Tänk på ett par saker om du stänger av grannanes ström, snor huvudsäkringarna eller något dyligt.

1. Det löser bara problemet för stunden, om du inte hela tiden upprepar din handling, och skapar bara mer irritation både för dig och grannen.
2. Du lär begå egenmäktigt förfarande och eventuellt stöld + kanske nåt mer som vållande till kroppsskada om killen snubblar i trappan och slår sig i mörkret, och att låtsas som du inget vet lär bara funka 1 gång, max.
 
Kan bara hålla med mixt om att det är väldigt subjektivt hur mkt man stör sig. Har själv haft en tonnårsgranne som gillar techno... inte så kul direkt. Framför allt inte när hans föräldrar fullständigt skiter i honom och lämnar honom ensam 3-4v varje sommar. Han har vad jag vet ingen ADHD men lider svårt av DUSU. Det är mkt bättre nu än för några år sen men jag har blivit otroligt känslig mot basljud. När jag nu bygger en ny övervåning så är ljudisolering högsta prio.
 
Ring polisen - varje gång!

Hade själv problem med en granne men en vardagskväll hade polisen lite att göra och tog sig tiden att köra förbi. Störgrannen fick ultimatumet att antingen sänkte han själv, för gott. Eller skulle konstaplarna sänka åt honom på sitt vis d^_^b

Det sista jag hade tagit till, efter att ha pratat med polis och kommun är att själv föra oväsen. kan ju även tilläggas att det tas väldigt lite hänsyn i regelverk till nattarbetare om man nu vill ställa till förtret ordentligt.

Sedan håller jag med flera andra, att hävda ADHD är bara en dålig bortförklaring. Ett svepskäl till att inte ta tag i situationen. Dessutom är killen myndig och diagnos mer eller mindre, ansvarig för sina handligar beroende på hur allvarlig den sk ADHDn nu är.
 
Skit skall skit ha. Dra på rejält med musik på dagarna. Som någon tidiagre skrev här, är det tunt kring regler med nattarbete.
Dessutom har du betyligt större svängrum i lagen att störa på dagarna än på kvällarna.
 
Men ingen kan förbjuda dig att 'renovera' huset mellan 7.00 och 19.00 varje vardag. Denna idé kräver lite uppfinning, men en borrmaskin (borrhammare ?) med mycket slö borr som var 10:e minut borrar i en minut hål i väggen mot grannen. Du får fixa någon flyttbar anordning som flyttar borrmaskinen till nästa hål och igen. Det låter hemskt när någon borrar i betong, man darrar i hela kroppen.

På kvällen fyller du hålen med betong och om fyra dagar är det möjligt att borra igen i samma hål.

Det finns väl ingen lag som förbjuder att renovera ett hus på dagarna och jag antar att det är inte förbjudet att mekanisera renoveringen. En polack (eller barnens skolkompisar) kan ju vara ett alternativ till 'anordningen', efter en vecka så borde kärringen fatta vinken.
 
jan_af_lisoe skrev:
Men ingen kan förbjuda dig att 'renovera' huset mellan 7.00 och 19.00 varje vardag. Denna idé kräver lite uppfinning, men en borrmaskin (borrhammare ?) med mycket slö borr som var 10:e minut borrar i en minut hål i väggen mot grannen. Du får fixa någon flyttbar anordning som flyttar borrmaskinen till nästa hål och igen. Det låter hemskt när någon borrar i betong, man darrar i hela kroppen.

På kvällen fyller du hålen med betong och om fyra dagar är det möjligt att borra igen i samma hål.

Det finns väl ingen lag som förbjuder att renovera ett hus på dagarna och jag antar att det är inte förbjudet att mekanisera renoveringen. En polack (eller barnens skolkompisar) kan ju vara ett alternativ till 'anordningen', efter en vecka så borde kärringen fatta vinken.
Jo, det finns en lag som förbjuder det du föreslår.
Det kan till och med vara så att du begått en olaglighet i och med inlägget du skrivit.
 
Redigerat:
Verkligen kreativt förslag att borra i väggarna hela dagarna... Det skapar säkert en fantastisk livskvalite TS själv. Är nog också trevligt om det finns oskyldiga grannar på andra sidan. Läs igenom det du skrivt en gång till och resonera lite med dig själv hur klok din idé egentligen är. Tycker du verkligen att det är ett kreativt sätt att få till en bättre omvärld?

Jag har haft problem med en granne när vi bodde i lägenhet. Han kunde spela stereo natten igenom ibland. efter ett tag konfronterade jag honom en dag när vi möttes och förklarade det störande betendet. Han fattade inte först att det kunde vara ett problem för han tyckte inte att han spelade så högt (vilket han faktiskt inte gjorde oftast) men vi bad honom slå på stereon och komma över och lyssna. Först när han var i vår lägenhet fattade han hur störande det var och hur mycket värre det blir på natten när allt tyst.

Det jag vill få sagt är att behöver inte vara kört om du lyckas bita ihop och bjuda till en gång till. Bjud över grannen med sonen och låt honom först dra på stereon så att det verkligen framgår hur pass mycket det stör er. Det kan fungera, bara man lyckas bita ihop och inte ge efter för instinktiva ilskan som börjat bita sig fast pga. grannens lama inställning. Det kommer förmodligen fresta på för er, och ni kommer kanske få bita er i tungan både en och två gånger. Men jag är övertygad att det går at lyckas.
 
Varje natt som killen stör, och morsan jobbar, så ring morsan på jobbet. Gärna flera gånger per natt om störandet fortsätter. Det går säkert att ta reda på ett telefonnummer dit hon jobbar. Det kommer hon antagligen inte att uppskatta och efter ett antal påringningar med klagomål kanske hon börjar anstränga sig lite. Men som sagt, ser också till att göra en anmälan till miljönämnd och ring polisen också när störningarna börjar, varje gång.
 
