Mammakan skrev:
Ja, jag hade ju tänkt använda jordborr så att jag kommer ner till berget och ställa stolpen direkt på berget. Möjligtvis lite makadam för att jämna ut det lite och fylla ut runtom stolpen. Vad skulle jag ha under mark annars menar du? Gjuta plintar och sätta stolpskor?
Japp, plintar hade jag föredragit. Just för att undvika att trät ligger i kontakt med marken trots impregnerat. Men om jag hade ställt stolpen direkt i sko på berg hade jag inte fyllt igen hålet med jord utan valt makadam istället. Och se till att välja NTR-A om du ska fylla igen med jord:)
 
Korvgubbe
Är det långt ned till berget? Spontant så hade jag nog velat gräva bort all jord under altanen och ha det "öppet" där under om det inte rör sig om väldigt mycket, vilket det inte verkar som med tanke på dina funderingar.
 
Korvgubbe skrev:
Är det långt ned till berget? Spontant så hade jag nog velat gräva bort all jord under altanen och ha det "öppet" där under om det inte rör sig om väldigt mycket, vilket det inte verkar som med tanke på dina funderingar.
Det är väl egentligen inte så långt. 60 cm har jag borrat som djupast. Men jag har ingen lust att stå och gräva ur 15 kvm med spade Jag bor i en hyresrätt och jag tror inte att hyresvärden gillar om jag gräver upp halva trädgården för att jag ska bygga altan... Jag har fjäskat ganska mycket för att få bygga altanen ;)
 
Nu har jag velat en massa fram och tillbaka och funderar på att gjuta plintar iaf... Jag har ju borrat hål med jordborr som är Ø15 cm. På några ställen kom jag ner till 50-60 cm, på andra 30-40 cm. På ytterliga några kom jag bara ner ett par cm.

Där berget bara är ett par cm ner tänkte jag borra och fästa stolpskor direkt i berget. Gjuter jag fast dem då? Hur stora/djupa hål behöver jag borra?

Hur gör jag där jag bara kommer ner 30 cm? Räcker det för att gjuta en plint eller är det för grunt? Ska jag fästa stolpskor direkt i berget där också (så att stolpen hamnar i mark)? Hur djupt måste det vara för att det ska bli stabilt med gjutna plintar?

Och där det är tillräckligt djupt för att gjuta, kan jag sätta ner gjutrören direkt på berget? Kanske jämna ut med lite makadam bara så att det blir jämnt? Eller måste man fylla med grus och markisolering? Räcker det med Ø15 cm eller måste hålen vara bredare? Läste att man ska gräva gropar på Ø50 cm, men det känns ju onödigt...

Många frågor, men ni får tänka på att jag är en ensamstående mamma som gör så gott hon kan! ��
 
Mammakan skrev:
Nu har jag velat en massa fram och tillbaka och funderar på att gjuta plintar iaf... Jag har ju borrat hål med jordborr som är Ø15 cm. På några ställen kom jag ner till 50-60 cm, på andra 30-40 cm. På ytterliga några kom jag bara ner ett par cm.

Där berget bara är ett par cm ner tänkte jag borra och fästa stolpskor direkt i berget. Gjuter jag fast dem då? Hur stora/djupa hål behöver jag borra?

Hur gör jag där jag bara kommer ner 30 cm? Räcker det för att gjuta en plint eller är det för grunt? Ska jag fästa stolpskor direkt i berget där också (så att stolpen hamnar i mark)? Hur djupt måste det vara för att det ska bli stabilt med gjutna plintar?

Och där det är tillräckligt djupt för att gjuta, kan jag sätta ner gjutrören direkt på berget? Kanske jämna ut med lite makadam bara så att det blir jämnt? Eller måste man fylla med grus och markisolering? Räcker det med Ø15 cm eller måste hålen vara bredare? Läste att man ska gräva gropar på Ø50 cm, men det känns ju onödigt...

Många frågor, men ni får tänka på att jag är en ensamstående mamma som gör så gott hon kan! ��
Jag tycker att du verkar ha koll hur man gör:) Stolpskorna i berget kan du fästa med ankarmassa. Där du bara kommer ner 30cm kan du också göra plintar, det kommer bli riktigt stadigt.

Att man gräver större än plinthålen kan vara för att man gör en sula till plinten som är större än hålet. Och isolera gör man om man inte gräver till frostfritt djup men i ditt fall kommer du ju inte djupare.
Se till att det blir tätt mellan berget gjutröret så inte betongen rinner ut, du kan fylla runt röret så klarar du dig
 
Men är inte inne på overkill nu?
Det är inget uterum för hundratusentalskronor
utan en altan på 15m2 vid en hyresrätt.
Stolpar som står direkt på berget kommer räcka mer än väl.
 
Det är overkill, det håller jag med om. Men att bygga på plattor blev uteslutet om jag förstog det rätt.
 
Ja ni har helt rätt. Det urartade lite... Så är det när man inte har en aning om vad man sysslar med egentligen och lyssnar för mycket på vad andra tycker och säger. Det blir två plintar eftersom det trots allt inte var berg därunder utan bara lite större stenar. Och så blir det två stolphållare som fästs direkt i berget som är i marknivå (i de yttre hörnen, mest för att de ska stå stabilt när jag ska fästa dit bärlinorna). Resten blir stolpar som får stå direkt på berget.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Byggde altan på berg förra sommaren. Djupet varierade från berg i dagen till 50-60 cm djup. Grävde små gropar tills jag såg berget. Väl där borrades hål för 3 hål för armeringsjärn som jag sen ställde gjutrör runt och gjöt plintar som sticker upp ett par dm, som jag satte stolpskor i. Sen 95x95 som pelare. Ena sidan ligger i princip på marken och andra 1,5 meter upp. 4 plintar per rad. (5,5m lång altan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.