Nej, jag ger inte felaktiga råd. Det går alldeles utmärkt, som sagt, att sätta vanliga kontakter på installationskabel.
Samma som elmont skrev här ovanför, att man sätter uttag för antenn.
Man måste inte, men det blir snyggare med uttag.
Citerar mig själv:

"Det har skrivits förr, men det tål att upprepas: Det går alldeles utmärkt att klämma vanliga RJ45-kontakter på installationskabel, med bra mätvärden, men det ser bättre ut med uttag. Lättare att kontaktera är det också."

Detsamma gäller även antenn.
 
Och det är fel. Jag har letat dålig kontakt som uppkommit efter en tid med vanliga modularkontakter för flerkardeliga ledare klämda på enkardeliga ledare.

Om i princip alla som arbetar med nätverk säger samma sak kanske det ligger något i det?
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
I princip alla? Jaja, du har din åsikt, jag har min. Let's leave it at that.
 
Jag vet det är fel men det blir så klumpigt hos mig med patchpanel eller uttag för varje kabel så det har funkat i 10 år med RJ45 propp på installationskabel.
Blir det fel vet jag var jag ska leta.
Har även skarvat med fiskögon.
Har också billiga noname uttag.

Jaja, funkar så länge det funkar.
Protte

PS, routern hänger i ett snöre i trappuppgången (för att få wifi att täcka stora delar av huset.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;2573520 skrev:
I princip alla? Jaja, du har din åsikt, jag har min. Let's leave it at that.
Det blir inte bättre vad du än skriver gör ett slumptest där du låter olika personer (alla yrkesmässiga) utföra det och med skilda verktyg så kommer statistiken tala. Om du nu ser den som ett lämpligt sätt att avgöra enkla tekniska ting, kanske där den passar bäst till och med.
 
Om jag nu har varit otydlig: det är väl självklart att det blir bäst med rätt kontakt till rätt kabel.
Men att kategoriskt skriva att det blir odugligt, det går inte, det blir kass, när man använder en kontakt avsedd för flerkardelig kabel på en installationskabel, där tycker jag att man är ute och simmar lite. Framförallt i hemmamiljö, där kontakten rörs kanske 5-6 gånger totalt.
 
Men varför skulle man över huvud taget välja att använda fel typ av "propp" ????? då det finns "rätt" typ av propp oavsett kabelval? Det kan knappast handla om kostnad utan möjligen om okunskap om att det är skillnad.
 
Vem väljer fel medvetet? Men har man råkat välja fel kontakt så går inte världen under....
 
prototypen, slumpen kanske gjorde att du fick tag i rätt typ av kontakter utan att veta om det ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Tack för all input! Jag har varit otydlig och inte heller haft koll på vilka grejer vi hade. Kompisen köpte en rulle patchkabel och kontakter till denna, jag trodde han köpt installationskabel (som jag felaktigt beskrev består av kardeler) och kvällen blev sen och jag var trött.
Idag har vi fått ordning på det. Började med att kolla om kabeln var hel genom att koppla till gamla datauttag med skruvplintar! Mätte med signal också. Den var hel, och sen bytte vi kontakter och var extremt noga med skalning att klämma ordentligt med tången. Gick som en dans. Amatörer är vi så installationen är patchkabel rakt igenom, inga uttag utan RJ45 direkt på. Hade med ett par uttag i reserv men då hade vi behövt dra ur en kabel, så kompisen valde bort det.
Data, tv och telefon fungerar som det ska och alla var nöjda ��

Tack än en gång och i fortsättningen ska jag vara mer noggrann - på flera sätt ��
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kjell_G skrev:
Den var hel, och sen bytte vi kontakter och var extremt noga med skalning att klämma ordentligt med tången.
Hoppas att ni bara "skalade" av kabelns ytterhölje och behöll trådarnas hölje på.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
elmont skrev:
prototypen, slumpen kanske gjorde att du fick tag i rätt typ av kontakter utan att veta om det ;)
Nej, så mycket kan jag om el och elektronik att det är säkert fel kontakt.
Men har man en 100 st i en kartong, det kanske var fredag kväll och jag har ett RIKTIGT verktyg för att klämma så kör man.
Grabben kör 100 Mb över en FKKX (vanlig telekabel) visserligen bara 10 meter och det funkar det med.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.