T Tuskmort skrev:
Ja, så är det nog. Känns ibland som att ljudet kommer ovanifrån, och att det nog inte finns så mycket att göra. Problemet är att det är vårt drömhus och har allt vi önskat oss. Läget är i övrigt helt fantastiskt, så sorgligt att oljudet finns där. Det största hoppet i dagsläget är att det planerad för bostäder på marken mellan oss och vägen som jag hoppas skulle kunna hjälpa ganska mycket, problemet med det är dock att det känns som att det kan ta många år innan bygget tar fart.
Du har rätt i att ljudet känns som att det kommer ovanifrån — det sprider sig åt alla håll i atmosfären och är rätt hopplöst att minska utomhus.

Jordvallar hjälper som sagt en del, men man kan ju inte skotta upp dem hur högt som helst. Minst 3-4 m behövs, och då ska det finnas utrymme för det, eftersom basen måste vara minst lika bred som höjden, ifall den inte ska rasa.

En grej som jag själv funderar på är armeringsnät med stenull emellan, därefter markduk, därefter ett ”stående” jordlager sim hålls på plats av ytterligare någon form av nät, oklart vad, eller kanske av ett plank av tryckimpregnerat (planket inåt trädgården). Blandar man i lite murgröneskott så det får växa över så kan det bli rätt ok. Stenullen samlar ju inte vatten, men problemet å andra sidan är väl att fåglarna gärna rycker loss det och bygger bo med. Hur man ska hindra det och samtidigt ha den fluffiga absorberande sidan utåt vete17. Har som sagt inte testat.

Som med allt annat får man göra sig en cost-benefit-analys. Hur mycket är det värt i pengar att minska bullret? Vad är liksom ett acceptabelt pris per dB? Hur mycket resultat är det realistiskt att vänta sig för pengarna? Vilka ytterligare konsekvenser finns, som skymd sikt, skugga istället för solsken mm?
 
  • Gilla
Tuskmort
  • Laddar…
T Tuskmort skrev:
Hej, bor ca 300 meter från en hårt trafikerad 80-100 km/h-väg. När det blåser från vägens håll är ljudet nästan outhärdligt. Framför allt i trädgården men hörs även in i huset.
Vi har en ca 4 meter hög och tät tuja-häck runt hela tomten men den hjälper föga. Finns det något annat man kan göra?
Ljud och vind har en tendens att tidvis ställa till det..

Ni kan inte få hjälp av typ vägverket då? typ sådana där "trä o glasväggar" som man kan se vid hus som ligger nära vägar (antar att de har någon gräns.. för hur nära det måste vara.. 300 meter är ganska "långt bort"..)..

Det man kan göra själv är ju jordvallar/plank/odlingar/träd.. inte mycket mer att göra (jo för huset ifråga kan man givetvis byta till mer ljudisolerande fönster)

Men om det stör så mycket, skulle jag nog överväga att flytta - för det (problemet) kommer ju aldrig att försvinna.. och börjar man störa sig på ett ljud, eskalerar gärna problemet (man hör det oftare, letar efter det.. stör sig mer.. blir irriterar o frustrerad osv osv)

Jag är väldigt ljudkänslig själv.. och ljuden ligger olika här med beroende på vinden.. (har ingen motorväg.. men en mindre väg och en "riksväg".. och plana åkrar emellan.. lustigt nog kan jag också höra "prat/högtalare" från grannbyarna när det är "jippon på stan".. trots att det minst är nån mil bort (från flera håll).. allt beror på vinden.. den här årstiden så har bonden en bitbort en fläkt på som låter dygnet runt (den hörs oavsett vind!).. tack och lov är frekvensen så att jag inte blir galen.. (samma sak varje år).

Vissa saker kan man som sagt inte göra så mycket åt.. jag har tinnitus också.. och det gör att jag gärna har en jämn ljudnivå runt mig.. typ en radio som står lite på.. fr då stör jag mig inte lika mycket på alla "oljud"..

För som sagt.. när man väl "hör" och irriterar sig.. så växer ljudet.. tills det är det enda man hör typ :(
 
  • Gilla
Tuskmort och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Vi valde att köpa ett hus där bulleråtgärder gör att i huset så märker vi knappt tågen alls.. pendeltågen kan man missa helt. dom tyngre större godstågen hörs som i ett buller eller ja snarare vibrationer som tar sig in, men såna störrre tyngre godståg har vi kanske 2-3-4 på ett dygn.

bodde i lägenhet i stan innan där ljudet av epor och bilar som spelar musik när man åker stans raggarrunda låter betydligt mer än tågets enstaka passeringar

huset hade troligen med nya fönster och dörrar och allmänt skick kostat oss nära det dubbla om det inte hade haft järnvägen nära

Ibland måste man väga totalekonomi och hur mycket man egentligen störs ute på gräsmattan , handen på hjärtat hus många timmar spenderar vi per år på vår tomt.. svensk sommar känns ju som det blir några timmar i veckan i slutändand för semestern tillbringar vi utomlands ochbygger man en egen bullerskärm med glas i som inte känns som ett bullerplank utan som en inglasad mysig uteplatsså fikar man ju inte längre mitt på gräsmattan.

för att få drömhuset med det perfekta läget hur mycket mer pengar får man slanta upp och hur mycket mer måste man jobba och eller offra andra saker , ibland tror jag människan är hopplös på att sikta för högt och aldrig vara nöjd, och om man då får jobba varenda ledig stund kommande 20 åren för att slippa vägen så hinner man iaf inte njuta av det. kanske konstigt resonemang från mig men
Någon som vet om det finns något verktyg som kan mäta vart ”exakt” ljudet tar sig in?
Efter lite efterforskningar i grannars trädgård så märker jag att det inte hörs lika mycket där.
Vi är det enda tvåvåningshuset som ligger på denna sida. Funderar på om ljudet på något sätt studsar ner från fasaden och ner i trädgården. Vi är också enda huset med så hög och tät häck mot vägen. Kanske stängs ljudet in pga den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.