Hej,

Vi har budat på ett hus mot en annan part och helt plötsligt fick vi veta att vi får köpa huset för näst högsta budet för de andras bud godtar inte säljaren pga att köparen hade som krav att de skulle sälja sitt eget hus först.

Tycker det känns sådär att man budat mot en part som egentligen inte var med i matchen.

Funderar på att ändra vårt bud. Vad tycker ni?
 
Priset bestäms av vad köpare/säljare kommer överens om, inget annat. Säljaren kan t ex själv lägga motbud utan att det finns några andra budgivare. Några regler om att ett "normalt" auktionsförfarande ska gälla finns ej. Om du ändrar ditt bud skulle jag tro att du inte får köpa huset.
 
Det du pratar om är inte konstigt och du har ju lagt ditt bud, tyckte du det var för dyrt varför la du då ditt bud? Köp eller låt bli. Försök inte pruta i efterhand.
 
Det är väl inget konstigt med det. I sista budrundan, där er motpart var först, kan de ha villkorat sitt bud (vilket de inte gjort i tidigare bud). Ni blir naturligtvis erbjudna att bjuda igen och när mäklaren presenterar de buden för säljaren går denne inte med på villkorade bud. Därför får ni möjligheten att köpa huset.

Alternativt så har köparen ändrat sig under budgivningens gång och accepterade villkorade bud från början.

Det är säljaren som bestämmer villkoren, sådant är spelets regler.
 
Redigerat:
Tror det bara är att gilla läget, detta är kanske inte vanligt men det händer. Om du sänker finns ju risken att gapet blir för stort och säljaren hellre väntar tills den andra budaren fått sålt sitt.
Har varit med om budgivningar där den som bjöd mest inte fick köpa det för säljaren var sentimental och inte ville se sitt älskade hus bli omgjort till 2 lägenhetet i ena fallet och sommarboende i andra fallet utan ville ha unga familjer och "barnspring" som ena utryckte sig istället (i båda fallen var det änkor 80+ som bott i husen i 60 år och inte brydde sig så mycket om 50-100k hit eller dit)
 
mexitegel skrev:
Det är väl inget konstigt med det. I sista budrundan, där er motpart var först, kan de ha villkorat sitt bud (vilket de inte gjort i tidigare bud). Ni blir naturligtvis erbjudna att bjuda igen och när mäklaren presenterar de buden för säljaren går denne inte med på villkorade bud. Därför får ni möjligheten att köpa huset.

Alternativt så har köparen ändrat sig under budgivningens gång och accepterade villkorade bud från början.

Det är säljaren som bestämmer villkoren, sådant är spelets regler.
Tack alla för snabb respons!

Det jag reagerar på är att jag frågade mäklaren om det gäller alla deras bud och han sa ja. Säljaren vill sälja snabbt, vilket gör att det känns som om den andra parten är helt borta. Dock vet jag inte helt hur säljaren ställer sig till att vänta.
 
jag förstår varför du vill sänka ditt bud. Men säljaren vet ju nu att du åtminstonde vill/kan betala enl. ditt högsta bud. Dvs. säljaren kan spela högt och vägra sälja till ett lägre bud.

Om säljaren är nervös över att bli av med även ditt bud så kanske säljaren accepterar ett lite lägre pris.

Jag tror att om du går ner alltför tufft så kommer säljaren att försöka visa huset igen eller på annat sätt försöka få fler spekulanter. Dyker det då upp ytterligare intresserade så kan ni aldrig veta om det är en äkta spekulant eller en bulvan. Iom. att er gräns nu är känd så ligger det ju nära till hands att låta en kompis (till säljare eller mäklare) bjuda upp till det priset.

Om ni verkligen vill ha huset så skulle jag föreslå en försiktig prutning från ert bud, med anledning av den avhoppade köparen. Allt beror ju självklart på om priset känns OK eller högt. i förhållande till marknadsläget. Är det ett hus ni lika gärna kan låta passera så kan man givetvis försöka med ett skambud, men då räkna med att missa affären.
 
Nu vet vi ju inte hur det är med villkoret. Jag tror ju det är mer sannolikt att motparten haft det där kravet i bakfickan för att slänga fram det oavsett var budgivningen stoppar. Vill de köpa huset utan krav för ert högsta bud, eller för sitt näst högsta bud?
Jag hade lämnat ett motbud, någonstans mellan utgångspris och ert högsta bud, naturligtvis beroende på hur intresserad säljaren är av att sälja huset snabbt.

Edit: medan jag skrev kom det ju mer info. Tycker nog ännu mer att ni skall lämna ett lägre motbud.
 
Redigerat:
Mäklaren ska ju hjälpa både säljare och köpare så ring till honom och rådgör. Han känner ju dessutom säljaren.
 
Du kan, som köpare, ALDRIG lita på varken säljare eller mäklare.
Du kan hoppas på att de blivit nervösa och tar en sänkning från dig, men samtidigt får du räkna med att inte få det. Å andra sidan kan du vara på väg till kontraktsskrivning på det bud ni nu lagt och plötsligt få höra att de sålt till nån annan.

Sent from my Motorola Razr.
 
...om säljaren vill sälja riktigt snabbt så kan ni kanske villkora ett lägre bud med en snabbare affär?
 
RoTe
Allt beror ju på hur mycket ni vill ha huset. Kan ni tänka er bli utan så dra tillbaka era bud och börja på utgångspris.
 
Håller med mexitegel, nu vet ni ju att de vill sälja snabbt vilket kan vara en förhandlingsfråga. Håller med dig Sixten76 om att det känns lite märkligt ändå, inget av deras bud har ju egentligen inte varit aktuella. Har det bara varit ni två budgivare så skulle jag också känna mig lite lurad.
Tycker att det handlar lite om vad ni utgick ifrån, startade ni på ett utgångspris som också var acceptpris så tycker jag att du ska sänka ditt bud. Har ni å andra sidan jobbat er upp från "skambudsnivå" till det som är säljarens acceptpris så är saken en annan.
 
huggan skrev:
Det du pratar om är inte konstigt och du har ju lagt ditt bud, tyckte du det var för dyrt varför la du då ditt bud? Köp eller låt bli. Försök inte pruta i efterhand.
Jag håller inte med. I samma ögonblick som mäklaren/säljaren meddelar att någon bjudit över så försvinner alla moraliska förpliktelser att stå fast vid sitt bud. Tror man att priset trissades upp pga fejkade/ogiltiga bud så är det helt rätt att sänka sitt bud eller begära att budgivningen görs om.

Det är helt annorlunda om man vunnit en budgivning. Då bör man stå fast vid sitt bud.
 
Vi råkade ut för en liknande situation när vi köpte lgh en gång. Vi förlorade budgivningen men fick senare meddelande från mäklaren att de som vunnit dragit sig ur innan kontraktsskrivning. Bollen var hos oss, men vi blev lite fega eftersom vi tidigare förlorat några budgivningar på en vid det tillfället ganska het marknad. Vi beslutade att lägga ett något lägre bud än vårt sista men vågade inte gå hela vägen ner till utgångsposition och riskera att säljaren skulle vänta in fler budgivare
Vi fick lgh, men så här i efterhand har vi många gånger funderat på om den andra budgivaren verkligen funnits öht eller om det bara var säljaren/mäklaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.