Nu vet jag inte vad det är för (ytter)väggar men jag valde att köra utan isolering och tätskikt då väggarna hos mig runt om var kakel med tätskikt bakom.

jag valde bort isolering mellan Bastupanel och kakel bland annat för att låta de vara mer luft. Som sagt inte märkt att det skulle bli mindre varmt för de.

en annan aspekt jag inte tänkte på när jag själv byggde var att den ”riktiga” värmen är ju bara i övre delen av bastun. Så ska det isoleras för att behålla värme är ju taket och toppen de viktiga.

men jag har bara byggt en bastu så jag skulle se mina kunskaper som amatör :), dit finns många andra kloka här på forumet.
 
elpaco elpaco skrev:
Grundregeln som ”alla” seriösa byggare verkar överens om är att bygga ett rum i rummet. Dvs en spalt på ca 2cm runt om. Isolerar du 4,5cm så klarar du dig med 7cm byggdjup. Avseende folie så är det långtifrån självklart. Jag läste på och valde att vara utan. Detta då en källare snarare tar in mer fukt genom ytterväggen än producerar i bastun, så länge det inte är en kommersiell bastu. Och isolerar du för fukt inifrån isolerar du även från andra hållet = fukten stängs in i yttervägg. Har du rum i rummet kan det så klart vädras ut ändå.

Det du skall veta med 2m2 bastu är att den kommer bli mycket fuktig. Jag tycker optimal yta är 6-8m2 med minimum 4m2. Jag har 6. För stor bastu 10m2+ blir istället extremt torr i värmen. Därför har de flesta moderna anläggningar delat upp dem i flera mindre.
Tror du bør läsa termodynamikk og byggfysikk lite grann mer. Eller läs linken som "flimsy" delade här ovanför.
At alla "serlösa" rekommenderar det i Sverige handlar väl mest om tradition och kostnad. Rum i rum kan fungera- och den blir MINDRE riskfylld om man använder folie- specielt i en källare- för då tilför man minst möjligt fukt ut från bastun-om man har så pass fuktproblem at källarväggen har fuktvandring inåt i ngn större grad så bör man åtgärda det först. Har man rum i rum med öppen spalt så rtorkar inte denna inni basturummet uavsett då det är både isolation och panel där-det viktiga isf är at hålla spalten så torr som möjligt.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Tror du bør läsa termodynamikk og byggfysikk lite grann mer. Eller läs linken som "flimsy" delade här ovanför.
At alla "serlösa" rekommenderar det i Sverige handlar väl mest om tradition och kostnad. Rum i rum kan fungera- och den blir MINDRE riskfylld om man använder folie- specielt i en källare- för då tilför man minst möjligt fukt ut från bastun-om man har så pass fuktproblem at källarväggen har fuktvandring inåt i ngn större grad så bör man åtgärda det först. Har man rum i rum med öppen spalt så rtorkar inte denna inni basturummet uavsett då det är både isolation och panel där-det viktiga isf är at hålla spalten så torr som möjligt.
Mvh
Sakke
Hej sakke. Jag har läst termodynamik på universitetet som del av min civilingenjör i teknisk fysik. Men oavsett det teoretiska så måste man utgå från verkliga förhållanden. Bastun är blöt när du bastar, och det gör gemene man ett par timmar i veckan max. Övrig tid är den avstängd eller står på mycket torr eftervärme. Därav väggen fuktigare än bastun. Utan folie kommer snarare bastun torka väggen. Undantaget är kommersiella anläggningar som kanske används tio timmar om dagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nisse Hedström
  • Laddar…
B Billroth skrev:
Ok! Hade inte tänkt på det där med fukten. Men det finns ju trots allt basturum att köpa som är små så det kanske ändå blir acceptabelt om man inte har mer utrymme
Det här med bastuelementskivor är ju ändå i någon mån beprövat, så det funkar kanske också mot en fuktig yttervägg, även om det intuitivt känns mindre bra. Det måste ju då vara viktigt att inte lämna små luftspalten mot vägg och absolut ingen folie innanför.
 
