Hej på er.
Jag har läst ett stort antal av alla era strålande trådar om bordsmontage av fräsar och dyligt.
Men jag har inte hittat vad jag söker.
Jag vill bygga ett bord där jag båda kan ha cirkelsåg och fräsen och funderade på om det går att ha dem i linje efter varandra.
Funkar detta? ngn som har en tanke på HUR jag borde göra? Tanken var att använda samma anhåll till bägge maskinerna.
Jag har hellre ett längre brd än ett brett av utrymmesskäl när det inte används. Tänkte komplettera med rullstöd om det behövs.

Fritt fram med åsikter och tankar!!!
 
Hej på dig,
Jag är inne på samma linje, men jag tänkte mig mer att man har flera basplattor som man byter ut beroende på vilken maskin man ska använda. Lite modulbaserat.
 
Tja
smart tanke måste jag säga, tänkte inte så långt. Funderade på att göra, eller snanare låta plåtis göra plåtplattor för maskinerna och gör man dem i samma storlek så funkar ju detta.
Eller om det finnen ngn vänlig skäl i närheten av Hässelby som vill hjälpa mig med detta då min maskinpark när det gäller plåtbearbetning är lite "limiterad" :surprised:)
 
Clas Ohlson har bord med "iläggsplattor", kanske kan plattorna vara OK även till ditt eget bord? Finns färdiga för fräs och såg iaf.
 
Låter ju rätt, men jag hade nog tänkt mig lite billigare faktiskt.
Man kanske kan hitta såna iläggsplattor någonstans.
 
Hittade denna på Swedols hemsida
http://www.handla.swedol.se/

ser lite ranglig ut...

KAP/GER OCH SÅGBÄNK
Portabelt sågbord med många funktioner. Kan användas t ex för slipning, fräsning och sågning. Bordets yta 51 x 59 cm, arbetshöjd 70 eller 100 cm. Max arbetskapacitet 80 kg. Rulldiameter 30 mm. Max utskjutbar längd 180 cm. Vikt 24 kg.

Art.nr Pris
VT-54527 743,75 st
 
Tänkte faktiskt på den gamla Powerbase 1000 eller vad den hette. Rangligt bord men som jag sa menade jag att du köper enbart plattorna och använder dom till ditt eget bord. Bordet verkar nu ha utgått men plattorna finns kvar: http://www.clasohlson.se/Product/Product2.aspx?id=301880

Har inte klämt på plattorna själv, bara spånat i huvvet.. kanske är även dom så rappliga att dom är oanvändbara... men priset är svårslaget :)
 
Jag håller som bäst på att planera för ett bygge där jag tänker kombinera såg och fräs. Det jag tänkt mig är att bygga en ställning att placera sågen på, naturligvis med diverse fack och lådor för tillbehör. Eftersom sågbordet går att dra ut på den här sågen har jag tänkt montera själva fräsen på en bit köksskiva som placeras mellan de båda bordshalvorna. På så sätt får jag ett större fräsbord med utmärkt sidoanhåll och i lagom arbetshöjd. Sån är alltså tanken, vi får väl se om verkligheten ser lika positiv ut. Blir bygget bra så tapetserar jag givetvis forumet med skrytbilder.

För ögonblicket är det största hindret att finna en lämplig platta på 4-8 mm som jag kan använda för att bordsmontera fräsen. Vill inte ha den tjockare eftersom jag då tappar fräsdjup. Den lokale plåtkrängaren ville ha 300+moms för det förfärligt hårda slitet att såga ut den i önskad dimension, men då kan jag ju lika gärna köpa en färdig, om jag nånsin hittar nån som verkar vettig. Nån som har förslag på var man hittar vettigt material till ändå vettigare priser?
 
Det behövs inte mer än 4 mm till plattan om man använder aluminium, accepterar man upp till 8 mm så är laminatgolv på 7 mm perfekt.

Att såga alumiumplattor är inte så svårt, sticksågen funkar bra för det även om man får bättre snitt med bordscirkeln med en mycket fintandad HM-klinga. Aluminium är jäkligt dyrt idag världen över och det lär inte sjunka i pris.

/Kent
 
Jag gillar verkligen detta forum :)
Laminat på 7 mm säger du, vore kanske ngt istället.
Med 2 plastplattor för 60 pix var ju inte så farligt från insjön som numera ligger i Kista för min del.
 
Klockrent med de iläggsplattorna. Tack för tipset.
De var ju knappast dyra heller så det är definitvt värt att kolla upp.
 
Har beställt hem till Classe i kista. kommer under veckan trodde de.
 
Då avvaktar jag så får du skriva en recension.
 
Hmm, de plastplattorna för 60:- dvs artikelnr 50-6091 är väl plastinläggen till iläggsplatta 30-5496 som kostar 249:- ?
Nåt säger mig att man behöver iläggsplattan med.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.