Snickaren som byter min fasad råkade komma åt en givare som går till värmepumpen. En kabel (eller sladd kanske det heter) har lossnat -- var ska den sitta? Går det att avgöra av den här bilden, tro?

Tack på förhand! givare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Längst upp på bilden. Den sammanbinds då med bryggan till termistorn som sitter till vänster. Se till att det är skapligt rent, skrapa bort ev oxid på kabeländen och skruva dit den.
 
På valfri övre skruv. Det sitter ett motstånd på den andra sidan. Den ena tråden är ihopkopplad med det ena benet, den andra med det andra benet.

Edit: För sen.

//Patrik
 
Stort tack till er båda! Nu går jag ut och skruvar ...

Och via wikipedia ser jag att en termistor är ett motstånd vars resistens är beroende av temperaturen.
 
Tips: se till att eventuell fukt kan rinna ut nedåt och inte rinna in uppifrån, d.v.s. den gråa kabeln bör gå in från undersidan.

Det ser ut som en tvätt inte skulle skada. Det ser också ut som en inomhusdosa, visserligen är det troligen inga elsäkerhetskrav på den ledningen men det är ju inte helt fel med lite fuktsäkerhet :)
 
Dom flesta som levererar reglersystemen har den typen av dosor, tyvärr.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Nej, det var nog inte högsta kvalitet på den dosan. Locket passade lite dåligt när jag skruvade ihop den, dessutom. Men kabeln går in från undersidan i alla fall. Och jag ser till att sätta upp den i ett någorlunda regnskyddat läge.

Men nu funkar den i alla fall!
 
Det måste ju kunna cirkulera luft runt givaren vilket är svårt att förena med helt fukttätt.
 
f91jsw skrev:
Det måste ju kunna cirkulera luft runt givaren vilket är svårt att förena med helt fukttätt.
Det måste det väl iofs inte. Den ska ju mäta temperaturen och inte luftfuktigheten antar jag?
 
... och om det verkligen ska funka bra behövs minst två givare i motsatta vädersträck, åtminstone såpass norrut som i Sverige där solen trots allt kan lura givare som sitter på norrsidan av hus...
 
Är det inte lika bra att koppla den till SMHI så är man riktigt säker :rolleyes:
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Är det inte lika bra att koppla den till SMHI så är man riktigt säker :rolleyes:
Det finns faktiskt prognosstyrning för värmesystem i större fastigheter. Systemet får en förvarning om väderomslag och kan kompensera lite i förväg så att säga. Är dock osäker om informationen kommer från SMHI dock.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Med tanke på att vi betalar skattepengar till SMHI så borde prognos/väderdata finnas via ett publikt API så att vi var och en kan styra på prognos!


För ca 7-8 år sen körde jag "manuell prognosstyrning" på shunten i stugan (då jag bodde permanent där ett par vintrar och shuntstyrningen var paj), det fungerade faktiskt över förväntan. Efter ett tag fick jag lite "snits" på att välja shuntläge efter prognos + nuvarande inomhustemperatur.



Men, min kritik mot att bara ha en enda givare är att den där terminstorn kostar bara ett par kronor att köpa, komplett med dosan kostar väl materialet en tia, och en extra analog ingång på modern elektronik kostar inte mycket att fixa heller. Det är alltså egentligen bara arbetskostnaden som i praktiken skiljer mellan en och två givare...
 
Man har ju också hört talas om att det är smart att komplettera med en innegivare.
Men i instruktionsboken står det att man absolut ska låta fackman utföra allt som har med sådana saker att göra. Men det kanske inte är några svåra saker, eller?
 
vectrex skrev:
Det måste det väl iofs inte. Den ska ju mäta temperaturen och inte luftfuktigheten antar jag?
Den ska mäta temperaturen i den omgivande luften, inte temperaturen i en sluten dosa. Om dosan är helt tät riskerar trögheten i givaren bli väldigt stor så att det är svårt att använda för reglering. Samt att luften i dosan kan värmas upp genom väggen eller av solljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.