Lutte skrev:
[bild]
Hujedamej!!! Det är ju stekugnstemperatur! :eek:
 
A
Jag är imponerad av ditt projekt. Jag har byggt ngt liknande :)
Hur har det gått med plywooden utvändigt? Har du ytbehandlat den på ngt sätt? Och har den börjat släppa mellan dom limmade lagren?
Jag gjorde också en bastu med plywwod men jag laserade min panel. Det var det råd jag fick att man skulle göra
 
JohannesP skrev:
Hur har det gått med plywooden utvändigt? Har du ytbehandlat den på ngt sätt? Och har den börjat släppa mellan dom limmade lagren?
Tackar.
Plywooden har hållit sig bra utan någon behandling, men har grånat såklart. Var tänkt jag skulle målat med roslagsmahogny/tjära men har inte blivit av för att jag är lite lat och det inte behövts.
Väggarna blir inte blöta om det inte regnar på tvären och det är såpass mycket luft under byggnaden i form av själva vagnen.
Förra vintern bastade jag varannan dag och på sommaren har det blivit ungefär en gång varannan vecka.
Största problemet jag haft var förra sommaren då det flög in getingar i bastun och byggde bo. Men hänger upp en stor tillknycklad papperspåse i taket på sommaren och det håller getingarna borta.
 
A
Jag trodde att plywooden skulle börja släppa i limmet om den inte hade ngn ytbehandling ?
Har du kört med vanlig byggplywood ?
 
Nej då, inget sådant alls, har byggt mycket i plywood, inte hänt mig någon gång.
Detta var vanlig 12mm plywood från bygghandeln.
 
A
Jag har nu byggt en bastu och förråd med plywood som fasad. Och ska även använda det på en utbyggnad på min stuga.
Dom flesta säger att det inte kommer att fungera. Och måste skyddas. Så det du säger låter väldigt bra.
 
"Dom flesta" vet bara hur man gör en sak på ett sätt, alla andra sätt är fel och man är en idiot för att ens tänka på att försöka göra så. :D
Men är ju inte alls fel att skydda träet på något sätt, som sagt jag är lite lat av mig och borde egentligen tjära in plywooden innan det blir minusgrader.
Kimrök (kolpulver) och spillolja blir rätt snyggt och skyddar träet bra om du vill komma billigt undan.
 
A
Jag tänkte att det blir en tuff och billig fasad. Väldigt modern.
Men har som sagt fått höra att det inte kommer att hålla. Men bestämt mig att försöka ändå. Och att om det visar sig om fem år att plywood en skulle bli trasig så får jag sätta panel på den då.
Blir glad att höra att du tror på idén.
 
JohannesP skrev:
Jag har nu byggt en bastu och förråd med plywood som fasad. Och ska även använda det på en utbyggnad på min stuga.
Dom flesta säger att det inte kommer att fungera. Och måste skyddas. Så det du säger låter väldigt bra.
Det finns olika kvaliteter på plywood. Den bör vara limmad med vattenfast lim. Men jag misstänker att man oavsett detta inte skall vänta sig samma livslängd som på en panelfasad. I våras renoverade jag en segeljolle och byggde skott av billig 4mm furuplywood från byggmarknaden. Jag kokade några testbitar i ett par timmar för att se om limmet skulle släppa. Så skedde inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.