Inbrott igen och ingen talar om vilket område.
Snälla var inte rädda, tala om vart. så fler kan ha koll.
Är det mitt område så får vi hoppas på att jag stöter på dem.


Grannsamverkan.
 
123abc skrev:
Envägsskruv används för att tjuven inte ska kunna skruva ner brytskyddet, vilket inte vore speciellt bra.
Ett brytskydd ska inte gå att plocka bort utan åverkan.
Aha, jag måste ha missförstått hur ett brytskydd fungerar. Jag trodde skruvarna satt skyddat av själva skyddet när dörren var stängd.
 
123abc skrev:
Kommer från Stockholm men bor söderut sedan ett antal år och har även jobbat rikstäckande.
Tycker faktiskt att pundarinbrotten hos privatpersoner är vanligare här söder ut än i Stockholm.
Vill inte kännas vid att jag skulle ha en naiv inställning utan snarare en som bygger på erfarenhet efter att ha jobbat länge i säkerhetsbranschen.
Har även läst div undersökningar och statistik rörande säkerhet sedan sent 80-tal.
Vad jag ville lyfta fram var att det typiska inbrottet/tjuven ser helt olika ut beroende på var du befinner dig i landet samt vilken typ av boende det handlar om och att därmed även sättet att skydda sig även det olika.
 
123abc skrev:
Vill inte kännas vid att jag skulle ha en naiv inställning utan snarare en som bygger på erfarenhet efter att ha jobbat länge i säkerhetsbranschen.
Har även läst div undersökningar och statistik rörande säkerhet sedan sent 80-tal.
123abc skrev:
Larm skyddar inte mot inbrott, larmet talar om att du har ett inbrott.
Hundar hjälper inte mycket vid inbrott men kan kanske skrämma ynglingarna på glid i området.
Intressant tolkning. Jag har haft flera besök av 'säkerhetsbranschen' som försökt kränga sina produkter och tjänster. Med din tolkning, och förvisso deras också, blir det klisterlappar och skyltar med en viss logotype, det som 'skyddar'. Sedan kan man fråga sig varför de ens försöker kränga sina tafatt installerade larm. Statistiken hänvisar oftast till hus 'utan skyltning'. Att dessa med all sannolikhet inte haft larm eller annan skyltning överhuvudtaget, förtiger statistiken.

Hund i huset kan mycket väl avbryta ett inbrott. Antingen på ett tidigt stadium innan tjuven tar sig in, eller när han väl inne i huset blir varse om hundns närvaro. Ja, det beror på hundens ras, uppsyn och skall. Ganska okomfortabell sits att genomsöka huset med en schäfer med blottade tänder strax bakom rumpan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Moggelito81
  • Laddar…
Eller så gasar de hunden, eller slår ihjäl den.
 
Så här blev det ut när jag monterade Biltemas brytskydd. Jag satte en list för att snygga till det lite.

Biltema.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
r3tina och 1 till
  • Laddar…
frean98 skrev:
Så här blev det ut när jag monterade Biltemas brytskydd. Jag satte en list för att snygga till det lite.
Ser ju bra ut.
Lite svårt att se var du satt listen, är det den lite gråare utsalningen på dörrfodret?
Känner du dig nöjd med brytskyddet, som sådant, kvalitet passform?
 
GuranF skrev:
Ser ju bra ut.
Lite svårt att se var du satt listen, är det den lite gråare utsalningen på dörrfodret?
Känner du dig nöjd med brytskyddet, som sådant, kvalitet passform?
Ja, precis. Jag har haft det nu i kanske 2 år. Inga problem. Jag har inte någon annan erfarenhet av andra brytskydd. BRYTSKYDD.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu syns det bättre, du har satt en smyglist i dörrsmygen och den täcker skruvhålen i karmdelen av brytskyddet.
SMART o snyggt :)
 
Lyfter denna tråd.
Vi bor i en liten ort i Skåne, där vi i februari hade en rad inbrott av en och samma kille, möjligtvis var de två, men det är tveksamt. Han röjde 10 hus på ungefär en vecka !
Och vårt hus var ett av dom. Jag kan bekräfta att larmskylt, belysning, larm och säkerhetslås hade ingen avskräckande verkning på denna killen. Vi har en bakdörr till tvättstugan där det är belysning ovanför dörren, samt lys från garaget som belyser hela baksidan.
Ett kortare brytskydd på dörren, men ett tvåglasfönster i dörren. Ett stort skylt om larm och kontakt med larmcentral bredvid dörren som inte gick att ta miste på.
Killen plockar upp en sten i trädgården och därmed är tvåglasfönstret upplöst i flera beståndsdelar.
Vid hjälp av en trädgårdsstol framför dörren, och gott tag i in regel ovanför dörren så svänger han sig smidigt in.
Går genom diverse lådor och skrin på jakt efter smycken och pengar.
Utbytet blev endast runt 1000 kronor i kontanter, och inga smycken.
På vägen ut, tar han samma sten han använde innan, och förstör en innerdörr.

