Ska köpa bostadsrätt. Säljaren har inte köpt något än och tänker sig tillträde långt fram.
Jag är intresserad av ett så snabbt tillträde som möjligt. Kan jag sätta ett dynamiskt pris som blir lägre beroende på tillträdesdatum. Typ att priset sjunker 100 00 efter en viss månad?
Eller är det jättekonstigt och opraktiskt eller förekommer det?
 
H
M Micke_xyz skrev:
Ska köpa bostadsrätt. Säljaren har inte köpt något än och tänker sig tillträde långt fram.
Jag är intresserad av ett så snabbt tillträde som möjligt. Kan jag sätta ett dynamiskt pris som blir lägre beroende på tillträdesdatum. Typ att priset sjunker 100 00 efter en viss månad?
Eller är det jättekonstigt och opraktiskt eller förekommer det?
Knappast. Däremot kan du sätta ett datum för tillträde och får du inte tillträde det datumet har du rätt att annullera kontraktet. Detta måste vara skriftligt!
 
Fairlane
Det kan lägga bud där du säger att detta endast gäller vid tillträde före X. Belopp och tillträde får ni enas om innan kontraktskrivning
 
  • Gilla
mushu
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan lägga bud där du säger att detta endast gäller vid tillträde före X. Belopp och tillträde får ni enas om innan kontraktskrivning
Det kanske är rimligare. Att ha ett högre bud vid ett tidigare datum och så får säljaren helt enklet välja.
 
  • Gilla
mushu och 1 till
  • Laddar…
En kollega köpte villa i samband med finanskrisen i början av 90-talet. Han lyckades få in en klausul i köpeavtalet om att slutpriset skulle justeras om räntan gick upp under tiden fram till tillträde. Så han lyckades faktiskt få till ett giltigt avtal med "dynamiskt" pris. Slutpriset gick ned med drygt 10% tack vare den klausulen.

För en bostadsrätt kan jag tänka mig ett problem med medlemskapet. Som underlag för medlemsansökan till föreningen krävs ett giltigt överlåtelseavtal. I ett giltigt överlåtelseavtal skall bla. priset finnas. Där duger knappast ett dynamiskt pris. Och överlåtelsen kan inte bli klar innan du beviljats medlemskap i föreningen.
 
H hempularen skrev:
En kollega köpte villa i samband med finanskrisen i början av 90-talet. Han lyckades få in en klausul i köpeavtalet om att slutpriset skulle justeras om räntan gick upp under tiden fram till tillträde. Så han lyckades faktiskt få till ett giltigt avtal med "dynamiskt" pris. Slutpriset gick ned med drygt 10% tack vare den klausulen.

För en bostadsrätt kan jag tänka mig ett problem med medlemskapet. Som underlag för medlemsansökan till föreningen krävs ett giltigt överlåtelseavtal. I ett giltigt överlåtelseavtal skall bla. priset finnas. Där duger knappast ett dynamiskt pris. Och överlåtelsen kan inte bli klar innan du beviljats medlemskap i föreningen.
Måste det verkligen finnas ett pris för att styrelsen ska kunna ta beslut om medlemskap? I det fall det är en gåva eller arv finns heller inget pris…
 
  • Gilla
Kirka75 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste det verkligen finnas ett pris för att styrelsen ska kunna ta beslut om medlemskap? I det fall det är en gåva eller arv finns heller inget pris…
Jo, men då är det just gåva/arv. Men föreningen måste ju ex. skicka kontrolluppgift till skatteverket vid en försäljning. Då måste priset framgå.

Och som sagt ett överlåtelseavtal som inte innehåller pris, är inte giltigt.
 