Undrar om westbaybob fortfarande läser tråden, har inte varit aktiv sen dan efter han startade den.

Om du gör det, hur har det gått?
 
miljöavdelningen i kommunen kan vara stjälpande i processen - de t o m tyckte det var o k med bullernivå av värsta sorten av en viss gränsnivå dygnet runt - men när de mätte så mätte de på den lägsta av de 3 bullerkällorna och inte ens med alla tre samtidigt som det medförde att det sonika tycktes var helt i sin ordning

men som någon sa ungar växer upp och troligen p g a oss så bullrar de i hela omgivningen i stället för endast på sin egen fastighet
 
Tippen skrev:
Sorry för OT men här finns åtta olika exempel på grannfejder som har gått för långt... Bland annat exemplet med flaggstången. Rätt intressant faktiskt!

[länk]
Kan bara säga att hur kan ett civiliserat land låta frågor gå så långt att det behövs domstol.

I alla dom flesta fallen så handlar det om att någon vill komma åt någon annan och då borde det finnas en person på kommunen som kan avslå begäran från den som klagar.
Vill vederbörande fortsätta så kan han hon alltid överklaga och då bör den part som är svarande kunna referera till rimlighet i klagan.
Klagan bör också sättas i samband med ev tvist vilket inte görs idag och det bör ligga på käranden att bevisa att klagan inte hör ihop med tidigare tvist.
Givetvis kan även bagatellartade saker vara i behov av prövning men det som beskrivs i länken är ju exempel på ett ej fungerande rättsväsende mer än sinnessjuka människor för sinnessjuka människor finns ju och det ska rättssystemet klara av.

Har själv drabbats av tokiga grannar som hela tiden söker bråk dom njuter av att dom är så skickliga på att manipulera myndigheterna och framställa mig i dålig dager..men det är dom som anmäler och jag blir alltid fälld...
Deras glädje över att plåga mig är av typen små barn som retas och blir förtjusta när deras offer blir förtvivlad.

Just i detta nu så gräver grannarna bort min gränsmarkering på kommunens uppdrag för att lägga ett avlopp mitt på gränsen delvis på min tomt.
Jag frågade kommunen om man får gräva bort gränsmarkeringen som lantmäteriet satt ut och då sa man oj då men fortsatte som inget hade hänt...
Jag bad dom att följa ritningen som visar att avloppet ligger 1m in på deras mark men nej det skulle man inte.
Gissa om dom kommer att bli förvånade när jag sätter ett ej bygglovspliktigt staket 10 cm innanför min tomtgräns och borrar ner mina staketstolpar och fyller deras avlopp med fiberbetong.
Skall ett samhälle behöva fungera så galet?
 
Sälj vid tidpunkt han inte spelar och köp hus. Har bott i så många lägenheter med idiotgrannar så jag gav upp. De dr idioterna vinner tyvärr jämt och de dränerar all ens energi och livslust så ge upp och börja om är mitt tips av egen erfarenhet. Åren går så fort och snart har ni bränt massor av år i bitterhet mot er granne som ni kunde njutit av i ett bättre boende. Livskvalitet kostar.
 
byggarätt skrev:
Kan bara säga att hur kan ett civiliserat land låta frågor gå så långt att det behövs domstol.

....

Gissa om dom kommer att bli förvånade när jag sätter ett ej bygglovspliktigt staket 10 cm innanför min tomtgräns och borrar ner mina staketstolpar och fyller deras avlopp med fiberbetong.
Tja...

;-)
 
byggarätt skrev:
Har själv drabbats av tokiga grannar som hela tiden söker bråk dom njuter av att dom är så skickliga på att manipulera myndigheterna och framställa mig i dålig dager..men det är dom som anmäler och jag blir alltid fälld...
Deras glädje över att plåga mig är av typen små barn som retas och blir förtjusta när deras offer blir förtvivlad.
En del sådana barn slutar med det när de växer upp. Men tyvärr så finns det ganska många som inte förbättras, utan behåller sitt beteende upp i vuxen ålder. Det är bara metoderna som ändras.

De väljer sina offer efter två principer:
1 De är säkra på att offret inte slår tillbaka.
2 De är säkra på att offret inte kommer undan.

Därför är en granne ett lämpligt offer. Han är ju geografiskt låst till platsen.
 
Ja och dom njuter oerhört av sin makt...
1.Jag skulle fysiskt kunna slå allihop men dom vet att jag aldrig skulle göra det.
2.Jag sitter fast med en massa ekonomiska och familjeproblem och det gör deras glädje än större.

Nej när man ser deras uppsyn så kan man verkligen tycka att mänskligheten är rutten...
Jag kommer inte att göra något men någon tok kan som ser min situation skulle mycket väl kunna ta lagen i egna händer och då slutar det riktigt illa.
Tråkigt i ett Sverige där man trodde att kommun och myndigheter samt polis har en princip att man inte tillåter övergrepp mot människor i trångmål.
Hela galenskapen med gryningspyromanen verkar ju ha startat i något liknande där ingen förmått att hindra det hela från att urarta fullständigt.
Individerna inblandade i mitt fall är som man skulle säga vanliga samhällsmedborgare som har lite klen intelligens parat med elakhet och för lite att göra.
Deras barn anlade brand i närheten av vår bil av misstag med smällare slängda i soptunnan som tog eld när jag påpekade detta så blev föräldrarna aggressiva och menade det var ju inte deras barn ju...(jag vet vilka det var!)
Nej vardagsondskan den finns och man kan bara hoppas att den som gräver en grop åt andra själv faller i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.