Villabergskuben Villabergskuben skrev:
ok ok… även SBAB?
Även SBAB tyvärr. Och nu har jag som sagt resignerat och signat på Danske banks 1-åriga för att inte riskera flytt av tillträde.
 
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
ok ok… även SBAB?
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
ok ok… även SBAB?
Handelsbanken har lokalt beslutsmandat. Så ett lokalt SHB-kontor bör kunna klara det tills på fredag.
 
Vestis Vestis skrev:
Även SBAB tyvärr. Och nu har jag som sagt resignerat och signat på Danske banks 1-åriga för att inte riskera flytt av tillträde.
Ok förstår.
 
Vestis Vestis skrev:
De hävdar att de inte kan ändra till 3mån rörlig nu, i så fall måste jag flytta fram tillträdet (de behöver minst en vecka för ändringen) och det är inte en rimlig lösning.
Jag fattar att det känns helt omöjligt att flytta tillträdesdatum, men är det inte värt lite besvär för att spara 120 000 kr?

Jag här bara 1,1 i lån, 0,94 % bundet på ett år.
 
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Handelsbanken har lokalt beslutsmandat. Så ett lokalt SHB-kontor bör kunna klara det tills på fredag.
Yes, men de kunde ändå inte ge bättre räntor (och var väldigt tveksamma till tidsaspekten). Problemet är ju att alla höjt och danske bank inte vill stå för den räntan de erbjöd för en vecka sedan. Den räntan (1,18 på 4 år) får jag ingenstans.
 
  • Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
ljungsled ljungsled skrev:
Står det en ränta i ett avtal med en vecka till start så tar ju alla för givet att den räntan gäller. Bankens kostnad för ditt lån har inte ändrats nämnvärt under den veckan, det är bara banken själv som bestämt sig för att ändra priserna mot kund och nu får du lida för det. Helt oacceptabelt och du borde sannerligen inte binda i fyra år hos en bank som behandlar dig så. Banken borde skämmas!
Håller på att skriva ihop ett brev till klagomålsansvarig på banken nu. Problemet är väl att de bara kommer att slingra sig med sitt otroligt luddiga avtal :thumbdown:
 
Vestis Vestis skrev:
Håller på att skriva ihop ett brev till klagomålsansvarig på banken nu. Problemet är väl att de bara kommer att slingra sig med sitt otroligt luddiga avtal :thumbdown:
Ta ditt billiga 1-årsavtal nu och rösta sedan med fötterna. Inte för att någon annan bank är särskilt mycket bättre, men av ren princip.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag fattar att det känns helt omöjligt att flytta tillträdesdatum, men är det inte värt lite besvär för att spara 120 000 kr?

Jag här bara 1,1 i lån, 0,94 % bundet på ett år.
Den ökningen är OM jag skulle acceptera deras nya ränta på 4 år. Nu valde jag ett års bindningstid istället, så den eventuella förlusten är helt okänd men kan förstås bli ännu större...
 
ljungsled ljungsled skrev:
Ta ditt billiga 1-årsavtal nu och rösta sedan med fötterna. Inte för att någon annan bank är särskilt mycket bättre, men av ren princip.
100%! Haft Danske bank hela livet, de har snackat så mycket skit om hur viktig jag är som kund. Sen ändå gör de så här :rofl: synd man inte hade tillträdet för en vecka sedan, då hade allt varit lugnt.
 
Råkade ut för exakt samma sak med Danske Bank i förra veckan (ny kund). De fick dra åt fanders, kommer aldrig ha med dem att göra. Inte för att de ändrade listräntan, utan för att de ändrade rabatten på 1-åringen (listräntan ändrades ej på denna), men de bibehöll rabattsatsen på de listräntor som ändrades. De kunde ej motivera varför. En vecka innan lånestart. Rena bondfångeriet. Tecknat med Skandiabanken istället, som förutom bra räntenivåer även garanterar räntenivån i 14 dagar från tid för erbjudande.
 
Redigerat:
  • Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
Böt till Avanza, nu bundet på 1 år men skrev på för 1,15 som dom sänkte till 1,05 när lånet betalades ut skillnad på bank o bank
 
  • Gilla
Tryet och 2 till
  • Laddar…
Vestis Vestis skrev:
100%! Haft Danske bank hela livet, de har snackat så mycket skit om hur viktig jag är som kund. Sen ändå gör de så här :rofl: synd man inte hade tillträdet för en vecka sedan, då hade allt varit lugnt.
Danske Bank ville inte ens låna mig pengar när jag skulle flytta från bostadsrätt till hus, då de påstod att vi inte hade råd (absolut inga stora summor som skulle lånas). Det kändes inte alls kul att höra, men efter att ha fått lånelöfte hos alla andra banker jag kollade med så förstår jag inte vad som var problemet riktigt. Jag förstår att de andra bankerna ville ha in en ny kund, men kriterierna för att få låna pengar är väl i princip samma hos alla? Jag bytte hur som helst till Handelsbanken och det har funkat fint hittills. När din 1-åring går ut så bör du påminna dom om deras oproffsiga hantering och sedan byta bank.
 
Vestis Vestis skrev:
Även SBAB tyvärr. Och nu har jag som sagt resignerat och signat på Danske banks 1-åriga för att inte riskera flytt av tillträde.
’du kan ju byta bank under tiden men då betala ränteskillnaden till danske bank
kan vara värt att tänka på
Som exempel du får en ränta som är avsevärt lägre än 1,89 som du skulle fått på danskebank och du har x antal månader som du måste betala ränta till danskebank
Men summan av kardemumman blir att den nya bankens 4års räntan är tillräckligt låg så spar du iallafall
 
  • Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
Vestis Vestis skrev:
Yes, men de kunde ändå inte ge bättre räntor (och var väldigt tveksamma till tidsaspekten). Problemet är ju att alla höjt och danske bank inte vill stå för den räntan de erbjöd för en vecka sedan. Den räntan (1,18 på 4 år) får jag ingenstans.
Jag har bytt bank ett antal gånger. Brukar spela ut dem mot varandra och ibland byta.
Varje gång har bankmannen förklarat för mig att detta kan hända, men jag har aldrig sett det tydligt i skrift.
Så jag håller med dig om att det är rätt dålig information skriftligen, åtminstone det jag sett.
Men kan också tillstyrka att det är så det fungerar. Och det är heller inget de gör mot dig, det är ju för alla bankens kunder samtidigt.
 
H Hank_Ö skrev:
Jag har bytt bank ett antal gånger. Brukar spela ut dem mot varandra och ibland byta.
Varje gång har bankmannen förklarat för mig att detta kan hända, men jag har aldrig sett det tydligt i skrift.
Så jag håller med dig om att det är rätt dålig information skriftligen, åtminstone det jag sett.
Men kan också tillstyrka att det är så det fungerar. Och det är heller inget de gör mot dig, det är ju för alla bankens kunder samtidigt.
Håller med dig, klart det inte bara är mig det händer (y) Därför jag är så förvånad att de valt att inte informera alls om risken att det kan hända, i och med att det i mina ögon står (eller inte står) så luddigt i avtalet. Får se om jag kan få igenom något på annan nivå inom banken, även om de säkert har rätt att göra som de gör rent avtalsmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.