H Handläggaren skrev:
Nu vet jag inte vad det är för (ytter)väggar men jag valde att köra utan isolering och tätskikt då väggarna hos mig runt om var kakel med tätskikt bakom.

jag valde bort isolering mellan Bastupanel och kakel bland annat för att låta de vara mer luft. Som sagt inte märkt att det skulle bli mindre varmt för de.

en annan aspekt jag inte tänkte på när jag själv byggde var att den ”riktiga” värmen är ju bara i övre delen av bastun. Så ska det isoleras för att behålla värme är ju taket och toppen de viktiga.

men jag har bara byggt en bastu så jag skulle se mina kunskaper som amatör :), dit finns många andra kloka här på forumet.
Anledningen till isoleringen är för att elda mindre för kråkorna. Klart du kan skippa all isolering och sedan fläska på med många watt som bränner hela tiden. Liknande problem får man med stora glaspartier. Grundbastun har ju tom isolerade golv, även om jag tycker det är extremt skönt att slippa göra rent så bökiga golv. Men mot tak och yttervägg skall man definitivt isolera.
 
elpaco elpaco skrev:
Hej sakke. Jag har läst termodynamik på universitetet som del av min civilingenjör i teknisk fysik. Men oavsett det teoretiska så måste man utgå från verkliga förhållanden. Bastun är blöt när du bastar, och det gör gemene man ett par timmar i veckan max. Övrig tid är den avstängd eller står på mycket torr eftervärme. Därav väggen fuktigare än bastun. Utan folie kommer snarare bastun torka väggen. Undantaget är kommersiella anläggningar som kanske används tio timmar om dagen.
Det hjälper inte då argumenterna inte håller vatten(sic).
1) alle serösa aktörer rekommenderar...
-faktum kvarstår: det finns inga officiella tekniska krav för bastu i sverige, det mesta är baserad på tradition efter tylös princip från 60-70-talet.
Jag kan kontra med at ALLA seriösa aktörer i Finland rekommenderar något annat än rum-i-rum och i Finland finns rekommenderade konstruktionslösningar som är relativt godt beprövade och genomtänkta.
Bara argumentet i Sverige att bastu är husets torraste rom är felaktig. Rum i rum har förutsättningar att funka men långt i från alltid.
2) om bastun är i bruk sällan så är fuktillförseln i korta perioder och torkar som oftast. Men som du säger själv så håller ju bastun samma temp som arealet runt resten av tiden- den är varken torrare eller fuktigare än omgivelserna- den torkar inte källarväggen mer än om det bara var et rum utan bastukontruktion.
Betongväggen hålls torr om källaren har ventilation nog till att borttransportera fukten från/via spalten. Om källaren är varm innvändigt och källarluften är så pass torr att den klarar att binda till sig funkten från betongväggen så torkar denna bara det finns ventilation som kan transportera bort den- oppvärmning av luften och i spalten sker lika bra om det finns folie eller ej i den fria bastuväggen i rum i rum konstruktionen-det enda folien gör är att hindra varm bastuluft från att tränga ut i och genom kontruktionen och inn i spalten. Folien gör altså rum i rum lösningen bättre.
3)källarfukt finns som regel av två grunder. -kapillärt upsug gjenom betong om väggen är dåligt dränerad eller kondens; om väggen är dålig isolerad och kall så kondenseras varm inneluft på väggen. Fukt i form av ånga transporteras från det varma mot det kalla.

med bastukonstruktionsskivor elimineras kondensmöjlighet men man isolerar inte så mycket att det är farligt. Problemet är närmast om källarväggen har problem med kapillärt sug/fukt från grunden-detta skapar i sig själv lite problem då man inte har organisk material innbyggd i väggen med denna konstruktionen och betong tål att vara fuktig, men om man har tydliga eller misstänkta fuktproblem så bör dessa adresseras förr man börjar med byggnationsarbeten i en källare oavsett konstruktionssätt.

jag har fått 2 PM bara sista 2-3 månader här på forumet ang. Källarbastun med fuktproblem (byggd som rum i rum) där spalten fylls med fukt under bad samt omgivande rum som också får kondensproblem under bad.
Källare är svåra rum att bygga rätt och ställer höga krav för lösningar - inte minst ventilation och borttransport av fukt måste vara genomtänkta.
Mvh
Sakke
 
Altså kort:
Fukt från källarmur torkar om temperaturen och luften nära väggen klarar att binda fukten som kommer ut av betongen.
Det som rum i rum kan faktisk göra är att tempen i spalten och källarväggen hålls lägre pga isolationen i bastuväggen och att väggen torkar dåligare bakom konstruktionen.
Folie stänger inte inn fukten så länge det är spalt-det den däremot gör är att förhindra varm luft att diffundera ut i spalten från basturummet.
 