Sen bryter han sig in hos en granne, via källarfönster och river ner litet saker innanför fönstret.
Grannen vaknar och letar efter vad som orsakade ljudet, går upp på ovanvåningen och hittar inget konstigt.
Kommer ned så står tjuven i vardagsrummet och letar genom en byrå.
Grannen, en man på över 80 år, får tag på en potatisskalare och jagar efter tjuven, som klarar av att smita ut genom bakdörren, som han på förhand har låst upp inifrån.

Polisen håller till 10 min körning från byn, men i de flesta fall behöver de från 2 timmar och upp innan de anländer.
Polisen har och världsrekord på att lägga ner förundersökningen.
De samlar inga spår skriver bara en anteckning.
Sen skriver de en anmälan kl. 0055 på natten och en och en halv timme senare, läggs förundersökningen ner.
En och en halv timme. Därefter postar de två brev till oss, fyllda med en massa papper.
Alltså papperspoliser.

Skall nu köpa Biltemas brytskydd till våra två altandörrar, samt sätta dit en 13 mm rostfri stålstång tvärs över fönstret på bakdörren. Det skall bli litet jobbigare att hoppa in genom det fönstret.

Tack till er som har diskuterat här på forumet, det var till stor hjälp.
 
Morgan1 skrev:
Ett kortare brytskydd på dörren
Det du har på dörren idag som är kort är säkert ett T-järn eller L-järn, det är inga brytskydd utan snarare brythjälp.
Dessa täckjärn kallas ofta felaktigt för brytskydd i folkmun och ibland tyvärr även av vissa i säkerhetsbranschen.
Vad ska dessa täckjärn då användas till? Den huvudsakliga uppgiften är att täcka över tidigare skador (t.ex brytskador, ett täckjärn är för att täcka en befintlig skada).

Morgan1 skrev:
Skall nu köpa Biltemas brytskydd till våra två altandörrar, samt sätta dit en 13 mm rostfri stålstång tvärs över fönstret på bakdörren. Det skall bli litet jobbigare att hoppa in genom det fönstret.
Bra att du monterar dit ett riktigt brytskydd som täcker hela dörrbladet i framkant och som faktiskt är ett brytskydd.
Inkrypningsskydd över glaset på bakdörren borde fungera bra om det sitter tätt nog och ev både vågrätt och lodrätt (horisontalt och vertikalt), men endast om du har godkända lås så tjuven inte endast kan sticka in handen och öppna dörren.
Godkända lås hindrar även tjuven från att öppna dörren inifrån om han valt en annan väg in i huset.
 
  • Gilla
r3tina och 1 till
  • Laddar…
Tjäna!
Jaha, där har vi alltså en annan beteckning på en produkt.
Kan du informera Biltema bl.a om detta, tror inte de känner till det......:rolleyes:
Funderade själv om hur avskräckande detta är, men satte ändå ett på bakdörren.
Ett heltäckande är nog bättre, även på den dörren.
Problemet är att de då använder fönstren istället, och ett 2 eller 3 lags fönster är inget hinder.
I vårt fall, blir det nog stålgaller på bakdörren, men vi kan inte sätta galler på alla fönster heller...
Vill dessa in, så kommer de in, och desto mera man skyddar sig, desto mera förstör de på vägen in.
 
Morgan1 skrev:
Jaha, där har vi alltså en annan beteckning på en produkt.
Kan du informera Biltema bl.a om detta, tror inte de känner till det......:rolleyes:
Nä det leder inget till då dessa företag inte förstår sig på säkerhet.
Dom säljer ju även dokumentskåp som "Kassaskåp".

Förklaring för dom som inte förstår skillnaden:
Kassaskåp ska vara testade och godkända (certifierade) enligt SS3493:2005 vilket innebär att skåpet både är inbrottsklassat och har ett brandskydd.
Dokumentskåp är inte inbrottsklassat utan har endast ett brandskydd (avsett för förvaring av papper som du vill skydda vid brand).
Jag brukar säga till kunder som använder dokumentskåp för värdeförvaring "du lämnar väl nyckeln i låset på skåpet?" och då brukar dom svara ungefär "det kan jag inte för då kan nån ta det jag har i skåpet", då förklarar jag att dom inte har något inbrottsskydd i skåpet så det spelar ingen roll om nyckeln sitter i eller inte (ett låst skåp kan hindra obehöriga med tillträde till lokalen från att komma åt papper i skåpet).
Jag har testat "kassaskåp" från biltema och det går fortare att forcera med enkla verktyg (förstörande) än med nyckel och kombination.
 
  • Gilla
lokanx
  • Laddar…
Hur är ett T eller L järn en brythjälp?
 
gusvo085 skrev:
Hur är ett T eller L järn en brythjälp?
Du får en läpp att stoppa in kofoten under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.