Fulkemisten
B Bigfoot skrev:
Använd kopparpasta när du monterar tillbaka så blir livet lite lättare nästa gång.
Ja. Kopparpasta är sannerligen en uppfinning att prisa. Utan den blir livet undermåligt.
Gjort är gjort dock men jag tror också på mer traditionell rostlösare och tålamod. Ibland kan man få dutta olja och knacka löst på skruven dagligen i flera veckor. Är man för otålig och tar fram slagmejseln och/eller blåslampan för tidigt är det stor risk att skruven går av. Bra att ha dessa som sista utväg på slutet av behandlingen dock. Man kan späda egen lösare av t ex motorolja med förtunning så att den tränger in bättre.
 
  • Gilla
f.balder
  • Laddar…
Mikael_L
B Bigfoot skrev:
utan "riktig" rostlösare. Låt verka i någon vecka och försök igen
Tips på produkter...
 
Fulkemisten
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tips på produkter...
Har en flaska "Rust off" från CRC på hyllan. Det är ju samma tillverkare som 5-56 men jag misstänker att rostlösaren är mer specifik på att lösa rost och krypa in. I alla fall enligt baksidan. Den klassiska multisprayen är ju mer universell.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tips på produkter...
Jag har använt Biltemas rostlösare med bra resultat. Men inte den som heter snabbrostlösning då som sagt, den har jag inte märkt att den gör någon större nytta.
 
Mikael_L
Jag får nog lov att köpa någon sådan produkt, att ha till hands när det behövs. Tack.

Har förut använt 5-56 och WD-40, men de är kanske inte lika effektiva, som sagt, mycket lösningsmedel som snabbt ångar bort.
 
Claes Sörmland
Med slagskruvmejsel 12 mm så var ju detta en barnlek. Geggade på någon uråldrig rostolja också för en vecka sedan.

Öppet brunnslock med synliga spår av rost, en flaska rostolja och en 12 mm slagskruvmejsel på gräsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Våld och smörj. Det är ibland det enda som hjälper...
 
Smörj nu skruvarna med fett eller kopparpasta innan montage,
så går det lätt att skruva loss de även nästa om gång blir om 10-20år.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Eller så gängar man ur skruvarna och smörjer om dem en gång om året...:rolleyes:
 
Staffans2000
Skruvarna är ofta av mässing, men lite kopparpasta skadar aldrig.
 
Eller så lägger du slagmejseln på ett bra ställe så du vet vart den är om 20 år. (y)
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.