Riktigt snyggt!

Jag ska bygga badrum med dusch i källare nästa år och har några funderingar.

Varför inte tätskikt på hela golvet?
Varför inte stålreglar istället för träreglar? Tänker på att man helst vill undvika organiska material i källare.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Riktigt snyggt!

Jag ska bygga badrum med dusch i källare nästa år och har några funderingar.

Varför inte tätskikt på hela golvet?
Varför inte stålreglar istället för träreglar? Tänker på att man helst vill undvika organiska material i källare.
Gällande tätskikt i källare får du olika svar beroende på vem du frågar. Eftersom det är en källare måste fukten från golvet kunna passera så fritt som möjligt, med tätskikt stänger du in fukten varför man bara ska använda det där absolut nödvändigt. En del rekommenderar att man endast sätter en manschett runt golvbrunnen, och inget annat. Jag tog en mellanväg och satte i hela duschen, men inte i det övriga utrymmet.

Gällande träregler har du helt rätt, det kanske skulle ha varit bättre med stålreglar, men jag är bekvämare med att arbeta med träreglar, och jag har turen att ha en väldigt torr källare, så det borde vara OK i mitt fall.

Jag har träreglar på andra ställen i källaren som har stått där i 40 år, och de är snustorra. Men alla har ju olika förutsättningar, och vill man ta det säkra framför det osäkra så ska man köra på stålreglar.

Ett alternativ är även att blanda, dvs ha stålreglar på golv och vägg, och trä där materialet inte har direktkontakt med golv eller vägg..
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanOrt och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för märke/modell på spegeln?
Verkligen superfint!

gryden gryden skrev:
Nu är badrummet färdigt, och det blev både våtrumsgips (i duschen) och vanliga gipsskivor som användes.

Här är slutresultatet.
 
gryden gryden skrev:
Nu är badrummet färdigt, och det blev både våtrumsgips (i duschen) och vanliga gipsskivor som användes.

Här är slutresultatet.
Snyggt med indirekt ljus
 
  • Gilla
Jon Rackstad och 1 till
  • Laddar…
gryden gryden skrev:
Gällande tätskikt i källare får du olika svar beroende på vem du frågar. Eftersom det är en källare måste fukten från golvet kunna passera så fritt som möjligt, med tätskikt stänger du in fukten varför man bara ska använda det där absolut nödvändigt. En del rekommenderar att man endast sätter en manschett runt golvbrunnen, och inget annat. Jag tog en mellanväg och satte i hela duschen, men inte i det övriga utrymmet.

Gällande träregler har du helt rätt, det kanske skulle ha varit bättre med stålreglar, men jag är bekvämare med att arbeta med träreglar, och jag har turen att ha en väldigt torr källare, så det borde vara OK i mitt fall.

Jag har träreglar på andra ställen i källaren som har stått där i 40 år, och de är snustorra. Men alla har ju olika förutsättningar, och vill man ta det säkra framför det osäkra så ska man köra på stålreglar.

Ett alternativ är även att blanda, dvs ha stålreglar på golv och vägg, och trä där materialet inte har direktkontakt med golv eller vägg..
Ja kan vara en bra idé att kombinera stål- och träreglar
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Vi byggde en liknande konstruktion på vägg. Vi hade en gammal inbyggd garderob i rummet bakom badrummet som vi tog bort och byggde ett 90x90 duschutrymme i den delen. Som synes på sista bilden så var det väldigt litet innan. Men vi gjorde ungefär på samma sätt som dig med väggen.
 
  • Ett modernt badrum med dusch, toalett, och handfat. Grå kakel, spegel, och fönster mot utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum, grå kakel, vit toalett, svart duschvägg, svart skåp, träpall, toalettpapper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrumsduschutrymme med glasdörrar, kakel, regndusch och handhållen duschkoppsfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett privat badrum med badkar, toalett, handfat, spegel och personliga hygienartiklar, använd och bebott utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Morgan Rody och 5 till
  • Laddar…
J Jimblaberg skrev:
Vi byggde en liknande konstruktion på vägg. Vi hade en gammal inbyggd garderob i rummet bakom badrummet som vi tog bort och byggde ett 90x90 duschutrymme i den delen. Som synes på sista bilden så var det väldigt litet innan. Men vi gjorde ungefär på samma sätt som dig med väggen.
Vilken förvandling. Riktigt snyggt
 
gryden gryden skrev:
Vilken förvandling. Riktigt snyggt
Ja det blev ganska stor skillnad. Och blev nöjda med allt. Det lurigaste vi hade att få till var att lyckas få allt fall rätt då det är många olika vinklar som behöver falla åt rätt håll i samband med att ha 30x60 plattor. Men vi fick till allt fall så det går mot brunnen. Hur löste du det med fall osv? För en sådan vägg krånglar ju till det lite.
 
Riktigt Snyggt! Har också planer på att fixa badrum i källaren. Jag planerar att gjuta in golvvärme i flytspacklet för att göra det behagligare än dagens solida betongkaka. Vad har du för takhöjd på den höga samt den låga (rörgubbe)-delen? Är nervös för att det kommer kännas trångt med en gubbe för rören men samtidigt otroligt fult med värmerör synligt i taket
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
J Jimblaberg skrev:
Ja det blev ganska stor skillnad. Och blev nöjda med allt. Det lurigaste vi hade att få till var att lyckas få allt fall rätt då det är många olika vinklar som behöver falla åt rätt håll i samband med att ha 30x60 plattor. Men vi fick till allt fall så det går mot brunnen. Hur löste du det med fall osv? För en sådan vägg krånglar ju till det lite.
jag gjorde det lätt för mig och använde mosaik i duschen, det fanns redan ett naturligt fall till golvbrunnen då det var en dusch där tidigare, bättrade bara på det med flytspackel, som du ser på en av bilderna.
 
gs242 gs242 skrev:
Riktigt Snyggt! Har också planer på att fixa badrum i källaren. Jag planerar att gjuta in golvvärme i flytspacklet för att göra det behagligare än dagens solida betongkaka. Vad har du för takhöjd på den höga samt den låga (rörgubbe)-delen? Är nervös för att det kommer kännas trångt med en gubbe för rören men samtidigt otroligt fult med värmerör synligt i taket
golvvärme var inte aktuellt för mig då jag har ett oisolerat golv i källaren, och då avråds det från att ha golvvärme.
 
gs242 gs242 skrev:
Riktigt Snyggt! Har också planer på att fixa badrum i källaren. Jag planerar att gjuta in golvvärme i flytspacklet för att göra det behagligare än dagens solida betongkaka. Vad har du för takhöjd på den höga samt den låga (rörgubbe)-delen? Är nervös för att det kommer kännas trångt med en gubbe för rören men samtidigt otroligt fult med värmerör synligt i taket
Gubben är det bara 199 cm upp till, övriga taket 218. Jag är själv 186 lång, men upplever det inte som trångt.
 
  • Gilla
gs242
  • Laddar…
En annan kanske lite speciell grej jag gjort i mitt badrum är att jag inte har använt några mjukfogar (toalett undantagen). Jag hårdfogade allt, då jag gillar det "råa" utseendet, samt ogillar mjukfogar då de oundvikligen blir fula med tiden, drar på sig svartmögel osv.

Nu har jag haft badrummet i lite över ett år, och fogarna ser fortfarande ut som nya, inga sprickor. Tänkte att om det blir sprickor kan jag alltid lägga mjukfog senare, men än så länge all fine.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E
Grymt badrum och tråd.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.