Men då måste de definiera exakt vad vanlig trädgårdsskötsel och renovering är. Annars är det risk att grannen kommer skrikande igen och menar att TS har brutit avtalet. Toleransen verkar helt enkelt inte så stor...
 
pelpet skrev:
Mycket bra inlägg, kaherdin.

Vill lägga till en sak - man kan göra försöka göra eftergifter på sådant som inte spelar någon roll för en själv som en del av förhandlingssituation om grannen samtidigt gör en eftergift på något som betyder något för en själv. Då låter man samtidigt grannen känna att denne utövar mark (vilket kanske räcker för att denne ska bli nöjd).

T.ex.
Granne: Ditt jävla oväsen stör mig.
TS: Okej jag kan gå med på att inte köra med bensindriven häcksax* efter kl 21 på vardagkvällar om du slutar klaga på vanlig trädgårdskötel och renoveringsljud under tiden som lagen tillåter.
Granne: Okej, då är vi överens.

* TS har givetvis en elektrisk häcksax.
Om man har ett sådant upplägg så måste man nästan ha skriftligt avtal. Annars kommer grannen att bli arg i alla fall. Hen kommer inte att minnas något om "bensindriven". Hen kommer att känna sig lurad och kommer att försöka ge igen på ett eller annat sätt.
 
Ja, det var nog ett dåligt exempel även om en elektrisk är betydligt tystare än en bensindriven. Bättre att välja bort något som inte kan ses som bluff. T.ex lova att inte klippa på tider då man planerat att göra något annat eller liknande.

Det här är ju lite ful taktik, men mot folk som är besvärliga tycker jag det är ok.
 
Det är taktik.

Inte ful taktik.
 
Verkar som att det finns Ski.Gubbar överallt i detta avlånga land, trodde vid en första anblick att du skrev om min "Papps" men jag bor i Dalarna, och såvida inte din granne varit och hälsat på min moder så är det inte min fader!
Råkade själv ut för detta men med en variant som kaherdin glömt! Jag skulle bli anmäld för kränkning! ?????
Ruskade på huvudet åt denna trevliga äldre herre som gapade och skrek! Kan hända att jag flinade för mig själv när jag ruskade läs: rörde huvudet sakta sida till sida med ett vridmoment! Tokigare gubbe efter detta har jag sällan skådat, funderar på om problemet kan lösa sig själv om han utsätts för min provocerande nackrörelse ännu en gång! Troligtvis blir jag väl vållande till annans död! (Önskar att man fick säga dö gubbe döööö, men jag har inget Värmlandspåbrå så det blir att tolkas som det låter) Herregud! Vi bor på landet! Det luktar dynga från grannens djur, traktorerna stör dagligen när det är soligt och varmt, märkligt de kan väl åka på sina åkrar när det regnar och grannen inte kan sola! Vem väljer att flytta till ett bostadsområde med barn om man ogillar barnskrik, eller till landet om man inte tål lukten, gubben till granne verkar ha ett trist liv! Ge honom inte lillfingret!
 
Visa honom mittenfingret.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag tycker att lagen bara framtvingar det mesta bråket grannar emellan. Är det så svårt att spika fast i Kommunföreskrifter att buller typ xxx får förekomma 06.00 - 21.00 vardagar och 08.00-18.00 helger?
Storhelger 10.00-14.00. Undantag fester då alla grannar skall förvarnas senast 72 timmar i förväg?

Varför tillåter lagen fri tolkning av reglerna? Jag vill kunna starta min cirkelsåg kl 15.00 en lördag. Men vill inte få höra ungarnas höga musik kl 01.00 en tisdag natt. Förvarnar de mig, kan jag sticka till min övernattningslägenhet och sova där.
 
Sir Duke skrev:
Visa honom mittenfingret.
Skulle du göra det?Jag känner inte för att sjunka så lågt. Det överlämnar jag åt "de andra" ;)
 
Hehe nja jag vet inte. Men om gubbjäkeln verkligen var en haverist som klagar på vad som helst och vars livsluft är att sätta sig på andra och det inte spelar någon som helst roll vad man säger... Ja då är ju kanske fingret ett lika bra uttryck som allt annat!
 
Spela korten rätt istället och ge honom smisk i de grenar han TROR sig vinna;
Lagar, regler o.s.v.

Så funkar jag iaf
 
Vi funkar nog lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.