Claes Sörmland
G Greggen skrev:
Ja. Exakt så är det. Om än bara på vissa ställen. Det du ser här på första bilden är det jag menar med att manchetten är för kort:
OK, då bedömer jag risken för läcka som större. Uppfattade inte att det fanns synliga hål i tätskiktet (manschetten) ovanför klämringen.

Uppslag på åtgärd (tyvärr också riskfylld):

Rengör brunnen noga med vatten med lite handdiskmedel i, särskilt manschetten och klämringen. Sen ett varv med t-röd som mattar akrylatytan. Låta det torka över natt. Sen mjuka upp plasten och manschetten genom att värma försiktigt med en hårtork. Sen skulle jag lossa klämringen, i värsta fall förstörande med en avbitare/kniv.

Sen skära till en ny manschett med Puruskniven och mycket noga skära den så att det får den här formen:

Blå cirkelformad klämring mot vit bakgrund avsedd för att tätta röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skulle jag skarva den på den gamla manschetten. Jag vet att t ex Cascos Aquastop fäster bra på manschetter av samma fabrikat. Sen låta det torka och måla på Aquastop i omgångar på manschettskarven med torkning tills det blir tätt och sitter. Köp smala penslar och skaffa tålamod.

Sen montera den skarvade manschetten korrekt i brunnen med en ny klämring.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK, då bedömer jag risken för läcka som större. Uppfattade inte att det fanns synliga hål i tätskiktet (manschetten) ovanför klämringen.

Uppslag på åtgärd (tyvärr också riskfylld):

Rengör brunnen noga med vatten med lite handdiskmedel i, särskilt manschetten och klämringen. Sen ett varv med t-röd som mattar akrylatytan. Låta det torka över natt. Sen mjuka upp plasten och manschetten genom att värma försiktigt med en hårtork. Sen skulle jag lossa klämringen, i värsta fall förstörande med en avbitare/kniv.

Sen skära till en ny manschett med Puruskniven och mycket noga skära den så att det får den här formen:

[bild]

Sen skulle jag skarva den på den gamla manschetten. Jag vet att t ex Cascos Aquastop fäster bra på manschetter av samma fabrikat. Sen låta det torka och måla på Aquastop i omgångar på manschettskarven med torkning tills det blir tätt och sitter. Köp smala penslar och skaffa tålamod.

Sen montera den skarvade manschetten korrekt i brunnen med en ny klämring.
Tack för denna extremt bra instruktionen!

Om vi då värderar om förslaget som innebär att Remaljeringsbolaget skulle laga brunnen så är det typ såhär som jag förstått att de skulle göra. Om än inte i exakt så är tanken att förlänga manchetten och sedan montera om den. De skulle tydligen tom ta bort klinker-ramen för att komma under ordentligt med epoxy och sedan foga dit en ny. Tydligen skall det vara godkänt av Statens Provningsanstalt. Men vad det är värt i slutändan vet jag inte.

Angående försäkring så kommer Folksam täcka ev skador men med förhöjd självrisk. 10%, minst 10.000. Om det beror golvbrunnen då. Andra fuktskador i badrummet påverkas inte.
 
Claes Sörmland
G Greggen skrev:
Tack för denna extremt bra instruktionen!

Om vi då värderar om förslaget som innebär att Remaljeringsbolaget skulle laga brunnen så är det typ såhär som jag förstått att de skulle göra. Om än inte i exakt så är tanken att förlänga manchetten och sedan montera om den. De skulle tydligen tom ta bort klinker-ramen för att komma under ordentligt med epoxy och sedan foga dit en ny. Tydligen skall det vara godkänt av Statens Provningsanstalt. Men vad det är värt i slutändan vet jag inte.

Angående försäkring så kommer Folksam täcka ev skador men med förhöjd självrisk. 10%, minst 10.000. Om det beror golvbrunnen då. Andra fuktskador i badrummet påverkas inte.
Det låter som samma lösning men med annan kemi. Kanske inte så dumt ändå.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som samma lösning men med annan kemi. Kanske inte så dumt ändå.
Skulle du lagt denna skarvring över eller under den befintliga manchetten?

