Har nu dragit kabel till bryggan och har några frågor. Brygg-elen kommer vara avskiljbar med allpolig säkbrytare vid huset:
1. Kabeln är 4x1.5 mm2 och ganska lång. Jag vill därför säkra det med bara 6 A. Men för tillfälliga användning med internittenta kraftigare maskiner (Hilti) vill jag ha möjligheten att säkra upp till 10 A. Finns det fortfarande porslinssäkringshållare (en säkring) att köpa? FDå kan jag snabbt byta till 10 A för användningen (kabeln klarar ju 10 A) och sedan tillbaka till 6 A).
2. Jag tänkte använda lättmetsaldosor IP67 (http://elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-lattmetall) under bryggtrallen. Är det OK?
3. Bryggan kommer att vara översvämmat av bräckt vatten nån gång på våren (inte varje år). Då är säkbrytaren av. Hur täta är dosorna egentligen? Jag vet av mina högspänningsinstallationer (krafkabelskarvar) att tät inte är tät.
Jag hörde att det finns någon speciell gel man kan fylla i dosor som skydd när vattnet trängt i. Nån som vet mer?

Vi pratar inte mer om behörighet, eller?
 
Det finns diazedhållare för normcentral. Men jag förstår inte meningen med att säkra ner för att sen säkra upp. Problemet är väl att du får spänningsfall i kabeln vid högre strömstyrka?

Jag tycker att det verkar vara en väldigt dålig ide att låta kopplingsdosor översvämmas, som gjort för problem. Koppla på annat sätt.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Diazedcentraler sätt fortfarande ofta i industrin, (nästan?) alla gatlyktor har diazedsäkring i stolpen, så ja passdelar mm för diazed finns att köpa under många år(tionden) till framöver.

Sätt skarvdosorna uppe på land tex 1-1,5 m över mark och drar ut en kabel till varje ställe på bryggan eller så sätter du stolpar på bryggan som du monterar kopplingsdosorna på på sådan höjd att dom inte riskerar att bli dränkta.
 
Jag inser problemet med översvämmade dosor och gillar inte heller det. Det är därför jag fråga om det finns dosor som tål detta. Jag vill inte sätta upp en ful elstolpe. Finns det dosor för nedgrävd placering och klarar de i så fall grundvatten?
Diazed: jag skulle vilja ha en diazed-central med en säkring för väggmontage inomhus. Finns det?
 
Om du tvunget vill ha dosor som tål det skulle jag rekommendera Spelsberg Abox GT men som sagt är det bäst om det går att lösa på annat sätt och lättmetalldosorna du visade är inte lämpliga i sån miljö heller.

Och om du kan säkra 10 A tillfälligt kan du lika gärna göra det permanent, ingen bra lösning att skifta när det passar. Men det kanske mer hör hemma i behörighetsfrågan som du numera verkar sky. :)
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
nu vet jag inte hur din brygga ser ut.
Viktgast Var är jordfelsbrytaren???

Vad är ganska lång kabel? 50meter, 100m eller 500meter?
4G1,5 Hoppas du inte tänker köra 3-fas med PEN!!!
Eller är det "fast el" + belysning eller någon styrning? kommi håg olika faser måste användas om du kör på gemensam neutralledare?
Har du räknat på utlösningsvilkoret efter som du vill säkra med endast 6A?
Är bryggan fast eller rörlig (flytbrygga) tänk på de mekaniska krafterna,
+ isens krafter på vintern...


Jag vet hur lättmettaldosor ser ut efter 5 år i nära sjömiljö. + att de inte är vattentäta i längden!
Hittade tyvärr ingen bild, vet att jag har fotat några lm-dosor jag bytt med jordfel.
Vet du om att de blir översvämmade så är de inte godkända om översvämmningen varar mer än 30minuter. att fylla dem med gjutmassa höjer inte kapslingsklassen på själva dosan.

Lite IP6x info!
IP67 Damm- och Vattentät
Samma täthet mot mekanisk intrång som IP66 men ska kunna hålla tätt för vatten i 30 min. på 1 m djup.

