nikasp skrev:
Det går inte att lita på någon lika lite som det där med att hoppa av eller ej efter bes. Den här svor på att han hade finansiering och väntade ända till sista dagen med att berätta.
Sista dagen av vad då. När köparen skulle betala handpeng?? För det sker ju inom ett par dagar eller i princip när man skriver avtalet så det verkar ju väldigt märkligt.
 
nikasp
Handpenning hade köparen råd med. Det här var dagen då pengar och nycklar byter ägare så du kan ju förstå vilken sits han som sålt hamnade i, med nytt boende på gång i närtid. Med ett lånelöfte eller som i ditt fall en koll med banken hade han blivit synad i tid.

oceanis skrev:
Sista dagen av vad då. När köparen skulle betala handpeng?? För det sker ju inom ett par dagar eller i princip när man skriver avtalet så det verkar ju väldigt märkligt.
 
oceanis skrev:
Du har en förmåga att glida bort från fakta som du själv lägger fram för att få till en helt annan story.

Så här skrev du och det har jag svarat på:

"Endast en komplett idiot skulle gå med på att köpa en fastighet utan att ha fått undersöka skicket först. Att som säljare utnyttja en sådan idiot tycker jag är vedervärdigt.!

Säljaren valde en köpare som inte ansåg sig behöva göra mer besiktning än det som den köparen hade sett vid visning eller kanske inte ens det. På samma sätt som de fallen jag beskrev.

Så, nä jag ser inte skillnaden !!!!!!!!!!!!
Jag kan gå med på att jag var något ofullständig i mitt inlägg.
Köpare nr 2 kan ju förstås ha gjort en ordentlig genomgång innan köpet och då är det förstås inte fel av säljaren att välja det alternativet.
Det fallet jag var ute efter var då köpare nr 2 väljer att köpa utan besiktning för att de helt enkelt inte fattar bättre. Att utnyttja den okunskapen för egen vinning tycker jag är fult av en säljare (även om det förstås inte är förbjudet). Att det är förbjudet för en mäklare tycks vi vara överens om, även om vi inte är överens om huruvida mäklaren förtjänar en anmälan eller inte.
 
nikasp skrev:
Handpenning hade köparen råd med. Det här var dagen då pengar och nycklar byter ägare så du kan ju förstå vilken sits han som sålt hamnade i, med nytt boende på gång i närtid. Med ett lånelöfte eller som i ditt fall en koll med banken hade han blivit synad i tid.
Om det inte handlar om ett svårsålt objekt så tycker jag inte säljarens situation är så illa, snarare lite avundsvärd. Är det en villa i 08-land så lär väl en handpenning på 10% ligga på en bra bit över 300 000:-. Banken ser ju att du fått de pengarna så jag tror nog att det går fixa en brygglösning tills huset är sålt en gång till. Priserna bara stiger och stiger så en ny försäljning efter säg tre månader kan ju även ge ett bättre pris om man har lite tur. Visst, har man otur så blir det lägre, men förhoppningsvis inte 10% lägre så en viss vinst gör man nog ofta.

Se möjligheter istället för problem ;-). Den det är synd om är ju stackaren som betalat en handpenning som han aldrig får se röken av.
 
nikasp
Nerver av stål? Jag skrev att det var en lägenhet, de hade köpt hus de precis flyttat in i och hade nyfött barn. Det var nog 12 år sedan eller så. Det blev väldigt besvärligt och såklart ville inte de som varit med i budgivningen tidigare ge samma stålar så det blev ett rejält hack i plånboken.

lbgu skrev:
Om det inte handlar om ett svårsålt objekt så tycker jag inte säljarens situation är så illa, snarare lite avundsvärd. Är det en villa i 08-land så lär väl en handpenning på 10% ligga på en bra bit över 300 000:-. Banken ser ju att du fått de pengarna så jag tror nog att det går fixa en brygglösning tills huset är sålt en gång till. Priserna bara stiger och stiger så en ny försäljning efter säg tre månader kan ju även ge ett bättre pris om man har lite tur. Visst, har man otur så blir det lägre, men förhoppningsvis inte 10% lägre så en viss vinst gör man nog ofta.

Se möjligheter istället för problem ;-). Den det är synd om är ju stackaren som betalat en handpenning som han aldrig får se röken av.
 
Redigerat:
Är jag helt fel ute eller....? då jag tycker synd om trådskaparen, ett hus med ett större antal fel och ett pris på nära 4 mille och till råga på detta en tomträttsavgäld på 11500:-/ år.

Vid nästa omskrivning av tomträttsavgälden så kan man lugnt räkna på en rejäl höjning av denna, och att eventuellt friköpa tomten får man nog drömma om de första 10-15 åren.

Jag medger att jag kanske inte har hängt med riktigt, då det gäller prisbilden på hus i Stockholmsområdet, men 4 mille för ett radhus är då helt galet från min horisont, kanske borde jag glädjas då jag tydligen sitter på en enorm förmögenhet med färdigbetald villa i Stockholmsområdet.

Det var nu knappast någon hjälp för trådskaparen, men vore jag den personen avstod då jag från denna tvivelaktiga affär.
 