Remaljeringsbolaget känns ändå på något sätt lite som ett skojar-bolag. Det finns inte supermycket info på hemsidan och i närheten av mig är det en person som är verksam i hela Västra Götaland verkar det som. Om detta hade varit en bra och beprövad lösning så inbillar jag mig att de borde vara större.
 
U
G Greggen skrev:
Skulle du lagt denna skarvring över eller under den befintliga manchetten?

Remaljeringsbolaget känns ändå på något sätt lite som ett skojar-bolag. Det finns inte supermycket info på hemsidan och i närheten av mig är det en person som är verksam i hela Västra Götaland verkar det som. Om detta hade varit en bra och beprövad lösning så inbillar jag mig att de borde vara större.
En tes är väll att det kanske inte är större är för att många gör tätskicktet rätt från början. Hade din manschett varit ok hade du ju inte övervägt dem.

Huvudsyftet är väll att det blir tätt? Så du kan sova gött. Du kommer få svårt att få försäkringsbolaget att godkänna lagningen oavsett vad du gör, om du inte gör om hela tätskicktet. Detta eftersom bkr och gvk inte tar upp lappning och lagning och det är uteslutande det som FB lutar sig mot. Låt en firma som lämnar garanti på lagningen utföra det är nog din bästa chans.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
En tes är väll att det kanske inte är större är för att många gör tätskicktet rätt från början. Hade din manschett varit ok hade du ju inte övervägt dem.

Huvudsyftet är väll att det blir tätt? Så du kan sova gött. Du kommer få svårt att få försäkringsbolaget att godkänna lagningen oavsett vad du gör, om du inte gör om hela tätskicktet. Detta eftersom bkr och gvk inte tar upp lappning och lagning och det är uteslutande det som FB lutar sig mot. Låt en firma som lämnar garanti på lagningen utföra det är nog din bästa chans.
Precis som du säger så är jag ute efter att kunna sova gott.

Frågan är ju om det finns en risk att det blir sämre av ett större ingrepp. Vet detta bolag vad de gör eller är de skojare? Om de är skojare så är ju tyvärr inte garantin värd så mycket heller i slutändan. Kostnaden för jobbet känns annars ganska fair.
 
Jag ger upp Remaljeringsbolaget nu. Det är svårt att få till något och jag vet inte om jag litar på hela grejen eller om det finns en risk att det bara blir värre.

Förslaget som jag fick av Clas var jättebra men jag är lite orolig över samma problem här. Att jag råkar göra något värre. Om jag istället skall försöka mig på den minst dåliga quickfixen. Vad kan det vara?

99,9% av allt vatten åker rakt ner i brunn via badkaret. Jag har också satt lister på väggen runt badkaret så att vattnet inte skall rinna bakom. Duschdrapperiet hänger på insidan av badkaret. Där är alltså "alla" åtgärder vidtagna för att minska söl.

Om vi bortser från att brunnen skall klara av översvämningar (jag får helt enkelt se till att rensa vattenlåset dubbelt så ofta som alla andra), vad är det bästa att använda för att täta lite extra där manchetten slutar precis över klämringen? En ordentlig rengöring och sedan klena/stryka på något runt hela ringen.

Unigum? Går alltid ta bort och göra om osv.
Vanligt silikon?
Lim som man använder till tätskikt?
Någon annan värsting grej?

Något som helt enkelt inte gör det sämre.
 
Ingen som har något förslag?
 
BirgitS
Silikon är det man använder för att täta de hål som blir när man sätter upp saker på väggarna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Silikon är det man använder för att täta de hål som blir när man sätter upp saker på väggarna.
Jodå det är jag medveten om. Dock vet jag inte om silikon kommer fästa bra på klämringen som är gjord av polypropen. Dessutom är det svårt att bättra på silikon om det behövs.
 
BirgitS
Så är det men lim som man använder till tätskikt är inte gjort för att vara vattentätt utan det är ju tätskiktet som är det. Hur tätt Unigum är känner jag inte till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.