Det skiljer mellan isolerad källarvägg på utsidan med t.ex. Pordrän/lsodrän jämfört med oisolerad. Problem som uppstår är i regel relaterat till avsaknad av utvändig isolering och dålig fungerande dränering/takavvattning. Grunden är att först åtgärda fukt i källarväg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det finns många sätt att bygga bastu på..
När jag flyttade in i mitt förra radhus 2016 så hade jag en bastu i källaren/ suterräng delen. Huset var byggt 1980 med lättbetongblock i källardelen. Bastun byggdes samtidigt som huset.
Bastun var av rum-rum modell och redan på visningen så upplevde vi en viss doft från bastun och intill liggande utrymme. Bastun hade varit sparsamt använd genom åren.
I samband med att jag skulle byta armatur i bastun så upplevde jag en stark doft som jag kontrollerade. Det visade sig att jag hade svartmögel i konstruktionen av basturummet och det var bara att riva allt.
Den nya bastun byggde jag upp i samma utrymme, men jag ville få den lite större än tidigare. Valet vart då King span sauna satu paneler på väggar och tak. Med detta fick jag ett tätt utrymme som dessutom gick väldigt fort att värma upp, 60 grader på 20 min. Bastun vart knappt 8 m3.
Fördelen med dessa paneler är att dem bygger lite och isolerar bra. Kan även tillägga att jag efter detta bastade minst 1 gång i veckan året om. Och när jag sålde huset så var det mycket bra värden i bastun enligt besiktningsmannen.

/Halvfinnen som kollade finska youtubefilmen utan att förstå ett ord.
 
  • Renoverad bastu med King span sauna satu paneler på väggar och tak samt mörkt klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Altså kort:
Fukt från källarmur torkar om temperaturen och luften nära väggen klarar att binda fukten som kommer ut av betongen.
Det som rum i rum kan faktisk göra är att tempen i spalten och källarväggen hålls lägre pga isolationen i bastuväggen och att väggen torkar dåligare bakom konstruktionen.
Folie stänger inte inn fukten så länge det är spalt-det den däremot gör är att förhindra varm luft att diffundera ut i spalten från basturummet.
D drsakke skrev:
Altså kort:
Fukt från källarmur torkar om temperaturen
Kan doktorn förklara varför trä i bastun med tiden torkar och spricker?
Använd gärna lite mer skiljetecken när du skriver så är det lättare att läsa.
 
Om det spricker är beroende av träslag och dess kvalite. Men även felaktigt spikat har jag sett. (frågan var dock inte till mig)
 
elpaco elpaco skrev:
Kan doktorn förklara varför trä i bastun med tiden torkar och spricker?
Använd gärna lite mer skiljetecken när du skriver så är det lättare att läsa.
Ja, har en tendens att skriva långa sättningar. Beklagar detta.
Bastupanelet spricker med tiden på grund av hög temperatur och framför allt temperaturväxling.
har observerat detta framför allt i bastun där ventilation är fel/aggregat utan värmelagring(sten) så att panel blir överopphettad.
Men man ska inte förväxla detta med vad basturum tillför omgivelserna och hur den påverkar strukturerna runt.
Panelen ligger innerst mot det varma rummet och temperaturgradienten driver fukt/varmluft utåt efter avslutad bad(om ingen ångspärr/folie)
Relativ fuktighet sjunker också snabbt efter bad om bastun står på en liten stund och den varma luften ventileras ut.
Så panelen torkar.
Men är bastun rätt byggd så håller panelen bra-farsan har en bastu som blev förnyad efter 30år och flittigt bastande-panelen såg bra ut fortsatt-vanligt granpanel.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
Poänget är fortsatt att i en källare, speciellt en gammal sådan så måste man tänka genom hur man konstruerar bastu.
T.ex En isolerad konstruktion med smal spalt mellan isolation och murvägg kan leda til att temperaturen i spalten är konstant lägre än om väggen hade stått öppen.
Detta kan bidra att t.ex kapillärt upsugen vatten inte torkar optimalt och diffunderar över i organiska material i bastukonstruktion.
Under bastandet tilförs kondens. Denna torkar inte effektivt inåt efter bad på grund av isolerad barriär och riktningen av temperaturgradient - Bastun är praktisk taget alltid varmare än spalten.
Så förutsättningen är att spalten värms up nog till att fukten hålls bundet i luften samtidigt som luftsirkulationen i spalten måste vara nog effektiv för att fukten transporteras bort.
Som sagt, behöver inte att bli ett problem i en bastu som används sällan. Jag kan dock inte veta hur folk använder sina bastun-så försöker diskutera fram lösningar som tål all bruk.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
Ett annat tema vad gäller bastu och konstruktioner är taket i omgivande bad vid rum i rum(och annars också).
I finska konstruktionslösningar Är det tydlig rekommendation om att använda folie/sauna-satu ell. Liknande också i badrummets tak.
Detta är också ngt som jag ser på som rationellt med tanke på hur det ser ut i badrummet under bastubad(mängder med kondens).
Igen baserad på hur ångtryck är i rummet under bad och termisk rörelse av luft så tycker jag att det att låta taket vara utan ångspärr (specielt i källarrum där syllen går i ytterkant av tak-köldbro) är tvivelaktigt.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.