Ja eftersom vi hyvlat den själv vet jag att den är 20 mm tjock. Eftersom vi satt den så som Schwingen skriver är det inget problem. Vi hade inga gamla snickerier att ta hänsyn till i det rummet så allt är nytillverkat.

Ska man däremot sätta den mot befintliga snickerier bör man nog försöka få ner den så mycket som möjligt i tjocklek.
 
Tack för svar Sophie och Schwingen!

Det ser ut som att sponten går bakom sockeln, blev det inte då dubbel tjocklek, spont + sockel, som skurklossen ska täcka?
 
Nja jo pärlsponten går ju ända fram till dörrkarmen och sedan sitter där en smyg utanpå karmen. Dörrfodret sitter plant över pärlspont och smyg och golvsockeln plant över pärlsponten. Skurklossen är något tjockare än sockel och foder men sitter över pärlsponten i liv med både foder och sockel på baksidan.

Detta blev rörigt tror jag, hoppas du förstår ändå. Kontentan är att snickerierna (alla tre) sitter ovanpå pärlsponten.
 
Aha, ok jag är med på hur det är gjort. Det jag undrar dock är hur man löser detta om man bara vill ha pärlspont, t.ex 3/5 av väggens höjd. Jag antar då att denna lösning med att dra fram spont till karm och köra med smyg på dörrkarmen för att få ihop allt inte funkar. Sophie, jag antar att sponten går från golv till tak i nämnda rum?

Någon kanske har bra lösning om man inte vill ha spont heltäckande? Jag antar att man får köra med smyg där det kommer att behövas.

Tack för svar Sophie.
 
Är frågan om glipan som blir på övriga 2/3 vid dörrfodret, så är svaret att göra dörrfodret tjockare med en list på just den delen.
 
Kurtivan skrev:
Är frågan om glipan som blir på övriga 2/3 vid dörrfodret, så är svaret att göra dörrfodret tjockare med en list på just den delen.
Precis det jag tänkte på. Blir till att sala på där det behövs.
 
Vi har haft det så tidigare i en hall och då satte vi först upp pärlsponten på de nedre 3/5-delarna och sedan skiva ovanför som vi tapetserade på- På detta sätt blev det ingen glipa och bröstlisten som täcker skarven mellan skiva och panel har ingen fals på baksidan utan är bara slät.

Det stämmer att panelen på bilderna ovan är från golv till tak.

img_2545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pa220004 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StyrmanS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.