jonne72 skrev:
Vi råkade ut för en liknande situation när vi köpte lgh en gång. Vi förlorade budgivningen men fick senare meddelande från mäklaren att de som vunnit dragit sig ur innan kontraktsskrivning. Bollen var hos oss, men vi blev lite fega eftersom vi tidigare förlorat några budgivningar på en vid det tillfället ganska het marknad. Vi beslutade att lägga ett något lägre bud än vårt sista men vågade inte gå hela vägen ner till utgångsposition och riskera att säljaren skulle vänta in fler budgivare
Vi fick lgh, men så här i efterhand har vi många gånger funderat på om den andra budgivaren verkligen funnits öht eller om det bara var säljaren/mäklaren.
Till köpare och säljare ska mäklaren kunna presentera en lista med alla bud, samt namn och telefonnummer till budgivarna. Finns inte den så är det något fuffens och det ska anmälas till mäklarsamfundet.
 
Det var alltså bara 2 budgivare.
A vill köpa men kan inte.
B vill och kan.
B bör väl i detta läge backa sitt bud till utgångsbudet.
Det borde sedan vara en ren förhandlingsfråga mellan säljare S och B.

Sedan får B och S väga in hur marknaden ser ut i aktuellt område. Om det är få kunder tillgängligt så blir det svårt för S.

Idag så ska det i princip inte finnas några lockpriser så utgångsbudet borde kunna vara acceptabellt för säljaren.
 
largab skrev:
Det var alltså bara 2 budgivare.
A vill köpa men kan inte.
B vill och kan.
B bör väl i detta läge backa sitt bud till utgångsbudet.
Det borde sedan vara en ren förhandlingsfråga mellan säljare S och B.

Sedan får B och S väga in hur marknaden ser ut i aktuellt område. Om det är få kunder tillgängligt så blir det svårt för S.

Idag så ska det i princip inte finnas några lockpriser så utgångsbudet borde kunna vara acceptabellt för säljaren.
Yes, så tänker jag mig. Utgångspriset har de tidigare godtagit, innan den andra budgivaren la ett nytt bud.
 
Ni kan resonera som ni vill men det enda som egentligen är intressant är hur säljaren resonerar.
 
Sixten76 skrev:
Yes, så tänker jag mig. Utgångspriset har de tidigare godtagit, innan den andra budgivaren la ett nytt bud.
Självklart ska du förhandla - givet att förutsättningarna var okända för dig från början.

Jag har varit i situationen:
Vunnit budgivningen med 50kkr men krävt förbehåll på nuvarande bostad... säljaren tog nummer 2 på listan, som vi trissat priset med minst 250kkr. Självklart vågade vi buda högre tack vare vårt krav på förbehåll.
 
injonil skrev:
Ni kan resonera som ni vill men det enda som egentligen är intressant är hur säljaren resonerar.
Det är ju självklart. Men mera självklart är ju att man inte ska acceptera en fiktiv "konkurentköpare".

Det vi vet är att säljaren vill sälja fort utan förbehåll samt att köparna inte växer på träd.
 
Vad jag menar är att det inte finns några principer att förhålla sig till vid husköp; om man ändå väljer att agera efter t ex principen att priset ska sättas av en normal budgivningsprocess så riskerar man att inte köpa ett hus till ett pris som man i själva verket är villig att betala.

Om säljarna i denna situation säger att de vill ha det pris som köparen bjöd och inte är villiga att pruta så är det så det är. Vill man ha huset för de pengarna så köper man.

Tänk rationellt!
 
Eftersom budgivning i samband med bostadsaffärer är helt oreglerad så finns inga rätt eller fel. Man gör lite som man tycker.

I just detta fall skulle jag nog förhandla pris direkt med säljare och helt glömma att budgivningen ens existerat. Säljaren har ju själv öppnat för detta iom att man inte accepterade "den andra" köparens bud.

Accepterat pris och liknande lösningar är bara dimridåer för att ge illusionen av att allt är ärligt. Har många bekanta som bjudit just detta sk. Accept pris men ändå inte fått köpa för att säljaren velat ha mer. Mäklaren har tom frågat om man inte varit villiga att bjuda över sig själv. Tills regleringar tillkommer är allt bara vilda västern iaf...
 
Vi bjöd över vårt eget bud med 30 tkr i somras för att få ett hus vi verkligen ville ha (det var fortfarande snorbilligt, men på det här sättet fick säljarna lika mycket som de givit själva två år tidigare, och accepterade). Nu i vår sålde vi en lägenhet till budgivare nr 2, för att budgivare 1 som bjöd 40 tkr mer inte kunde komma till mäklarkontoret direkt på fredagseftermiddagen och skriva kontrakt utan började vela.

Att både vilja ha ett hus, och att vilja göra en bra affär, är ibland motstående intressen, så tänk efter vad du är mest intresserad av, och agera därefter.
 
stebo skrev:
Självklart ska du förhandla - givet att förutsättningarna var okända för dig från början.

Jag har varit i situationen:
Vunnit budgivningen med 50kkr men krävt förbehåll på nuvarande bostad... säljaren tog nummer 2 på listan, som vi trissat priset med minst 250kkr. Självklart vågade vi buda högre tack vare vårt krav på förbehåll.
En sån budgivning blir ju sned om inte alla budgivare känner till de olika kraven och förbehållen. Om nummer 2 känt till ert förbehåll hade de ju inte budat upp, de hade bara behövt lägga sig på samma bud som er för att faktiskt ha ett bättre bud.
Tänk en budgivning med 3 inblandade, som alla har olika krav och förbehåll. En accepterar gärna en friskrivningsklausul, en vill ha förbehåll om huset blir sålt, och en vill att säljaren skall göra omfattande renoveringar.
 
Det är en svår fråga, hur mycket har den avhoppande budgivaren "dragit" upp priset??
Är det bara ni två som budat mot varandra sista "150tusen" eller något skulle jag nog tala om för säljaren att det inte känns helt okej och kolla vad dom kan tänkas gå med på..
 
biobygget_se skrev:
Det är en svår fråga, hur mycket har den avhoppande budgivaren "dragit" upp priset??
Är det bara ni två som budat mot varandra sista "150tusen" eller något skulle jag nog tala om för säljaren att det inte känns helt okej och kolla vad dom kan tänkas gå med på..
Hur kommer du fram till "150tusen" ?? Inga siffror är ju nämnda. Kan ha varit 895' till 970' , eller 3.3M till 4.5M på 2 budare!!!
Bara en liten fundering.
 
Men largab det var ett exempel !!!
 
tänkte inte på det :)
 
Jag skulle helt klart vara misstänksam mot bulvanbud även om det inte är säkert att det är så just för att det kan finnas stooora pengar att tjäna för säljaren. Denne får ju inte max betalt av köparen under normala förhållanden.

Så här:

Köpare 1 är villig att betala 2milj.
köpare 2 är villig att betala 2,2milj.
köpare 3 är villig att betala 2,4milj.

i en budgivningspricess med höjningar på (exempel) 25k. i taget så "missar" ju säljaren 175k då budgivningen kommer stanna på 2,225milj.
Klart det är lockande för säljaren att syna den budgivare som är beredd att betala mest via en bulvan.

Hur man ska agera är givetvis svårt att säga, men vill man vara tuff och det har varit mer än två budgivare så kan man ju köra på det bud då trean i racet hoppade av.

vid endast två budgivare är det svårare, men utgångsbud låter väl rimligt kanske.


i vilket fall så tror jag man ska försöka träffa mäklare och säljare IRL innan man pratar pris och försöka spela korten på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.