpoliga PSAer som bara är en modul breda. Detta skulle spara väldigt mycket plats i centralen. Innan jag hittade dessa hade jag planerat att bara använda Hager (i en Eldon DBQ252-central) men nu vet jag inte...

Är det rimligt att sätta en fyrpolig PSA på en bergvärmepump? Problemet som jag ser det är att de bara finns för 30 mA felström när det vad jag förstår rekommenderas 300 mA på just värmepump.
Finns det någon restriktion för hur tätt man får sätta Garos enkelmodul-PSAer? Om man ändå måste ha en blank plats mellan vinner man inte något på det...

Anledningen till att byta ut centralen är att få in jordfelsbrytare (vi har inte någon idag, däremot har vi två nyfikna barn) samt att rensa ut gammalt skräp med kablar som vi inte riktigt vet vart de går och lägga om grupperna på ett rimligt sätt. Funderar också på att byta hela mätartavlan och lådan för huvudsäkringarna till en Garo MTS233-1 för att få mer plats då hela elcentralen måste rymmas i den nischen som finns. Det är dock lite dyrare och krångligare då det verkar involvera Fortum för att byta ut servisledningen (de säger att den som finns inte går att skarva).
 
För bergvärmepumpen kan man montera en jfb och en automatsäkring, Dom ger samma funktion som en psa.
 
Och du behöver INTE lämna utrymme mellan apparaterna, samt ett litet tips. Gör "din" elektriker delaktig från början så kommer det hela att fungera bra. Det är lätt att det blir "fel" när kunden ställer fram en låda med grejer och detaljerat talar om hur man ska göra.
 
Om du sektionerar på allt för många JFB/PSA så blir det svårt att upptäcka någon löser ut. En separat PSA för frysen som löser ut kommer du inte att märka av innan det ligger vatten på köksgolvet. En PSA för krypgrundsavfuktaren kommer du inte att märka av över huvud taget. Att sätta riskgrupper som utomhusuttag på en egen JFB tycker jag är en bra idé. Sätt resten av kåken på en eller två JFB, så märker du klart och tydligt om de någon gång skulle lösa ut.
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Så till frågorna:
Hur är kvaliteten på grejer från Hager jämfört med Garo.
Jag är av åsikten att de är likvärdiga i kvalitet.

När jag byggde nytt så valde jag en infälld Hager Volta central och fyllde den med komponenter från Garo, det passade mig bäst och var prisvärdast just då.
 
Instämmer med övriga talare. Några kompletteringar:

Om du har trångt, se över om du inte kan göra det mindre trångt. Jag menar, du kommer säkert att vilja ha mer plats senare så det är dumt att sprängfylla en kapsling. Det går att sätta flera under varandra, en liten bit ifrån varandra, lodrätt etc.

3 st JFB och 4 st personskyddsautomater. Overkill - Ja... Det räcker med 3 st JFB tycker jag, som sajjen. Det är väl inte direkt fel, men tänk som sagt på "larm" vid utlöst PSA/JFB, det räcker ofta med strategisk belysning.

Kontrollera vad BVPn kräver av en JFB, om 30 mA öht fungerar. Går inte 30 mA så behövs plötsligt 3 extra modulplatser.

Kontrollera vad tillverkaren av dvärgarna säger om värmen. Hager anger t.ex att märkströmmen ändras en faktor ned till 0.85, men det gäller vid flera fullt belastade dvärgar bredvid varandra, så elmont har nog rätt i att det i praktiken inte är en fråga. Man bör mao inte dimensionera grupperna på gränsen.
 
Att sätta frys, avfuktaren i krypgrunden mm på var sin JFB/PSA är att be om trubbel, du kommer inte upptäcka att dom löst ut förrän det är försent.

Jag skulle försöka dela upp på följande sätt:
En (ev två) JFBer för garage och all utomhusel.
Två (ev fler) JFBer för inomhuselen inkl värme mm. Uppdelningen ska vara så att man alltid kan få ledljus till elcentralen oberoende var man är och oberoende av vilken JFB som löst ut.

Om du vill sätta egna JFBer/PSAer på riskobjekt så sätt även någon annan utrustning som du använder flera ggr per dag på samma enhet.


