Hej.
Bytte central i ett garage, men det fanns ingen möjlighet att bryta utan att mätaren slocknade. Är det vanligt att det ser ut så?
Nu bröt jag och det var ingen som ringde, men jag undrar ändå.
Ska snart bryta igen för att montera JFB i huset.
 
Beror på vad du har för mätare, men det är nog inga problem med kort stopp.
 
Ok. Hur kort är OK då? Nu hade jag inte brutit mer än en kvart ungefär, men nästa gång lär ta lite längre tid.
Larmar det hos nätägaren då man bryter eller?

Jag trodde man alltid hade mätaren FÖRE huvudsäkringarna.
 
Beror ju på som sagt vilken mätare du har , men huvudsäkringarna sitter före mätaren, är mätaren spänningslöst en längre tid larmar den. Det är därför du ska stänga av på mätaren och inte huvudbrytaren eller skruva ur huvudsäkringarna, då larmar ej mätaren
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Jaja, men mätaren (vet ej vilken modell, den är vit och ganska liten ;) ) har ingen fysisk brytare efter sig. Är tvungen att rycka huvudsäkringarna.

Vad är "längre tid" då? Ska man ringa och föranmäla?
 
Det enklaste är väl att ringa och fråga hur du ska göra?
 
Får göra det.
Trodde i min enfald att det fanns folk här som visste hur det fungerar.
 
men ta en bild då :) brukar ju finnas en arbetsbrytare och/ eller en på mätaren
 
Ingen kan väl hindra dig att bryta med huvudsäkringarna eller har jag missat något nytt i avtalet med elleverantören?
 
Har inte tillgång till den nu, får kolla vad det är för sort om ett par dar.

AndersS. Vet ej, lästa i tråden om centralbyte att nätägaren kunde bli sur om man bröt mätaren.
 
Redigerat:
ullberg
Det är nu sen införandet av AMR/AMI/... (Automatisk mätvärdesinsamling) som de är lite kinkiga på den punkten (de tappat kontakt med mätaren, och om det sker för länge behöver de agera...

Av den anledningen är många mätare utrustade med en egen brytare, så här ser min ut:
ImageUploadedByByggahus.se1375548074.775822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag har pekfingret på går att vicka uppåt och nedåt för att slå av och på med. Att använda den är helt ok (det är så nätägaren vill man ska göra om man ex. bryter på sommarstugan när man åker därifrån), men kortare stopp med huvudsäkringar/brytare struntar de nog i, ingen elektriker skulle gissningsvis acceptera större arbeten i en anläggning som bara är bruten så (om inte typ skåpet går att låsa, men sannolikt inte ändå...)

/U
 
AndersS: När de byter till mätaren enligt bild , brukar de sätta upp ett klistermärke att man ej får bryta med annat än mätaren . Men om det står med i avtalet vet jag ej :)
 
Vi har det så i en stuga, Att den rätta huvudbrytaren sitter innan mätaren. Där bryter vi strömmen när vi lämnar stugan, Den kan stå tom från en vecka till 3 månader.
Vi har blivit tillsagda att bara använda brytaren på mätaren. Annars som folk skrev här ovan varnar elmätaren för fel.
 
Ok, ska kolla närmare, kanske finns en brytare på mätaren som jag missade då.
Men jag tycker det känns bäst att rycka säkringarna iaf.
 
Eftersom dom som vet kanske har annat att göra än att häcka här hela tiden så kan man i bland få vänta några timmar på svar. Du får bryta vart du vill, med huvudbrytraren, mätarsäkringarna och mätarens inbyggda brytare. Ska man in och arbeta med anläggningen vill man skruva ur säkringarna och det får man. Men ska man "bara" stänga av förbrukningen vill man att man ska använda mätarens brytare. Då har mätaren fortfarande kontakt med avläsningsdatorn. Tar man ur säkringarna kommer det så småningom ett larm från "avläsningsdatorn" och man skickar ut folk för att felsöka nät/mätare. Det sker inte så fort, jag tror att det handlar om några dygn, i alla fall mer än ett dygn. Ska man ta ur säkringarna under längre tid är det väl lämpligt att ringa och meddela nätägaren så att dom slipper göra en onödig resa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.