IP68 Under Vatten
Typiska användningsområden är undervattensbelysning i simbassänger och invändig tankbelysning.


Enkelt alternativ dra upp samtliga kablar på land och förgrena de i ett skåp, eller kopplingsdosa som inte blir översvämmad.

Givetvis finns Diazed (gängsäkrings) centraler idag, även 1-poliga insatser för normkapsling finns.

Lite info om brygg-el
http://www.grefab.se/files/elsak3a.pdf
 
Redigerat:
JFB sitter inne3 i huset. Jag har tänkt mig följande:
JFB huvudcentral --> grupps 10 A --> undergrupp diazed 6 A --> jordkabel 80 m --> brygga
 
ok!

80meter vid 10A blir väl runt 19volt i spänningsfall... vid 6A 11,5volt i spänningsfall.


blir det flera faser eller tändtråd för belysning efter som du valt 4-ledare?
tänkte mest om du använder en tändtråd så är väl den säkrad 10A, eller säkrar du ner alla faser och eventuella tändtrådar till 6A?

Ett tips
Egen JFB till bryggan. Inte ett krav men praktiskt, inte kul att JFB släcker ner mer än nödvändigt vid ev. fel.
 
tommib
Om du vet att dosorna översvämmas är det dumt att montera dem där. Vatten hittar alltid en väg in, kolla bara med båtfolk vad de säger. Se till att montera alla ev förgreningar på ett ställe där de inte regelmässigt översvämmas. Det verkar också dumt att hålla på och byta säkring. Förr eller senare är inte du där och då blir det tokigt. Om kabeln tål 10A, säkra för all del 10A. Om den inte tål det, säkra lägre.
 
Jag valde fyrledare för den kan läggas direkt i mark, men inte treledare. Jag antar att det har med diametern och de mekaniska krafter att göra. Nu blev det rör i alla fall. Allt ska säkras med 6 A.
Kabeln tål 10 A men 6 A räcker för ändamålet (bryggbelysning, trägårdsbelysning).
Vem säljer IP68-dosor?
Översvämning har det varit 4 gånger på 5 år.
En stolpe skulle ruinera hela landskapsbilden.
 
Kan du inte lägga en kopplingsdosa i en brunn i marken en bit upp? Med lock över. Alt koppla på ett träd eller något.
 
Att det skulle vara skillnad på 3 eller 4-ledare när det handlar om vad man får lägga i marken är helt galet för det handlar inte om antalet ledare utan om vilken typ av kabel det är samt hur den ska förläggas. Det finns silicongel som du kan fylla dosorna med så att dom blir "vattentäta". I den miljön handlar det inte bara om inträngande vatten utan även om kondens som bildas inne i dosorna.
Man kan ju undra lite varför du inte tar reda på fakta innan du börjar, jag menar, du har ju varit "snett ute" vid ett flertal fall tidigare och borde vid det här laget förstå att du har vissa brister i ditt kunnande/förståelse ??
 
  • Gilla
Jiiwas och 4 till
  • Laddar…
Vad är det du ska försörja där? Uttag och armaturer etc förstör de inte "landskapsbilden" lika mycket som dosor? Och inte tål de översvämmningar bättre heller.

Dosa kan du tex ta den Jula säljer det är samma som Rutab är du noggrann funkar det bra och vill du ha bättre se den ovan nämnda Spelsberg Abox GT. Nu tycker jag nog inte detta skulle vara problem för någon som skarvar högspänningskablar vid 150 kV. :)
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag valde fyrledare för den kan läggas direkt i mark, men inte treledare.
...
En stolpe skulle ruinera hela landskapsbilden.
Vad har du valt för kabel, typ?

Kabel för markförläggning finns från 3G1,5 upp till mer än vad du har i inkommande kabel till ditt mätarskåp.

Markkabel EKKJ finns från 3*2,5+2,5 till 4*25+16.
Markkabel N1XV finns från 3G1,5 till 5G16

http://elbutik.se/product.html/ekkj-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099
http://elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099

Vad har du tänkt för uttag?
Var på bryggan har du tänkt sätta uttagen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.