Nej, det är ofta (inte alltid) så att uteplatser ingår i bostadsrätten, när det gäller marklägenheter. De ingår då alltså i andelstalen.

Så det är skillnad.
 
Kanske i nya brf:er men inte i gamla.
 
pour skrev:
Kanske i nya brf:er men inte i gamla.
Jag känner till fem gamla BRFer där uteplatsen ingår i marklägenheten.
I TS fall så är marklägenheten en halvtrappa upp, då är det inte säkert att "uteplats" ingår, när lägenheten är så högt upp så blir det mer som en balkong.
 
Redigerat:
Tack alla för era svar! Jag ska prata med styrelsen under veckan har jag tänkt. Återkopplar med vad de säger.

Saken är den att en annan person i föreningen har gjort en liknande lösning som den vi funderat på. Detta skedde dock innan vi flyttade in i vår lägenhet så har aldrig varit involverad i hur diskussionerna gick då. Det bör väl åtminstone vara ett bra tecken att styrelsen godkänt en liknande lösning tidigare?
 
ullberg
trabord123 skrev:
Saken är den att en annan person i föreningen har gjort en liknande lösning som den vi funderat på. Detta skedde dock innan vi flyttade in i vår lägenhet så har aldrig varit involverad i hur diskussionerna gick då. Det bör väl åtminstone vara ett bra tecken att styrelsen godkänt en liknande lösning tidigare?
Ja det borde vara bra för dig, om inte annat borde det vara emot likabehandlingsprincipen att neka dig att göra samma sak
 
Funderade på ytterligare en lösning. Går det inte att skriva något form av nyttjanderättsavtal kopplat till lägenheten utan att behöva köpa loss marken eller ändra andelstalen?
 
trabord123 skrev:
Tack alla för era svar! Jag ska prata med styrelsen under veckan har jag tänkt. Återkopplar med vad de säger.

Saken är den att en annan person i föreningen har gjort en liknande lösning som den vi funderat på. Detta skedde dock innan vi flyttade in i vår lägenhet så har aldrig varit involverad i hur diskussionerna gick då. Det bör väl åtminstone vara ett bra tecken att styrelsen godkänt en liknande lösning tidigare?
Prata med grannen, då får du även reda på om något i deras lösning inte var optimal. Vi har själva utökat våra tidigare uteplatser (3st) i brf. Enda kravet föreningarna hade på oss var att det skulle vara städat på uteplatsen/altanen, förutom att vi bekostade utbyggnaden själva!
 
Hur gick det med detta? OP kvar?
 
OP/TS har inte varit inloggad sedan 2015-12-20, senaste inlägget 2015-10-31.
 
  • Gilla
ginko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.