maskan skrev:
Inte ens i skarvarna?? Måste jag försöka slipa bort allt eller fungerar det ändå?
Om det inte är i ett badrum skulle jag inte vara överdrivet orolig för att det är sandspackel bakom.

Vi renoverade ett kök i en lägenhet för rätt så många år sedan och kunde inte bestämma oss för vilket kakel vi skulle ha vid diskbänken. Vi spacklade och målade därför först och sen efter ett par månader när vi bestämt oss så kaklade vi. Det satt fast under de resterande 3 åren vi bodde där. Men, det är helt korrekt det Mikael_L och MathiasS säger. Det skall egentligen inte vara sandspackel bakom.
 
Jag har nog också sandspackel bakom kaklet i köket och det har inte ramlat av väggen på tio år. Sedan gjorde jag samma dumma misstag i tvättstugan och där slipade jag bort sandspacklet, vågade inte ha det kvar då jag bredspacklat där (och givetvis fick jag slipdamm i hela huset).
 
M maskan skrev:
Hej!

Har satt nytt gips i hela köket och gav mig på att spackla skarvar / skruvhuvuden igår (första gången jag gipsar). Gjorde på följande sätt med detta spackel [länk]

1. Spacklade hela försänkingen mellan skivorna.
2. Tryckte dit pappremsan med spackelspaden i skarven
3. Väntade nån - några minuter och spacklade sedan över pappremsan med några centimeter bredare än första spacklingen.

Det såg bra ut när jag spacklade, men en timme efteråt när det börjat torka började det uppstå ganska många luftbubblor (3-10cm långa, 5mm breda) här och där på de flesta remsorna :( Vad gjorde jag för fel och hur bör arbetet fortskrida?

1. Ignorera bubblorna, slipa lite och fortsätta spackla
2. Skära hål på bubblorna, slipa och fortsätta spackla
3. Dra loss pappremsorna, slipa och på med ny remsa och hoppas att det blir bättre
4. Annat alternativ?

Många av bubblorna/skarvarna döljs av skåp osv, men ungefär 3 skarvar är synliga.

Tacksam för hjälp och råd!
Jag har haft samma problem nu när jag renoverat vardagsrummet! Köpte spackel hos colorama, 176 kronor för 2,5 kg! Jag fick massor av luftbubblor! Bara skära rent och spackla om. Däremot köpte jag biltemas spackel, 76 kronor (tror jag det var) för 5 kg. Gjorde exakt likadant och inte en enda luftbubbla! Till saken hör att jag byggt en stuga i fjällen tidigare och aldrig haft samma problem, så utförandet är inte orsaken. Såg att flügger haft problem med flera av sina spackel som de har fått returnera. Kommer aldrig mer att handla på colorama utan det få bli Biltema!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.