På den gamla tiden när sånt här gick normalt till så "budade" man aldrig! Man prutade! Säljaren sa hur mycket de ville ha, jag gjorde min bedömning av vad huset var värt och hur mycket jag skulle vara tvungen att lägga ned på att få det till "mitt" skick, därefter lades ett lagom prutat bud.
Att hålla på och pruta EFTER att ett bud är antaget är ett oskick och ska i princip aldrig ske! Rent moraliskt bör ett antaget bud vara bindande för båda parter.
 
Mikael_L
kidon skrev:
Är jag helt fel ute eller....? då jag tycker synd om trådskaparen, ett hus med ett större antal fel och ett pris på nära 4 mille och till råga på detta en tomträttsavgäld på 11500:-/ år.

Vid nästa omskrivning av tomträttsavgälden så kan man lugnt räkna på en rejäl höjning av denna, och att eventuellt friköpa tomten får man nog drömma om de första 10-15 åren.

Jag medger att jag kanske inte har hängt med riktigt, då det gäller prisbilden på hus i Stockholmsområdet, men 4 mille för ett radhus är då helt galet från min horisont, kanske borde jag glädjas då jag tydligen sitter på en enorm förmögenhet med färdigbetald villa i Stockholmsområdet.

Det var nu knappast någon hjälp för trådskaparen, men vore jag den personen avstod då jag från denna tvivelaktiga affär.
Ja är det friköpt tomt så finns ju alltid tomtvärdet om man köper ett hus bara för att riva, men här är det alltså arrendetomt. :eek:

Nu är det radhus, så det går väl inte att riva, men personligen tycker jag att ett sådant här objekt börjar närma sig gränsen för att anses vara rivningsobjekt.
Om det vore en villa så tror jag att det kostar mer att få den upp i ordentligt skick än att helt enkelt slå upp ett älvsbyhus istället. Som då är bättre på alla punkter sen, inte minst energiförbrukning.
 
nikasp
Kidon, ja du är fel ute :) Det var tre olika hus och vi kollade på två i torsdags. Ett radhus med två 7-10 år gamla badrum där ej brunnarna bytts. I superskick i övrigt. Det budades upp från 3795' och gick för 4900' igår kväll. Hade tänkt mig att det kunde vara värt 4400' så det blev det inte. Det andra huset är 114 år gammalt och hade ett antal misstänkta fel. Det var ute för 4495' och där har två bud kommit och högsta nu 4050', visas idag igen. För de pengarna är det troligen ett bra köp men vi avvaktar. Det tredje huset med hög tomträttsavgäld åker vi inte och kollar på alls. Blir skridskor snart istället.

kidon skrev:
Är jag helt fel ute eller....? då jag tycker synd om trådskaparen, ett hus med ett större antal fel och ett pris på nära 4 mille och till råga på detta en tomträttsavgäld på 11500:-/ år.

Vid nästa omskrivning av tomträttsavgälden så kan man lugnt räkna på en rejäl höjning av denna, och att eventuellt friköpa tomten får man nog drömma om de första 10-15 åren.

Jag medger att jag kanske inte har hängt med riktigt, då det gäller prisbilden på hus i Stockholmsområdet, men 4 mille för ett radhus är då helt galet från min horisont, kanske borde jag glädjas då jag tydligen sitter på en enorm förmögenhet med färdigbetald villa i Stockholmsområdet.

Det var nu knappast någon hjälp för trådskaparen, men vore jag den personen avstod då jag från denna tvivelaktiga affär.
 
Jasså det var tre olika hus? jag uttalade mig om det du länkade till http://objekt.fastighetsbyran.se/Ob...kningsträffar parallella objekt&utm_campaign= om jag sedan har fel eller inte har ju kanske inte så stor betydelse det är ju du köparen som avgör om köpet är bra eller inte, jag gav min syn på just detta hus du länkade till.

Jag förmodar att det är just detta hus som du nu ej längre har intresse av, och det är ju bra att du insett detta själv,
hur det står till med dina andra objekt kan jag inte uttala mig om, men som jag sagt tidigare att jag är ingen fena på prisbilden i Stockholmsområdet, men börjar ett radhus närma sig 5 mille, då har då i alla fall jag fått nog.

Som jag förstår så kostar villor och kedjehus ännu mera i dagens läge, man bör dock tänka sig för lite då man köper ett radhus, då man samtidigt påtar sig en hel del åtaganden,genom samfällighetsföreningen.

Hoppas du finner ditt hus till acceptabelt pris, och bry dig inte så mycket om vad jag skriver, jag ger enbart min syn på det hela.
 
Lite OT, men fastighetspriserna i särskilt stockholmsområdet får mig att tänka på en kombination av Kejsarens Nya Kläder och Pyramidspel.
 
Mikael_L
Om en fastighet med ett nybyggt älvsbyhus på kostar 2,5 mille i Örebro men 7 mille i stockholm så beror det på att själva tomten är värd 4 mille i Stockholm.
Dvs, riv huset och sälj sen bara marken för denna peng. I örebro får man däremot en spottstyver för markplätten.

Men det av TS länkade huset så blir man ju inte ens ägare av någon mark. Utan man får bara en byggnad med stora och dyra renoveringsbehov.
Ja det är verkligen märkligt i Stockholm. Det radhuset kommer säkert gå för något runt 4 mille då. Dvs någon betalar 4 miljoner, och får typ inget ... :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.