Nissens
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Hej! Har kommit en bit på grävningen och nu har det börjat bli lite klurigt.
Har börjat med placering av plintar nu för altanen.

Hur skulle ni ha gjort vid själva altandörren? Behöver jag placera 2 plintar till för den delen eller hade ni tipsat om något annat?

Kommer nog också behöva borra i betong för att få reglarna att fästa bra, har ni något tips?
Som sagt helt ny vet knappt vad jag gör själv.
Du borde ha bärlinor som gå på tvärsen som håller uppe bjälklaget. Plintarna skall gå ner till frostfritt djup och sitta bultade i bärlinorna.
 
Som sagt använd tvåfallslaser finns att hyra på renta
 
  • Gilla
Stimulants95
  • Laddar…
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Du borde ha bärlinor som gå på tvärsen som håller uppe bjälklaget. Plintarna skall gå ner till frostfritt djup och sitta bultade i bärlinorna.
Tror du får läsa TS senaste inlägg .
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Uppdatering från dagens markarbete sambon ville vara med på bild så det såg ut som hon hade gjort något 🤣.

Fråga! Hur mycket kan man reglera med gruset sen vid höjden på marken? Hur noga måste jag vara?
Det känns ju lite meckigt att få till det bra om du ska lägga dem direkt i gruset, hellre då på marksten (det brukar gå att få gamla betongplattor gratis på marketplace). Ett annat alternativ är justerbara terassfötter, då är det en riktig baggis att få altanen i våg.
https://www.hornbach.se/p/terrassfot-justerbar-35-70-mm/6260944/
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Hej alla hade hit en kille från Beijers. Blir inte plintar 🤣 har mätt ut alla plintar men slopas.
Kommer gräva med en lutning mot gräsmattan sen kommer jag köra markduk + grus. Sen kommer reglarna att ligga mot gruset. Ramen mot huset kommer vi dra fast med betonskruv.

Han säger att marken här är så pass bra så reglerna kommer ligga direkt i gruset. Tack alla som har skrivit!
Verkar vara rätt mycket jobb att bygga utan plintar. All matjord skall bort (eftersom frosten får den att röra sig), lägga markduk, fylla på med grus, köra markvibrator och så plattor altanen sedan vilar på.

Vad menar de med att ”marken är bra”?

En tråd i ämnet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-230-m2-anvaenda-kilar-som-nivajustering.144727/
 
Redigerat:
  • Gilla
Stimulants95
  • Laddar…
Med dina förutsättningar vill du nog göra ett nedsänkt bjälklag istället för ett kryssbjälklag
 
  • Gilla
Stimulants95
  • Laddar…
O oddan skrev:
Med dina förutsättningar vill du nog göra ett nedsänkt bjälklag istället för ett kryssbjälklag
Ja kommer bli ett nedsänkt bjälklag :)
 
Nissens Nissens skrev:
Verkar vara rätt mycket jobb att bygga utan plintar. All matjord skall bort (eftersom frosten får den att röra sig), lägga markduk, fylla på med grus, köra markvibrator och så plattor altanen sedan vilar på.

Vad menar de med att ”marken är bra”?

En tråd i ämnet:
[länk]
Har kollade på Staketen runt om och grannarnas altan. Sedan så har den gamla altanen som jag rev legat mot marken i 20 år +. Men jag litar han på han, han är mycket mer kunnig än vad jag själv är.

Ja precis utan plattor var jag också lite förvånad över men han sa att det inte behövs plattor. Ja jag kommer hyra en markvibrator.
 
Finns det någon nackdel med plattor? Förstår inte riktigt varför man inte skulle behöva plattor.
Någon åsikt?
 
Tomture61
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Finns det någon nackdel med plattor? Förstår inte riktigt varför man inte skulle behöva plattor.
Någon åsikt?
Att ha impregnerat virke direkt mot marken är ingen bra lösning , bäst är att använda plintar + 30-40 cm luft undertill .
Men det är ej möjligt för alla ibland .
Att lägga impregnerat virke på makadam = gräva ut för makadam + duk + dyrt med leverans och material , trä har kontakt med material som kan hålla fukt ett tag .

Betongplattor = mindre arbetsinsats , billigare material , färre punkter som trä har kontakt med plattor .
 
  • Gilla
Stimulants95
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att ha impregnerat virke direkt mot marken är ingen bra lösning , bäst är att använda plintar + 30-40 cm luft undertill .
Men det är ej möjligt för alla ibland .
Att lägga impregnerat virke på makadam = gräva ut för makadam + duk + dyrt med leverans och material , trä har kontakt med material som kan hålla fukt ett tag .

Betongplattor = mindre arbetsinsats , billigare material , färre punkter som trä har kontakt med plattor .
Ja precis tänker lite samma. Har massa betongplattor som ligger, sen har en vän till mig just lagt en altan så han har massa över också.

Underläggsdyna på plattorna är det ett måste?
 
Nissens
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Finns det någon nackdel med plattor? Förstår inte riktigt varför man inte skulle behöva plattor.
Någon åsikt?
Jag skulle nog rådgöra med någon annan än den där Beijersnubben…

I min värld är det vanskilgt att lägga däcket på marken utan plintar om man inte lägger sten/makadam etc till frostfritt djup.
 
  • Gilla
Stimulants95
  • Laddar…
Har en vän som jobbar som arbetsledare åt Contractor, han tipsade nu också om att köra med plattor. Men att plintar inte behövs för marken där jag bor.
 
Nissens
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Har en vän som jobbar som arbetsledare åt Contractor, han tipsade nu också om att köra med plattor. Men att plintar inte behövs för marken där jag bor.
Man blir lite nyfiken på vad det är för mark du har. Matjord lär ju tex påverkas av frost såvida man inte bor frostfritt då.

Vad är det ni har istället för matjord?
 
Nissens Nissens skrev:
Man blir lite nyfiken på vad det är för mark du har. Matjord lär ju tex påverkas av frost såvida man inte bor frostfritt då.

Vad är det ni har istället för matjord?
Är inte hemma men detta är väldigt likt den typ av jord vi har. Så något mer åt grusjords hållet skulle jag säga. Endast det övre lagret på kanske 10-15 CM som är matjord
 
  • Hög med grusliknande jord som visar övre lager av matjord på vit presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusjord med blandning av småsten och större stenar, några täckt av tunnt lager matjord.
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.