Vad gäller PAX fläkten, så är det såvitt jag förstår så att det brukar stå i PAX installationsanvisningar att den skall anslutas via allpolig brytare eller ngt. sådant. I så fall gäller det oavsett om det går att utläsa ur elsäkerhetsverkets anvisningar eller ej.
 
Står i installationsanvisningen till min Pax 100 att allpolig brytare ska användas. Så det blir till att skaffa en annan fläkt då det inte passar in i eldragningen i vårt badrum.
 
ThomasLindgren skrev:
Står i installationsanvisningen till min Pax 100 att allpolig brytare ska användas. Så det blir till att skaffa en annan fläkt då det inte passar in i eldragningen i vårt badrum.
PAX har en allpolig brytare som tillbehör att sätta i fläkten!
 
Nån som vet om det finns inf'llda vridströmbrytare, gärna Elko RS. Jag hittar bara utanpål.
 
Floppman skrev:
PAX har en allpolig brytare som tillbehör att sätta i fläkten!
Byter nog ändå då detta är en gammal modell och saknar fuktstyrning.
 
ok. har köpt pax 231. dock inte igång ännu.
 
Har 231:an själv och har köpt PAX "egna" tokigt dyra lilla allpoliga brytare som man kan montera på fläkten. Jag har sedan en vanlig brytare dragen som tändtråd till fläkten för att kunna köra den manuellt även när luftfuktigheten understiger inställt gränsvärde.
 
phl skrev:
Har 231:an själv och har köpt PAX "egna" tokigt dyra lilla allpoliga brytare som man kan montera på fläkten. Jag har sedan en vanlig brytare dragen som tändtråd till fläkten för att kunna köra den manuellt även när luftfuktigheten understiger inställt gränsvärde.
Monteras PAX:s egna brytare på själva fläkten då? Eller inne i kopplingsutrymmet?
Går det inte lika bra med en 2-polig ELKO RS-brytare? Jag har ju redan en apparatdosa bredvid fläkten plus att tändtråd kommer från en brytare bredvid dörren.
 
  • Gilla
Fuufen
  • Laddar…
Monteras PAX:s egna brytare på själva fläkten då? Eller inne i kopplingsutrymmet?
Går det inte lika bra med en 2-polig ELKO RS-brytare? Jag har ju redan en apparatdosa bredvid fläkten plus att tändtråd kommer från en brytare bredvid dörren.

Jo det gar aldeles utmärk. Om du sätter en allpolig brytare på själva fläkten, så har du ju endå fast ström inne i fläkten eller hur !?
Det är ju mycket säkrare att sätta en allpolig brytare bredvid dörren. Det finns forövrigt inget krav om säkerhetsbrytare på tvättmaskiner i svenska privatbostäder. . . . och vad jag vet inte ens i bostadsrätters tvättstugor, men där ska det väll vara en arbetsbrytare.
 
allpolig brytning har diskuterats tidigare, det borde räcka med att bryta fasen till pax200. sen så kan man ju med ett enkelt hamdgrepp ta lös fläkten och bära ut den utomhus ifall man ska meka i den. då borde risken för att man får spänning i sej vara minmerad. enklast ( och billigast) är med ett vanligt jordat uttag till tvättmaskin. det är bara cylinda som godkänner att man klipper stickproppen och ansluter den fast om ce-märkningen ska gälla. jag hade den diskussionen med en säljare på en vitvarubutik som rekommenderade alla att ansluta tm fast. när jag påpekade att det då krävs en elektriker både för att koppla in och ur maskinen och att ce inte gäller för tex lg som dom säljer så skulle han överbevisa mej och ringde lgs support som svarade att ce- märkningen inte gäller om man gör ingrepp (klipper stickproppen). jag tycker iaf att det är enklare att bara kunna dra ut maskinen om man ska skruva i den eller köra den till verkstad eller soptippen. men med fast anslutning så skapar det mer jobb åt mej:)
 
Pax säger i sina installations anvisningar att man ska använda en tvåpolig brytare, så det är det som gäller
 
är det för att hempulare kopplar in dom ofta och inte kan skilja på fas och nolla? eller vad är anledningen?
 
Elvis skrev:
Monteras PAX:s egna brytare på själva fläkten då? Eller inne i kopplingsutrymmet?
Går det inte lika bra med en 2-polig ELKO RS-brytare? Jag har ju redan en apparatdosa bredvid fläkten plus att tändtråd kommer från en brytare bredvid dörren.

Jo det gar aldeles utmärk. Om du sätter en allpolig brytare på själva fläkten, så har du ju endå fast ström inne i fläkten eller hur !?
Det är ju mycket säkrare att sätta en allpolig brytare bredvid dörren. Det finns forövrigt inget krav om säkerhetsbrytare på tvättmaskiner i svenska privatbostäder. . . . och vad jag vet inte ens i bostadsrätters tvättstugor, men där ska det väll vara en arbetsbrytare.
Beror ju på hur man kopplar in den, men vill man att fuktstyrningen ska fungera lär det väl vara en fördel med fast spänning till fläkten plus en "manuell" tändtråd från dörrposten.
 
pellefant skrev:
är det för att hempulare kopplar in dom ofta och inte kan skilja på fas och nolla? eller vad är anledningen?
Jaa du... du kan ha en poäng där! Men men, skriver de det så får det bli så!
 
Jag tror att tvåpolig kommer från att det i visa länder inte används fas och nolla utan fas och fas och där föreligger det kanske ett behov av att bryta bägge trådarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.