Magnus E K
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Ett hus med solceller har lägre driftkostnad än ett utan, med 500 kr/mån i lägre driftskostnad kan man man låna över 500k mer för att köpa det, dvs värdet ökar mer än anläggningen kostar idag.
Och byt till snålspolande duschmunstycken så kan köparen överbelåna sig med ytterligare en kvartsmiljon!
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Nä, det blir den då sannerligen inte :) Men som jag sade så bygger väl kalkylen mycket på bidrag och subventioner? För problemet är ju att man producerar en himla massa el när man behöver den som minst, och ingen när man väl behöver den. Så för att kalkylen skall gå ihop måste man kunna sälja elen man överproducerar till ett ganska bra pris, och här är man väl tyvärr rätt utelämnad, eftersom elnätsmarknaden är en monopolmarknad (för den enskilde iaf). Så så länge politikerna ser till att man kan sälja överksottsel på ett fördelaktigt sätt kan man säkert få ihop det, men om vinden vänder (som med etanolbilarna) så kommer man kanske sitta där med en enorm överproduktion under sommaren som man blir tvungen att mer eller mindre skänka bort.

Om nu frågan var om ett "business case" så måste man enligt mig också ta med den risken i sin beräkning.
Elmarknaden är definitivt inte en monopolmarknad. Du har möjlighet att sälja på samma villkor som storbolagen. Det är snarare en välfungerande kokurens. Elnäten däremot är monopol.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Betalt för elen kommer Du alltid att få, Alt så kanske batterilagring kan bli ett alternativ, eller ”dumpa” det i en elbil..
 
Det saknas tillräckligt säkra antagen för att göra en säker kalkyl. Vi vet inte mycket om framtidens elpriser (högre än idag), ersättning för såld el (mitt bolag ökade ersättningen rejält häromsistens) eller subventioner (troligen lägre än idag). Därför räknar var och en hem en egen lönsamhet.
Den stora skillnaden är väl mellan nyckelfärdig eller eget montage. Jag valde det första för jag är född lat, och klättrar inte över 2 meter. Ändå är jag skitnöjd.
Ibland glömmer man att det ska till en massa småprylar, lastbrytare både ac och dc, extra 3-fas säkringsgrupp och en elektriker för att få anläggningen godkänd för nätanslutning.
 
  • Gilla
Heinel och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om man vill sälja sin överskottsel, varför ska man få mer betalt än aktuellt marknadspris (= spotpriset på elbörsen)? Det betyder ju att någon annan måste stå för mellanskillnaden.
 
De får en kund, samt att elen de säljer tjänar de ändå, inget elbolag ger bort nåt..
 
D Daniel 109 skrev:
Elmarknaden är definitivt inte en monopolmarknad. Du har möjlighet att sälja på samma villkor som storbolagen. Det är snarare en välfungerande kokurens. Elnäten däremot är monopol.
Jo, det var därför jag skrev elnätsmarknaden, men jag har inte koll på alla begreppen. Men även om jag kan sälja min el till marknadspris så kan ju min nätägare bestämma sig för att ta ut en "teknisk serviceavgift" på 98% av marknadspriset. Eller när solkraften är tillräckligt utbyggd så kanske elpriset faller till i princip noll på sommaren (medans nätavgiften går upp, konstigt nog!).

Jag har ingen vidare koll på allt det här, min poäng var bara att när man räknar på återbetalningstid måste man på något sätt väga in risken att förutsättnignarna ändras.
 
T
T TreeView skrev:
Hej,

Hur tänker ni kring solceller? Jag kollade på Vattenfall, där uppskattade de att man på en villa med solceller genererar ca 7000 kWh per år. Dock kostar installationen ca 130.000 efter bidrag.

Jag får inte ekvationen att gå ihop, om 1 kWh kostar ca 1 spänn så tar det ju nästan 20 år att tjäna in investeringen?

Finna det nåt jag missar här?
1 kwh kostar inte 1 kr, snarare 1.5 kr. Då blir återbetalningstiden cirka 13 år, vilket är dom årtal jag fått från olika leverantörer när jag hört mig för.
 
Samt beroende på hur mycket el villan förbrukar under vår/sommar, vi har extremt låg förbrukning..
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, det var därför jag skrev elnätsmarknaden, men jag har inte koll på alla begreppen. Men även om jag kan sälja min el till marknadspris så kan ju min nätägare bestämma sig för att ta ut en "teknisk serviceavgift" på 98% av marknadspriset. Eller när solkraften är tillräckligt utbyggd så kanske elpriset faller till i princip noll på sommaren (medans nätavgiften går upp, konstigt nog!).

Jag har ingen vidare koll på allt det här, min poäng var bara att när man räknar på återbetalningstid måste man på något sätt väga in risken att förutsättnignarna ändras.
Elnätspriser är reglerade. Bolagen kan inte hitta på kostnader som de känner för.
 
Magnus E K
Om elpriset är ca 1,5 kr för köpt el (varierar hela tiden men stämmer bättre än 1 kr i alla fall) betyder inte det att man ska räkna med att få lika mycket för såld el. Du säljer ju bara själva elen medan du även köper transporten av den, plus att du inte har möjlighet att lägga på egna skatter.
 
D dibb skrev:
Jag vet iallafall inget sätt att tjäna pengar på det.

T Thomas_Blekinge skrev:
Odla Cannabis.
I ett glashus, när grannens son är polis :rofl:
 
  • Gilla
Dojo Rising
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elnätspriser är reglerade. Bolagen kan inte hitta på kostnader som de känner för.
Naturligtvis inte. Alla eventuella kostnadshöjningar är självklart enbart motiverade av tekniska skäl. När man har kommit ikapp underhållsbehovet kommer nätpriserna med allra största sannolikhet att sänkas igen :D
 
  • Haha
  • Gilla
Scout och 4 till
  • Laddar…
F
joakim_j joakim_j skrev:
Naturligtvis inte. Alla eventuella kostnadshöjningar är självklart enbart motiverade av tekniska skäl. När man har kommit ikapp underhållsbehovet kommer nätpriserna med allra största sannolikhet att sänkas igen :D
Säg inte det, Vattenfall kan nog göra bort sig med några totalt misslyckade affärer i Polsk kolkraft eller nåt.
 
  • Haha
Olivia0001
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Naturligtvis inte. Alla eventuella kostnadshöjningar är självklart enbart motiverade av tekniska skäl. När man har kommit ikapp underhållsbehovet kommer nätpriserna med allra största sannolikhet att sänkas igen :D
Jag älskar ironi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.