FemTummar skrev:
Jag håller som bäst på att planera för ett bygge där jag tänker kombinera såg och fräs. Det jag tänkt mig är att bygga en ställning att placera sågen på, naturligvis med diverse fack och lådor för tillbehör. Eftersom sågbordet går att dra ut på den här sågen har jag tänkt montera själva fräsen på en bit köksskiva som placeras mellan de båda bordshalvorna. På så sätt får jag ett större fräsbord med utmärkt sidoanhåll och i lagom arbetshöjd. Sån är alltså tanken, vi får väl se om verkligheten ser lika positiv ut. Blir bygget bra så tapetserar jag givetvis forumet med skrytbilder.

För ögonblicket är det största hindret att finna en lämplig platta på 4-8 mm som jag kan använda för att bordsmontera fräsen. Vill inte ha den tjockare eftersom jag då tappar fräsdjup. Den lokale plåtkrängaren ville ha 300+moms för det förfärligt hårda slitet att såga ut den i önskad dimension, men då kan jag ju lika gärna köpa en färdig, om jag nånsin hittar nån som verkar vettig. Nån som har förslag på var man hittar vettigt material till ändå vettigare priser?
Hej Femtummar!

Jag håller precis på med det som du tänker. Jag har dock tagit bort det lilla bordet som fanns monterat original så jag kan lägga i ett större bord av laminerad spånskiva. Blir lite mer som therouterworkshop. Jag har tänkt att ha fräsbordet monterad större delen av tiden.

Som iläggsplatta har jag en 12 mm makrolon-skiva. Då den är 12 mm har jag på undersidan fräst ur 4 mm för fräsfoten så att den alltid kommer tillbaka till samma ställe och att inte tappa för mycket i fräshöjd. Jag har sedan tänkt att utifrån Pernittas lösning ha två träklossar som trycker på två rundstål som går igenom spåren för sidoanhållet på fräsen. Borde bli snabbt att montera och demontera.

Just nu ska jag ta upp hålet för frässtålen i plattan och för de iläggsringar som jag tänkt göra av 2 mm aluminium. Sedan ska jag ta upp hålet i bordet för att kunna lägga ner skivan. Sedan blir det till att fräsa.... (dock med en enkel regel som anhåll till att börja med. Bättre fräsanhåll får vänta)

/Ulf
 
kan meddela att Kents tanke stämde.
det var två svarta ilägg för cirkelsåg och som kräver ngt större att sätta dem i.

skippar den tanken för dessa två plastiilägg kändes inge kul alls

Men titta in detta bord. inte vad vi pratar om men I like!
http://www.ablett.jp/workshop/router_table.htm
 
Tack för att du kollade, trist att det inte funkar tillfredsställande.
 
S
Någon som gjort något bord efter alla år som kan dela med sig av hur ni löst det? Alternativt om det finns något prisvärt bord för en fräs: bosch pof1400 och en cirkelsåg från Hitachi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.