P
Jag får nog masa mig upp på vinden och gräva mig ner i torven för att se hur det är gjort men inte ikväll i alla fall.
 
Ingen fara, jag tar också en paus. :cool:
 
  • Party.gif
Det liggnar väggen som jag rev i helgen. 2"6" plank som stund under en 2"4" som såg ut som bärande. Men i mitt hus var det bara så som de gjort väggen på.

Jag har rivt ner ena sidan. 24an som låg mot takstolsbjäklarna låg knapt ann mot dem och inte bärande.
 
Hm, det känns som att diskussionen hänger upp sig litet på de brädorna som bildar själva väggen, de som har flatsidan vänd in mot rummet. Jag tror inte alls att de är bärande. Men...

Mansardtakstolar brukar ha stödben som är en del av takstolskonstruktionen och därmed bärande. De går vertikalt från golvbjälken - takstolens underram - upp till antingen själva "brottet" i högbenen eller till en punkt en bit ner på den nedre, brantare delen av högbenen.
Ofta består stödbenen i sig inte av "stolpar", "reglar" utan av ett par kraftiga plankor som är spikade på båda sidor av varje takstol. Dessa plankor är alltså vända tvärs mot husets längdriktning, inte som väggplankorna som det mest har talats om här.
Det kan saknas något stödben här och var av praktiska skäl (t ex vid trappor) men jag skulle inte ta bort dem längs en hel sida av ett hus om de finns. En traditionell mansardtakstol är inte en speciellt stabil kontruktion utan dem.

Okej, Peter_K, i ditt fall då. På bild nummer två som du har lagt in i den här tråden, den som heter pc120013.jpg, ser man den omtalade plankväggen till vänster. I den finns en öppning med vita foder och bortom den en liten tvärvägg i kattvinden. Plankan längst till vänster i den tvärväggen ser grov ut - det liknar faktiskt stödbenen i mitt hus, men det kan ju vara en synvilla, kanske är den inte så grov som jag vill ha den till. Men det är i alla fall där man skulle förvänta sig att hitta stödben om de finns, precis bakom själva kattvindsväggen, och de skulle vara vända på just det sättet.
 
P
Det är nog en synvilla. Alla plankor är lika grova, ca 2" och en del är t.o.m skarvade.
Håller med om att det borde finnas några stödben men jag kan då inte se några i alla fall.
 
Nånting med vägen är bärande.Vad håller upp den
övre delen av taket annars??
Ta dit nån som kan det där.
Sånt där ska inte chansas med.
 
Dessutom ser väggen ut att vara mer än 2tum.
Iallafall vid dörröppningen.Det är nog mer plank
än man kan tro i den väggen.
 
P
Ser ut som en del av plankorna avlastar takstolarna.
 
  • avlastning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog så.
Takstolar måste ju vila mot nåt stadigt.
Eftersom taket är brutet så ska det
vara nåt bärande i vecket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.