Man kan ha ett pris för bostadsrätten och specificera ersättningen för försenat tillträde. Då har bostadsrätten ett högre pris, men du kompenseras kontant för sent tillträde... Typ på samma sätt som om tillträdet försenas, fast ni kommer överens i förväg vad det kommer att kosta
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Då finns det nog risk att du inte har ett giltigt överlåtelseavtal, om inte det faktiska priset stämmer. För fastigheter kan det vara farligt med sidoavtal. Reglerna är dock annorlunda för bostadsrätter, så jag vet inte riktigt vad som skulle kunna hända om inte summan i avtalet stämmer. Möjligen skattebrott, om du senare säljer och redovisar avtalets pris som ingångsvärde.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Man kan väl avtala om precis vad man vill. men det är nog lämpligt att man då kommer överens om exakta villkor vid budgivning. Samt i samband med kontraktskrivning fastställer vilket tillträde som skall gälla.

exempel
1 nov = 2milj
1 dec 1,9milj
1 dec 1,8 milj.

Inför kontrakt kommer ni överens att pris och inflyttning 1 dec för 1,9 milj blir bra. Något flytande som rör sig beroende när säljaren löst sitt nästa boende känns vanskligt, även om det rent formellt går att göra sådant kontrakt också.
 
M mojjen skrev:
Man kan väl avtala om precis vad man vill. men det är nog lämpligt att man då kommer överens om exakta villkor vid budgivning. Samt i samband emd kontraktskrivning faststääelr vilket tillträde soms akll gälla.
njaäa. Man kan avtala om "vad som helst". Men i vissa sammanhang kan ett avtal bli ogiltigt om det bryter mot de formkrav som gäller. För ex. överlåtelse av bostadsrätt gäller att avtalet är inte giltigt om inte korrekt pris anges i avtalet.

I värsta fall skulle det möjligen göra att om du avtalat om ett "dynamiskt" pris, så kan säljare/köpare helt enkelt ångra sig och hänvisa till att avtalet är ogiltigt. Vet inte om det resonemanget håller, men bara risken gör att man bör hålla sig till "main stream" formuleringar i avtal av den här typen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mäklaren kommer nog vara ganska kall, vi får se vad TS gör :=)
 
H hempularen skrev:
njaäa. Man kan avtala om "vad som helst". Men i vissa sammanhang kan ett avtal bli ogiltigt om det bryter mot de formkrav som gäller. För ex. överlåtelse av bostadsrätt gäller att avtalet är inte giltigt om inte korrekt pris anges i avtalet.

I värsta fall skulle det möjligen göra att om du avtalat om ett "dynamiskt" pris, så kan säljare/köpare helt enkelt ångra sig och hänvisa till att avtalet är ogiltigt. Vet inte om det resonemanget håller, men bara risken gör att man bör hålla sig till "main stream" formuleringar i avtal av den här typen.
Är väl i princip det jag skrev i mitt svar. Men jag menar fortfarande att det även om det är vanskligt är fullt görbart. Jag kan absolut se ett kontrakt där man på överlåtelse dagen skriver, kontraktssumma 2 milj, räknat från tillträde 1 nov. Därmed nedsätts priset med X:- per vecka till tom bekräftat tillgång för köparen. Senast tillträde Skall ske Månad Y till pris Z. All tillträde efter denna datum är att se som en försening, i strid mot avtal.
 
Är väl inte konstigare än att du ger ett par olika bud med olika köpeskillingen för olika tillträdesdatum.
 
Ja, men,

Då bud inte är bindande finns inga formkrav.

Dock. Mäklaren kommer helt säkert lägga upp det högsta priset (med tillträde mycket snart) i budlistan för att trigga igång fler budgivare.

Du kan även skriva avtalet ungefär,

" Köpeskilling är 2 000 000 kr (två miljoner kronor) och tillträde den 30 september 2023. Vid försenat tillträde som ej beror på köparen sänks köpeskillingen med 100 000 kr per inledd kalendermånad. Detta utgör full ersättning för köparens eventuella skada "

Men,

I dagens marknad kan tidigt tillträde utan försäljningsklausul vara av stort ekonomiskt intresse för säljaren om denne är i en "flyttkedja" där alla väntar på att kedjan ska klippas av någon som inte behöver försäljningsklausul.

Ta först reda på säljarens situation. Är den hjälpt av tidigt eller av sent tillträde?

Om det inte är drömlägenheten kan det vara värt att hitta en lämplig bostad där säljaren är i stort behov av snabbt tillträde och använda detta som argument vid prutning.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.