Vi har ingen brytare på själva elmätaren, vi är inne på den andra självavlästa mätaren, den första skickade värdena via elnätet till första transformatorn/koncentratorn, den andra skickar värdena via GSM-nätet, den första tappade kontakten med koncentratorn..
I vårt gamla mätarskåp (som jag bytte ut för några år sedan av olika anledningar) hade vi elmätaren efter huvudsäkringarna men innan huvudbrytaren (om jag kommer ihåg rätt), i vårt nya mätarskåp sitter elmätaren efter huvudsäkringarna men innan huvudbrytaren, efter huvudbrytaren sitter överspänningsskydden och utgående anslutningsplint.
 
Självklart dra säkringarna om du ska in och jobba! Vem ska opponera sig, det är din säkerhet det handlar om.
 
W
Det är bara att dra ur säkringarna precis som tidigare sagt. Du kan inte bryta strömmen på ett säkert sätt annars. Vi gjorde om elen här hemma och hade ur säkringarna i immtals från 7-16 flera dagar i sträck, sen är det ju ingen nackdel att göra som elmont säger, meddela nätägaren.
 
Jag gör som vanligt när jag skall in och jobba, d.v.s. drar alltid säkringarna där så är möjligt annars brytaren.
Om mätaren blir spänningslös eller ej ger jag fullkomligt f*n i och det har då alltid funkat bra.
 
O
på landet bröt vi alltid strömmen i skåpet innan vi åkte hem.... elbolaget började fundera och efter lång tid skickade ett brev där de frågade....
Vi pratar om att strömmen kunde vara avstängd i månader.... då började de reagera... inte om man stänger av strömmen några timmar eller ett par dygn....
 
Den inbyggda brytaren uppfyller knappast kravet på synligt och låsbart brytställe (vilket en vanlig huvudbrytare gör) så dom kan inte gnälla över att mätaren blir frånkopplad under arbete.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Somsagt Ibland snackar mätarna med varandra då de förstärker upp signalen mellan alla mätare i området. När Energinissarna sitter och räknar på ombyggnad och evt driftstopp så vill de ha reda på hur stor belastning det är på nätet. Därför är det bra om alla är igång och ej brutna. De vill ju se hur många mätare som är anslutna till en viss mätpunkt etc. Inte för att det stör direkt i deras jobb men kanske lite surt att manuellt ändra om en eller två mätare i deras program när de gör en ändring i ett större område.

Som sagt så loggas det när mätaren bryts och när belastningen försvinner mm. Finns även sabotageskydd i vissa mätare mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.