Köpt ny router Asus .Är lönt brygga Telia router till den?.För och nackdelar med det.Är helt novis på nätverk.
 
Behöver du någon funktionalitet från Telia-routern?

Annars byter du bara till din nya router och sparar Telia-routern till den dag du får problem och Telia vill felsöka. Då kan det vara bra att ha deras router.

Kör du IP-tv och inte vill krångla med att konfigurera din router kan det eventuellt vara enklast att brygga Telia-routern.
Annars var det väl ADSL-modem/router-burkarna som man behövde brygga för att koppla in en egen router.
 
Inte vad jag vet.
 
Kan du bara byta så är det bättre, en felkälla mindre. Bara att testa men låt den stå över natten i fall den inte får IP direkt.
 
Med den rubriken tror man det är ett intressant bygge av en brygga ???
 
  • Haha
  • Gilla
Okarlsson och 6 till
  • Laddar…
Om man har Telia IP tv måste man ha deras router och speciellt om man ska använda wi-fi till TVn
 
S saltet skrev:
Om man har Telia IP tv måste man ha deras router och speciellt om man ska använda wi-fi till TVn
Om din router stödjer vlan så kan du konfigurera den och erhålla tv via din egna router.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
R
A Andy78 skrev:
Om din router stödjer vlan så kan du konfigurera den och erhålla tv via din egna router.
Även om man vill ha delat internet/iptv i samma nät? Har man löst det idag?

När jag krånglade med detta för 6 år sedan krävdes det en hel del nätverksregler för att få det att fungera, inte bara lite VLAN-konfig. Så jag gjorde det enkelt för mig och satte en switch i mediaomvandlarens TV-port och anslöt med sladd ut till TV-boxarna.
 
Har du en seperat port för tv så behövs det ju inte konfigureras vlan.
 
R
A Andy78 skrev:
Har du en seperat port för tv så behövs det ju inte konfigureras vlan.
Nej, det vet jag ju som sagt och för min del så spelar det ingen roll, jag har redan separata kablar till boxarna. Jag var bara nyfiken på om man idag har löst hur man samsas med både internetaccess och IPTV i samma nätverk, precis som med Telias egna routrar.
 
R RoAd skrev:
Nej, det vet jag ju som sagt och för min del så spelar det ingen roll, jag har redan separata kablar till boxarna. Jag var bara nyfiken på om man idag har löst hur man samsas med både internetaccess och IPTV i samma nätverk, precis som med Telias egna routrar.
Telefoni och tv taggas på olika vlan.
 
Eller så kör dom otaggat minns inte
Tv har har för mig är vlan 835, finns mycket info på nätet om man vill konfigurera det.
 
  • Gilla
Mobeck
  • Laddar…
Man kan, om man har tex en Inteno XG8646 tjänstefördelare, få ut IP TV på denna.
Alla Telias routrar kan också få ut IP-TV på en fysisk port.

Sen är det ju till TV-boxen man behöver IP-TV LAN-anslutningen, inte till själva (smart)TV.

Asus routrarna kan enkelt konfigureras i web-GUI för att få ut IP-TV VLANet på en fysisk port på routern.

Men så kan man ha ”Telia Smart” router som ”mixar in” IP-TVs Mulitcast trafik på det lokala nätverket, LANet, och därmed kan tex mobilens Zappa-app komma åt IP-TV boxen.
Med denna lösning kan vilken som helst port på smart routern användas för IP-TV.
Köra ip-tv, dvs multicast, över wifi är besvärligt, men det fungera tydligen mycket bra med Telias utvalda produkter.
Det dock bara vissa ip-tv-boxar som har WiFi.

Jag har sett ett hack för att mixa in ip-TV-LANet i internet-LANet på swecklockers. Jag skulle bli förvånad om det fungerar 5 år senare med så mycket hårdkokade IPnummer/nätverk från operatörens TV-nät, men det fungerade även med Zappa-appen i telefonen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
A Andy78 skrev:
Telefoni och tv taggas på olika vlan.
Jag tror inte att du förstår vad jag frågar om :) Jag vet att de taggar de olika tjänsterna med VLAN på en port (internet otaggat), och på de andra portarna finns de otaggade. Jag har som sagt kopplat in mig på den otaggade IPTV-porten.

Det jag frågade var om det idag finns en smidig lösning på att kombinera både otaggad TV och internet i samma nät. På samma sätt som Telias router gör.

Det är alltså inte en fråga om att tagga av IPTV på en dedikerad port på routern jag frågar om, det är ju synnerligen enkelt och ger i.a.f. inte mig någon fördel eftersom routern står precis där fibern kommer in.
 
R RoAd skrev:
Jag tror inte att du förstår vad jag frågar om :) Jag vet att de taggar de olika tjänsterna med VLAN på en port (internet otaggat), och på de andra portarna finns de otaggade. Jag har som sagt kopplat in mig på den otaggade IPTV-porten.

Det jag frågade var om det idag finns en smidig lösning på att kombinera både otaggad TV och internet i samma nät. På samma sätt som Telias router gör.

Det är alltså inte en fråga om att tagga av IPTV på en dedikerad port på routern jag frågar om, det är ju synnerligen enkelt och ger i.a.f. inte mig någon fördel eftersom routern står precis där fibern kommer in.
Det är precis det jag säger.
Jag hade så tidigare ett uttag i väggen och sedan telias technicolor router.
Den hade ingen specifik port för data och tv om du kopplade in datorn eller tv boxen på lan port 1-4 spelar ingen roll du kan använda vilken som helst.
Det vara inga dedikerade portar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.