Vi har en JFB för garaget och all utomhusel, den har aldrig löst ut när vi varit borta. Vi har en JFB för all el inne, den har heller aldrig löst ut när vi inte har varit hemma.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, elektrikern ska förstås vara med och tycka, måste hitta någon som vill ta sig an detta projekt också.
Angående separata PSA till kyl/frys så är inte det något problem. Vi ska ändå köpa nya och de vi är inne på har en display på fronten som är väldigt tydlig. Jag tror att den räcker som varning för att skåpet är strömlöst om nu PSAn skulle lösa.
Anledningen till att ha en PSA på bergvärmepumpen är just att det sparar modulplatser (4 istället för 7) men som Bo påpekar så är det kanske bara att bita i det sura äpplet och köra JFB+dvärgbrytare eftersom det inte verkar finnas PSAer designade för detta.
Centralen sitter i en nisch som inte går att utöka, så bredden är begränsad till ca 47 cm (eller 52 om man tar bort dörr+karmar) vilket tyvärr omöjliggör även Eldon DBQ252 nu när jag mätte noggrannare. Nästa storlek ner är DBQ240 vilket ger väldigt få moduler...

En följdfråga. Är det någon som känner till en annan normkapsling som är lik de gamla diazedcentralerna i format istället för att bygga på höjden? Nästan alla moderna centraler bygger väldigt på höjden men varje rad är så förbaskat kort.

Bifogar en bild på nischen där allt ska in.... Tyvärr är det inte heller ett alternativ att bara sätta en central bredvid mätartavlan då nästan alla kablar kommer in i överkant i den gamla centralen.

20141220_235355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har, kriminell som jag är, utan behörighet bytt central i huset och undercentral i garaget. I garaget sitter det nu en Hager Gamma 2x13 plastkapsling och i huset en 3x25 Garo plåtkapsling. När jag jobbar med grejorna slår det mig varje gång att Hager-kapslingen, låt vara i plast, ändå är genomtänkt och funktionell. Enda bloopern hittills är att plastfickan för dokumentation på insidan av dörren krävde trimning med nagelsax. Garo-kapslingen, å andra sidan, förefaller vara gjord av folk som sysslar med plåtslöjd. Det är gott om skarpa kanter som kan skära både fingrar och kablar. Höljet sitter med plåtskruv, inte snabbkopplingar. Därtill måste dörrarna öppnas 180 grader om man ska komma åt skruvarna. Plintarna är skruvplintar men det lär man ha ändrat nyligen.

Hursomhelst. Garokapslingen är 51 cm bred. Den skulle nog, utan dörrar, gå in i din nisch. Givetvis måste du först kontrollera att du kan få av höljet utan att ta av dörrkarm mm, det blir ju på tok för jobbigt annars.
 
Mikael_L
Jag har en Garo-central i huset.
Jag har också jobbat lite med både Garo och Hager, centraler och normkomponenter.
Och jag måste ändå säga att Garo imponerar inte det minsta på mig.
Det är säkert inget direkt fel på dom, men synar man på deras normapparater så verkar dom aningens smäckiga med billigt risigt screentryck osv.
Och centralerna är lite mer tungjobbade än Hager. Har liksom inga alls smarta features.

Jag har nog blivit en Hageranhängare allt efter vad det lider.



Och ang din BergVP, du behöver väl inte sätta den på JFB alls?

Jag har satt all utomhusel på en JFB, all inomhusel på den andra JFB. Och värmepumpen helt utanför JFB.
Vad är felet med den uppdelningen?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Själv tycker jag det har blivit sektioneringshysteri sätt in en jfb funkar oftast problemfritt lägg pengarna som blir över på ett larm så du får ett sms om jfb löser ut.
 
Om inte "kunden" har andra önskemål så sätter jag in 2 st JFB och lägger VP utanför. Det innebär att det inte blir svart i hela huset och man blir medveten om att JFB har löst ut rätt omgående. Vad som är "bäst" kan man argumentera om hur länge som helst utan att komma överens, men gör man som jag brukar tror jag att det blir nog bra.
 
  • Gilla
maarkus1 och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du fick mitt gillande mest för din seriöst självsäkra attityd här: :)
elmont skrev:
..., men gör man som jag brukar tror jag att det blir nog bra.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag skulle inte välja art ha värmen utanför JFB, lite rädd för att det ska kittlas i hårbotten när man duschar.. ;)
 
Största skillnaden mellan Hager och Garo skulle jag säga är att Hager är deras eget och Garo köper sitt matrl från en underleverantör.
Skulle själv välja Hager alla dagar i vecka mellan dom två alt...ska du ha en elektriker till detta så be honom ta in en offert på din central från Garo och Rimeda (Hager).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.